EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar.
     
  2. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    @Anita Det er jo fremdeles plass og tilgjengelige billetter på SK955 OSL-MIA 19. november, så antar at du starter fra en annen flyplass enn OSL og det er flighten til OSL som ble kansellert / flyttet på slik at du ikke rekker SK955 lengre? Dersom du kan akseptere å overnatte i Oslo for egen regning for å sitte på samme fly som den du skal reise med, burde det gå an å ringe til SAS og be dem booke deg om slik at du overnatter i OSL istedenfor at hele reisen forflyttes med 24t.
     
    Maggie liker dette
  3. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du sjekket. Ringte SAS og de fortalte at det var kansellert, usikker på hvilket fly. Men reiser fra Oslo. Heldigvis hadde de også flyttet mannen sin booking. Nå har jeg fått de knyttet til hverandre - slik at vi forhåpentligvis kommer på samme fly i det minste ;) Flaks at jeg alltid booker avbookbart hotell !
     
    RoadKing liker dette
  4. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Den Miami ruten direkte fra Osl på fredager er et mysterium :confused:

    19.11 Står som tilgjengelig med A330,kun fra Osl.
    26.11 Står som tilgjengelig med A330,kun fra Osl.
    3.12 Ikke tilgjengelig. A340.
    Samme dag avgang fra Stockholm
    10.12 Ikke tilgjengelig med A350
    Samme dag avgang fra Stockholm
    17.12 Står som tilgjengelig. A330
     
    Spielhaug liker dette
  5. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, håper at SAS får orden på planene sine snart. Sitter selv med både hoved- og backupbilletter til MIA via ARN hhv 13. og 12. december som ikke lenger er tilgjengelig for booking, men fremdeles satt opp med A350. Ganske spent på hva løsningen kommer til å bli, for det er ganske mange andre ting i reisen som er avhengig av at jeg rekker dit i tide :confused:
     
    Maggie liker dette
  6. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Det var ikke direkte oslo - miami, men via Stockholm.
     
  7. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Den 19 nov står det oppført på sas Osl-Mia direkte.
    Finnes et alternativ med Sas/United via arl og ewr samme dato
     
  8. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Kunne godt tenkt meg direkterute, men det var ikke tilgjengelig på bonus når jeg bestilte. Hadde opprinnelig sk482, og Sk 957. Men det er flyttet et døgn, og siden begge ble flyttet gjør det heldigvis lite. Men håper det er siste endring.
     
  9. Opplevelsesreisende

    Opplevelsesreisende Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Rett til kompensasjon ved endring av rute med mellomlandinger.
    Fire dager før avreise kasellerer SAS første strekk, BCN-CPH, og ruter oss om til ARN to dager senere. Dette funker ikke siden vi er på ferie og skal hjem til TRD. Vi hadde lagt inn en lang layover i CPH med plan om å se byen og overnatte, før vi skulle videre. Siden vi må hjem er det eneste som funker avreise fra BCN én dag før planlagt, med BCN-OSL-TRD og ok reisetider.

    Dermed har vi blitt booket om slik at vi kom oss hjem, dessverre to dager før planen, og vi kom oss aldri til CPH.

    Pga endringen har vi to overnattinger som vi har betalt for vi ikke får benyttet. Én i BCN og én i CPH. Om ikke SAS vil ta disse, kan reiseforsikringen være en mulighet.

    Men; hvordan bør jeg bygge opp kompensasjonskravet, og har jeg rett på noe som helst når vi ikke ble forsinket (bare mistet to feriedager og en tur til CPH)?

    EU261/04 artikkel 8 sier vi har rett til ombooking eller refusjon.
    (b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity;

    I arktikkel 7 står det at refusjonen kan halvveres hvis man har blitt booket om i samsvar med artikkel 8.

    I artikkel 2 h) står det at mellomlandinger ikke blir tatt hensyn til.
     
  10. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    323
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tar som oftest feil, men jeg hadde trodd at SAS er forpliktet til å prøve å kjøpe plasser hos andre. Så dersom andre selskaper gir forbindelse BCN-osv.... burde dere iaf kunne få samme antall feriedager.
     
