EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilke rettigheter har man som forsinket passasjer på 15t pga ,missed connection på LHR. Kom fra BOG-LHR og rakk i ikke flyet og er booket om til neste dag. Er klar over at jeg ikke har EU261 i ryggen men er det noen andre regler som slår inn som gjør at jeg har krav på kompensasjon utover hotell og mat (som jeg har fått). For ordens skyld så reiser jeg på en CT billett.

    Årsaken til delay er teknisk feil.
     
  2. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er det visst innstramminger på klagefristen.
    Man har nå 2 måneder på å klage.
    Får ikke lagt inn link, siden jeg har for få innlegg, men slik står det ihvertfall i e24.
     
  3. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Lenke E24-sak om begrenset tid til å klage:
    https://e24.no/privatoekonomi/i/2Gg...ilt-eller-forsinket-fly-klag-saa-raskt-du-kan

    Nå må det sies at den ikke er endelig og at det stilles tvil i forhold til EU261/04 - men at flyselskapene utnytter enhver situasjon for å spare penger, på kundenes bekostning, er jo ikke noe nytt.

    Nå må myndighetene på banen og gjøre "kravspørsmålet" omvendt:
    - Ved forsinkelser / kanselleringer så MÅ flyselskapene utbetale kompensasjon AUTOMATISK innen 7 dager. Om ikke så skal kompensasjonen øke til 200% dersom kunden selv må gjøre krav om dette.
     
    TommyL and Supersergei like this.
  4. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Enig. I dag gidder de ikke informere om at man har krav på erstatning engang, de håper bare på at passasjerene ikke vet om regelverket.
     
    wilco liker dette
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring er at de informerer om dette:

    1F463CD4-C1F0-4E46-8553-191E9CCAB22B.jpeg
     
    Xflipper, RoadKing and Insomnia4u like this.
  6. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Skjønner uansett ikke hvorfor det ikke er en forpliktelse for flyselskapene å bare punge ut uten byråkrati ?
    Man har jo krav på kompensasjon, så hvorfor skal byrden legges over på passasjerene ?
    Komfortabelt og pengebesparende for flyselskapene, javisst, men dårlig for oss forbrukere.
     
    wilco liker dette
  7. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    770
    Bonuspoeng:
    93
    Samboer skulle fra BGO-KRS søndag ettermiddag/kveld, men flighten ble først utsatt grunnet manglende personell før den ble kansellert. De ble tilbudt ombooking dagen etter, men det var uaktuelt da jobben kalte morgenen etter. De fikk refundert billettprisen for reisen tilbake, og måtte ta til takke med leiebil for å ture over fjellet for å rekke en vanlig mandag morgen. Spørsmålet er da, har de rett på EU261 kompensasjon på €250 når de godtok refusjon på returleg for å finne alternativ transport? De kom jo per definisjon frem tidlig morgen, over 12t etter normal ankomst. Flyet via OSL neste morgen ble for øvrig også forsinket, selv om jeg ikke regner at det har noe å si.

    Samboer har sendt over krav om å få dekket leiebil, som jeg jo synes er rett og rimelig. Havnet på ca det samme som leiebilen minus ferjer, bompenger og drivstoff, så får man se hvor det bærer.
     
  8. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    I sommer ble jeg forsinket med Swiss ca 6 timer til destinasjonen min pga teknisk. Noen uker etter reisen så sendte jeg inn kravet til Swiss, jeg fikk til svar at forsinkelsen ikke kvalifiserte til komp. Jeg forsøkte igjen å ta kontakt med de, da jeg mente saken var soleklar, men ble avvist da saken var avsluttet. Jeg tok deretter saken videre med Airhelp, og i dag fikk jeg til svar at Swiss hadde godkjent komp på totalt 1200 euro(2 pers). Det som irriterer meg noe jæ#!*% er jo at Swiss først avviste saken og at jeg må betale Airhelp 420 euro for å få det jeg har krav på. Så istdet for 1200 så blir det 780 euro. Egentlig burde man kreve saksomkostningene fra Swiss. Har på følelsen at det er bevisst trenering fra flyselskapene. Flere med lignende erfaringer?
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,517
    Bonuspoeng:
    293
    Flyselskapene gjør alt for å prøve å slippe unna.
    Men ikke gitt at det hjelper med 3dje part heller.
    Har en sak gående med SAS. De skylder på ATC, i samme tidsrom fløy Norwegian uten noe issues og flyplassen har bekreftet null problemer. Flyhjelp.no bukker og nikker og sier at ATC er gud. Faen heller, er det mulig at en SAS 737 får startforbud og 10 min etter flyr en Norwegian 737??? Noen insidere på ATC som leser her og kan forklare?
     
  10. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Det spesielle med EU261 er at det er ihvertfall for meg blitt en faktor for å holde seg til allianse med status. Hos SAS og andre *A får jeg godkjent erstatning i løpet av maksimalt et døgn. Hos Finnair opplevde jeg at de aktivt delte ut erstatning til statuskunder, mens på samme flight tok meg et år og klage til finske flyklagenemnda å inngå et forlik om 2/3 erstatning. Samme blir rapportert fra venner.
     
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Ved CTOT (slot/regulering) så er det mulig ja. Hvor var det til/fra?

    Har forøvrig inntrykk av at SAS er ganske greie å ha med å gjøre når det kommer til EU261. Kommer det et avslag er det gjerne ikke et autosvar hvor de prøver å vri seg unna, slik som jeg føler det av og til er hos andre selskaper.
     
    RoadKing liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,517
    Bonuspoeng:
    293
    OSL - LYR. Ikke stor trafikk på den ruta der.
     
  13. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Da har man vært ute og reist på en billett kjøpt hos SAS og kommet frem nesten 12 timer for seint fordi Austrian instilte siste av tre legs. De første to var med SAS. Regner med at jeg har rett på EU kompensasjon da det var en teknisk kansellering. Men hvem sender jeg kravet til? SAS, der billetten er kjøpt, eller Austrian, som instilte avgangen?
    Hvordan måler man avstand, som jeg forstår er relevant for kompensasjonens størrelse?
    Austrian booket meg om på en annen av sine avganger, da fikk jeg en ny bookingklasse som ikke gir poeng hos dem. Må jeg ta det opp med SAS eller Austrian for å få poeng ut ifra opprinnelig bestilling?
     
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Der du reiser fra, og skal reise til. Selv med en reise HKG-CPH-OSL, og det var siste leg som ga lengst forsinkelse så regnes hele reisen totalt.
     
  15. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, skjønner at det er alle legs samlet. Men hvordan beregnes kilometer avstanden?
     
  16. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Fra første avreiseflyplass til endelig destinasjon i luftlinje. F.eks. OSL-CPH-EWR er egentlig "like langt" som OSL-EWR.
     
  17. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    vil tro du kan legge inn flyplasskodene i gcmap.com og ta utgangspunkt i avstandene som vises der.
     
    stekus liker dette
  18. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, blir visst bare 1440km :(
     
  19. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet hvem jeg skal sende kravet til?
    Og det spørsmålet om poeng?
     
  20. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden