EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    “Damage during flight” er ikke helt klart men skader oppstår ikke av seg selv i luften. Hvis de feks har hatt bird-strike tidligere på dagen så kan du ikke mene at det var SAS sitt ansvar?
     
  2. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Vel, bird-strike er vel såpass vanlig at det ikke kan kalles ekstraordinært? I hodet mitt er det ekstraordinært om flyet blir bortført av aliens..
     
  3. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Alekseolsen liker dette
  4. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Vel,
    du har kanskje aldri jobbet i bransjen.
    Det gjøres en hel rekke tiltak for å unngå å ha fugler for nært flyene.
    At disse ikke fungerer 100% er nemlig uforutsigbar.
    Et flyselskap kan ikke gjøre noe med det, akkurat som de ikke kan flytte på noen snøbyger som ikke holder seg unna rullebanen ;)
     
    Alekseolsen liker dette
  5. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har på ingen måte jobbet i bransjen nei, så det har du helt rett!

    Så for teknisk feil er det egentlig bare "vi har ikke vedlikeholdt flyet tilstrekkelig, så det kan ikke brukes på denne flygningen" som gjelder?
     
  6. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, for teknisk deles det vanligvis opp i to kategorier:
    feil som jeg skulle ha klart å forutsi (f. eks. planlagt vedlikehold og forsinkelse ved det) mot andre som er uforutsigbare (helt nydekk som eksploderer ved landing)
     
    Alekseolsen and Sonictravel like this.
  7. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Da var det rimelig klart for meg også, mange takk!

    Jeg ser dog at dom for C-549/07 og C-257/14 ikke er helt enige (de ligner for meg, men noen juridisk kompetanse skal jeg ikke skryte på meg)
     
  8. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Opprinnelig rute
    OSL-AMS-SIN-DPS

    SAS 1 time forsinket ut fra OSL. SQ flight videre mistet. Reisende på award biz.

    Ombooket til Emirates
    AMS-DXB-DPS

    Ankommer DPS 3t5min etter opprinnelig ankomst.
     
    Xflipper liker dette
  9. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    I biz?
     
    Gabface liker dette
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    But of course
     
    Xflipper and Gabface like this.
  11. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Da fikk jeg avslag hos Widerøe. De kansellerte flighten min grunnet crew mangel. Her er svaret jeg fikk:

    "Denne kanselleringen er dessverre ikke kompensasjonsberettiget i henhold til regulativet, da uregelmessigheten oppstod på grunn av ekstraordinære omstendigheter. I dette tilfellet akutt sykdom på crew. Denne dagen hadde vi god dekning med såkalt "Stand-by" crew, men dessverre oppsto det så mange hendelser at all reservedekning ble brukt opp."

    Hva sier ekspertene her? Er dette noe å ta videre? Jeg synes det høres spinkelt ut.

    MVH

    Tommy
     
  12. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Kjør på til flykagenemda.
     
    TommyL liker dette
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Man burde vel prøve en gang til mot WF først?
    Og true med flykagenemda.
     
    TommyL liker dette
  14. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en identisk case hvor jeg vant mot Widerøe i flyklagenemda. Argumenterte med at sykdom er å forvente, og at det er opp til Widerøe hvor mange de velger å ha i standby og hvor stor risiko det er for kansellering.
     
    TommyL and Xflipper like this.
  15. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for svar folkens! Da var det som jeg tenkte. Tusen takk!
     
  16. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Opplevde nylig at min flight ble kansellert ca 8 timer før avgang, fikk plass på nytt fly med avgang 50 min etter opprinnelig avgang. Hvis jeg tolker det @Pepeu skriver (og henviste til hos Forbrukerrådet), så skal jeg ha krav på 50 pst av standardkompensasjon?
     
  17. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Det er vel ikke helt endelig avklart, men trolig har ikke flyselskapet et ansvar ved en lovlig streik. Ikke ekspert på dansk arbeidsrett, men gitt at de danske bagasjestuerne sine «streiker» er ulovlig streik, gjelder da unntaket for flyselskapenes ansvar?
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis flyselskapene skulle stå til ansvar for andres ulovlige aksjoner vil man i forlengelse av resonnementet også da forvente EU erstatning ved flykapring? Kanskje på tide å ta rev i seilene på krav?
     
    Sonictravel and fly4fun like this.
  19. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Poenget er vel at ulovlige streiker er noe flyselskapet kan gjøre noe med i form av å sanksjonere de ansatte. Lovlig streik er imidlertid en del av spillereglene i arbeidslivet, og noe man må tolerere. Etter vanlig erstatningsrett vil man klart være ansvarlig dersom man ikke kan levere pga ulovlig streik (ihvertfall med mindre man kan vise at man forsøkte å hindre aksjonen gjennom å sanksjonere de ansatte).

    At man velger ikke å ta kampen med militante danske fagforeninger, slik at de fortsetter med ulovlige aksjoner, blir et godt stykke unna å skulle være ansvarlig for flykapring.
     
  20. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for innspill over.
    Kan informere om at jeg i dag fikk Mail med medhold i min klage og blir refundert €250
     

Del denne siden