EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    I følge der man kan følge saken står det at saken er "closed", sendt inn ny klage og den ble også "closed". Skjønner ingenting

2. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    @flying_all. Jeg forstår, kjedelige greier.
    Noen timer etter at jeg skrev forrige posten så tikket det inn epost om at min claim var godkjent og at jeg vil få utbetalt iløpet av uken.
    Jeg sendte inn 12. mai.

Thomas123 liker dette
  3. GlennDi

GlennDi Medlem

Likes mottatt:
    291
    Bonuspoeng:
    63
    Du har ikke tilfeldigvis link til å sjekke status?

4. Beate

Beate Nytt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    På vei hjem fra Oslo 11.juni skulle jeg fly OSL-BGO-TRD-BOO med SAS. I BGO oppdager jeg at flyet videre er forsinket med en halvtime, og jeg regnet med at dette ville få følger for reisen videre pga kort tid mellom i TRD. Fikk til slutt beskjed over høyttaleranlegget at på grunn av sent innkommende fly så ble vi som skulle videre til BOO/TOS ombooket til andre flyvninger. Så da ble det tilbake til OSL, ventetid der og så direktefly til BOO. I følge den opprinnelige planen skulle jeg lande i BOO 20.05, endelig ankomsttid ble 23.10 (touchdown), og sikkert 23.15 før de åpnet dørene.

Ut i fra hva jeg har lest meg opp så er ikke et sent inkommende fly noe ekstraordinært, og burde slik sett utløse rett til kompensasjon? Eller er jeg på villspor?

Hvis jeg ikke er på villspor og vil legge inn en claim til SAS, er det da enklest å gjøre det ved å sende mail med detaljer til gullmailen (har gullkort) og henvise til EU261/04?

5. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Så fremt årsaken til sent innkommet fly ikke er værrelatert eller begrensninger i luftrommet, skal du ha krav på kompensasjon slik jeg ser det.

Beate liker dette
  6. Beate

Beate Nytt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Har noen oppfølgingsspørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med!

Prøvde å legge inn en claim hos customer service på nettsidene til SAS, men jeg klarte å fylle ut feil og fikk avslag. Sendte deretter inn til gull-mailen, men fikk beskjed om at de håndterer ikke slikt, og at jeg må sende inn til customer service på nettsidene. Altså det samme skjemaet som jeg prøvde meg på tidligere.

Når man skal legge inn info i starten må du oppgi referansenummer, dato og flyvning. Hvilken flyvning oppgir jeg her da? Den første? Det er i alle fall det som virker mest logisk for meg, og jeg tror ikke det var her jeg gjorde feil første gang.
    Deretter må jeg oppgi hvilket fly som skapte forsinkelsen. Første gang jeg fylte dette ut oppga jeg BGO - TRD som skapte forsinkelsen, men svaret jeg fikk var at jeg ikke var med på den flyvningen så det var dermed ikke en sak. Må jeg da legge inn den siste flyvningen som skapte forsinkelsen? Eller en av de andre?

Så nå sitter jeg her og føler meg litt som en idiot som ikke klarer å fylle inn et skjema, og jeg håper virkelig noen her har tips til hva jeg kan fylle inn/eventuelt gjøre.

7. dahlmath

dahlmath Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Har fått case closed på min claim hos SAS men inte mottagit något mail eller annat från dem ? hur lång tid måste man vänta på det ? kan man se det på en sida hos SAS ?

//M

8. GlennDi

GlennDi Medlem

Likes mottatt:
    291
    Bonuspoeng:
    63
    Kan vente til klokken 06:00 i morgen tidlig. Det var ved det tidspunktet jeg fikk begge mailene fra avdelingen der.

Har du link til siden man kan sjekke status?

dahlmath liker dette
  9. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan svare på mailen fra SAS. Gi de nye opplysningene der, så burde det vel ordne seg!

Beate liker dette
  10. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Er det bare meg, eller er alle skjemaer for refusjon på SAS' nettside nede/vekke?

Skulle karret meg til noen skatter og avgifter (og tenkte jeg skulle prøve meg på å se om jeg får igjen poeng) på en award trip (t/r) til TRD fra mars, hvor det var snøkaos på Værnes, og jeg endte opp med å ikke ta returflyet og heller tok Norwegian (som fløy). Tenkte jeg skulle be om skatter og avgifter tilbake for TRD-BGO og håpe på 5 eller 6k poeng tilbake (iom at jeg bare brukte turen).

11. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Broderen har vært på ferie i Hellas med samboer og datter. De fløy med TUI Fly Nordic, og de ble mer enn 8 timer forsinket på hjemreise pga manskapsmangel fra Sverige. Regner med at de da har krav på kompensasjon?

Finner ikke noe skjema som kan sendes inn på selskapets nettsider, holder det eventuelt å bare sende en vanlig mail der alle opplysninger skives?

12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,905
    Bonuspoeng:
    293
    Når du flyr charter frasier du deg alle rettigheter.

Neida. Tui UK har sitt skjema her, kanskje de kan bruke det?

NoLimit, Xflipper and flying_all like this.
  13. Jonkebassen

Jonkebassen Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    En litt snerten sak som jeg tror jeg neppe kommer langt med, men fyrer løs likevel:

Skulle fly OSL - AES med SK1326 forrige mandag. Flyet skulle komme fra Molde, men grunnet dårlig vær ble flyet omdirigert til AES. Istedenfor å sende flyet tilbake igjen til Oslo ble flyet stående og vente på neste avgang fra Ålesund til Oslo, som naturlig nok skulle være returflygning med flyet vårt som ble kansellert.

SAS skylder selvsagt på været, men jeg mener jo at de enkelt kunne fått oss til Ålesund på rutetid om de hadde orket. Vi blir jo lidende for at SAS tar et kostnadsbesparende grep med å la flyet stå over en runde istedenfor å sende det tilbake?

OSL - MOL
    MOL - OSL
    OSL - AES

ble til:
    OSL - AES
    AES - OSL kort fortalt.

14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,033
    Bonuspoeng:
    183
    Har en sak gående mot lufthansa hvor vi ble over 4 timer forsinket. De nektet, sendte inn via flyhjelp og de jobber faktisk fortsatt med saken.. Skal inn i retten :p Det får man si..

C9A9D819-E558-4199-B3A1-A6B3387A18B8.png 3DBCDD8D-9F33-45F1-800C-DF19D84B069C.png

Eddie47, milehigh, induktans and 5 others like this.
  15. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Har et spørsmål...

Om man er på reise til jobb eller kurs...og arbeidsgiver har betalt billetten...er det arbeidsgiver som har krav på erstatning ved kansellering, eller den som faktisk flyr?

Mvh

Tommy

16. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Passasjeren i utgangspunktet.

TommyL liker dette
  17. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    293
    Det skulle bare mangle. Hadde jeg vært på tjenestereise og måtte sitte Kjos-fast ett eller annet sted, og arbeidsgiveren skulle fått erstatning så hadde det jaggu blitt bråk!

TommyL liker dette
  18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,407
    Bonuspoeng:
    293
    Da skriver man timer for tiden man er borte, også får arbeidsgiver erstatningen. :p

TommyL and Are like this.
  19. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Heeey, dette er språk vi forstår!! Takker så mye! :)

20. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    293
    På utreise fra Oslo så er du borte, uansett om du sitter å loker på LHR eller om du har kommet frem til konferansen i Las Vegas.

Hjelper ikke å skrive mer timer enn det som er i total reise.

TommyL liker dette

Del denne siden