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Dere har også rett på kompensasjon hvis avreise er mer enn 1 time før opprinnelig hjemreise:

    Det forutsetter såklart at kanselleringen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter.
     
  12. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Forsinket frå EWR i går kveld til ARN, grunna teknisk feil på fly, vannlekkasje på A350 toalett:), Så fekk eit erstatningsfly som også var A350.
    Men 3,5 timer for seint inn til OSL, måtte ta neste fly, vart endeleg fasit. Då blir fasit €600 per person med inntil 50% rabatt, då det var under 4 timer?
     
  13. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt fly fra LAX-CPH ble kansellert (når jeg var der) og jeg fikk ny routing via EWR (og kom da ca 3 timer for sent hjem). Ble innvilget 261/2004 ( EUR 600 / EB 60k) ganske raskt etter innsending (3-4 dager).
     
  14. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Denne er spennende. Reduksjon i kompensasjonens størrelse: forordningen åpner for at selskapet kan redusere kompensasjonen med inntil 50% dersom du blir omrutet på en alternativ flygning som lander mindre enn 4 timer etter oppsatt rute. Dersom du ikke er omrutet på en alternativ flight, altså en flight med eget flightnummer som er planlagt uavhengig av din opprinnelige flight, så vil du ha krav på full kompensasjon etter vanlige regler for forsinkelse.
    Dersom dette faktisk var en omruting etter definisjonen så vil selskapet kunne redusere kompensasjon med inntil 50%.

    Det som avgjør dette er altså om flighten ble kansellert eller forsinket. Bytte av fly er ikke i seg selv å anse som kansellering.
     
    Last edited: 01. des 2021
    ValdresBjarne liker dette
  15. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Her var du da heldig, flyselskapet kunne ha redusert kompensasjonen med inntil 50%.
     
    ValdresBjarne liker dette
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    SK904, 29/12 var planlagt ankommet ARN 0710 og landet 11:06, som var vårt fly, som då sørga for at me ikkje rakk vårt fly videre. Så dette bør vel då bli kompensert fullt, men vart litt usikker på ulike definisjoner her:)
    Men uansett, me vår SAS sin dom om 6-8 veker... Så får me sjå kvar dette går videre
     
  17. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje en fikk ekstra goodwill for å sitte skvis i midtsete (eco) på United 787-10 i 6 timer :p Det ble forøvrig lang melkerute med LAX-EWR-CPH-OSL-TRD så ikke noe å anbefale.

    Valgte poeng forøvrig
     
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Om jeg ikke husker feil var det dom relativ fersk dom som fastslo at første dør åpen er tidspunktet som skal brukes, ikke landingstidspunkt.
    Og forsinkelsen gjelder vel helt frem til siste leg og ikke mellomlanding?
    For eksempel, hvis jeg har en 6 timers mellomlanding på OSL, og flyet inn ditt kommer 5 timer for sent men jeg rekker videre til TRD med planlagt fly, så teller det ikke som en forsinkelse. Om jeg ikke rekker flyet til TRD, men blir med på en som går en time senere, så er totalforsinkelsen bare 1 time.
     
    fly4fun, MrBister and obay like this.
  19. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Begge påstander er riktig. Dør åpen er tidspunkt for ankomst når vi snakker EC 261. Det er også alltid endelig destinasjon som fremkommer i PNR som er referansepunkt for delay. Alt som skjer av forsinkelser der i mellom er uinteressant.
     
    MrBister, Flymunda and Flyingdutchman like this.
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Så i mitt tilfelle, SK904 skulle avreist 17.50 29/11-21, men faktisk var 22:27, så det er 4 timer og 37 minutt forsinka på avreise.
    Kom fram til ARN 3 timer og 54 minutt for seint, og ankomst OSL var ca 3,5 timer for seint, og det er dette som er gjeldene for korleis dette blir vurdert?
    Blir spanande å sjå:)
    Nokon som veit kor mange som faktisk reelt sender inn EU261/04?
     

Del denne siden