EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Ved teknisk kansellering søk kompensasjon om du kommer seint nok frem til sluttdestinasjon.
     
  2. martinsen78

    martinsen78 Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Har en sak hos Widerøe nå hvor opprinnelig fly Bergen-Gøteborg ble kansellert grunnet akutt sykdom hos besetning. Dette medførte at jeg måtte fly BGO-OSL-ARN-GOT og ankomst Gøteborg var da 5 timer etter planlagt tid. Widerøe mener dette ikke faller under krav til EU261. Noen her inne med erfaring/tips ang en slik sak?
     
  3. staledude

    staledude EBG, GHA Black, HH D, NCC G, AvisPC ...

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Sykdom hos besetning regnes normalt sett ikke som ekstraordinære omstendigheter. Ref. https://www.flightcompensation.com/rights/crew-sickness/

    Det er forøvrig enkelt å sende klage til transportklagenemnda-fly.
    https://luftfartstilsynet.no/passasjer/passasjerrettigheter/klage-til-transportklagenemnda-fly/
     
    Last edited: 13. jan 2020
  4. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, har flydd hjem fra IAD via CPH til OSL i dag, blir ca 4timer forsinket til OSL selv om flighten kun var små to timer forsinket til CPH, noen som vet om man krysser av for «delayd flight» eller «missed connection» på Sas sin claim side? Kan ikke krysse av på begge.

    mvh
     
  5. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Har en sak inne hos Transportklagenemda på akkurat det samme nå. Burde ikke være lenge til min sak blir avgjort. Kan si fra når det skjer.
     
    Xflipper liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Det må vel bli "missed connection".
     
    CB1 liker dette
  7. martinsen78

    martinsen78 Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Høres helt topp ut! Har purret Widerøe for mer info ang denne men de står på sitt!
     
  8. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    De har tapt saker på akkurat dette før, så jeg skjønner ikke at de gidder!
     
  9. staledude

    staledude EBG, GHA Black, HH D, NCC G, AvisPC ...

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Bonusreise med Widerøe i desember. Fly kanselert pga teknisk etter mye frem og tilbake. Ble flyttet og kom ca 4 timer for sent fram. Sendte umiddelbart inn krav om eu261/2004 250€. Fikk innvilget krav etter litt over 4 uker, så må si meg fornøyd med det. Men, tror det blir en stund til jeg flyr deres E2 igjen.
     
  10. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde kansellert fly frå TRD måndag denne veka, vart ombooka til ny flight 5,5t seinare.
    Sendte krav til SAS kl 18.20 på tysdag og fekk tilsendt voucher på EUR 500 mindre enn ein time seinare. Er i alle fall imponert over sakshandsamingstida!
     
  11. Mr.FastTrack

    Mr.FastTrack Medlem

    Innlegg:
    172
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Litt teit spørsmål. Widerøe kansellerte avgang i morgen kl.13.05. Flyttet til et tidligere fly med skikkelig melkerute og 3 timer lang layover, men likevel fremme til slutt destinasjon omtrent til samme tid. Her er det vel null mulighet for kompensasjon? Men litt stress å kaste seg rundt for å måtte reise flere timer tidligere i morgen tidlig og lang lay over.
     
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Du har vel rett på 50% av standardkompensasjon hvis du ble booket om til en flyvning som går mer enn 1 time før opprinnelig flyvning, selv om du ikke kommer fram for sent. Så lenge det ikke er ekstraordinære omstendigheter eller andre ting som gjør at du ikke har rett på kompensasjon så klart.
     
    Sonictravel liker dette
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er regelen hvis man har en sammenhengende booking SIN-CPH-BGO. Første legget er med SQ mens siste er med f. eks SAS eller Widerøe. Alt er kjøpt via SQ sine sider. Siste legget CPH-XXX er kansellert og personen er booket om via andre byer I Norge og ankomst er nå 3++ timer etter det som var opprinnelig planlagt.

    Jeg vet at flighter inn til EU av ikke EU selskaper ikke er dekket av EU261. Men siden vi har en connection innenfor EU med et EU selskap, hva er regelen da? Får vi 250€ eller 600€ i erstatning her?
     
  14. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg mener dessverre at her gjelder ikke EU261.
    Det er verken en europeisk selskap, eller en flytur som starter fra en EU land, så her ligger du tynt.
    Jeg skjønner at siste legg er med metall fra en EU selskap men jeg regner med at det er SQ sitt billettnummer, og da er det den som gjelder.
    Du kan for så vidt prøve likevel å be om noe form for kompensasjon til SQ, men jeg tror ikke du kan stille neo krav knyttet til EUR261/04
     
  15. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, siste legget er da med SK eller WF kode. Så da er det 250€ som gjelder her da? Siden jeg da har rett på erstatning så er spørsmålet om de regner hele distansen eller kun for det siste legget siden det er en sammenhengende reise?
     
  16. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Sier du at du har separate billetter?
    Det spiller ikke noe rolle som det står SK592.
    Det er jo 117- eller 701- på billetten du er ute etter.
     
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en 618 billett som da er Singapore Airlines. Hadde vi flydd kun til CPH hadde jeg forstått det, men rart vi ikke får noe for kanselleringen av siste legget
     
  18. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan prøve deg med SAS alene, da med kravet kun for korteste strekning, men jeg regner med at SAS kommer til å avvise det så snart de ser at de ikke står ansvarlige for billettnummeret
     
  19. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er bare tull. Det er operating carrier som er ansvarlig og som det skal kreves erstatning av. Uavhengig av hvem som har solgt billetten.

    Du får derimot bare 250 euro og dette hadde nok også vært tilfellet selv om SAS eller et annet EU-flyselskap hadde stått for den lange flyvningen da det ikke var denne som ble forsinket eller kansellert.
     
    TravelManBiz liker dette
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis SAS hadde fløyet hele veien ville det vel blitt mer? La oss si det var HKG-CPH-BGO, så regnes vel forsinkelsen med utgangspunkt i HKG-BGO som en reise?
     

Del denne siden