EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    De prøver seg vel, sikkert en del som ikke følger opp videre. Nå fikk jeg riktignok utbetalt fra WF første gang her, men altså ble det understreket at dette var ansett som ekstraordinært fra deres side. Dette er som kjent ikke i tråd med dommsavsigelser.
     
  2. pengesluk

    pengesluk Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Opplevde min første kansellering siden 2007 i dag, så trenger litt nybegynner-guiding siden jeg er litt skeptisk til/usikker om det kan bli noen kompensasjon, ettersom jeg ikke ble veldig kraftig forsinket.

    Har EBD, og var booket i Go fra HEL til ARN. Ble relativt kvikt booket om til et Finnair-fly, med avgang 1t 15m etter den opprinnelige SK-flygningen.

    Har vel ikke rett på noe her siden det "bare" var litt over en time? Kan jeg eventuelt guilt-trippe de for at jeg gikk glipp av de himmelske fordelene diamant gir meg under boarding og ombord til vanlig, og kanskje få noen poeng...?
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Skriv til diamant mailen så får du poengene du skal ha. Men jeg tror ikke du får noe utover det.
     
  4. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Du har heller ikke krav på standardkompensasjon dersom:
    [...]
    - Du blir informert om innstillingen mindre enn sju dager før planlagt avgangstid og du tilbys omruting slik at du kan reise høyst en time før planlagt avgangstid og ankomme endelig bestemmelsessted senest to timer etter planlagt ankomsttid.
     
  5. pengesluk

    pengesluk Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Egentlig ikke helt motivert for 125 poeng (to flasker juice på kiwi gir jo omtrent det samme). Men har nå sendt en mail, i tilfelle noen hos de synes ekstra synd på meg for at jeg ikke fikk priority boarding...
     
    RoadKing liker dette
  6. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Les eu261. Du har krav på 125 eur dersom det var utenfor flyselskapets kontroll.
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant forskjell på kundeservice SK vs TG: Diamant behandlet og overførte kompensasjon på 3 dager, mens TG (gull) brukte 2 mnd. Forøvrig ble sistnevnte nullet ut av fartsboten i dag:rolleyes:
     
    RoadKing, alexfins and Xflipper like this.
  8. pengesluk

    pengesluk Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Prøvde meg. Avslag med begrunnelsen om at de booket meg om innen tiden. Har faktisk hittil ikke fått vite hvorfor flyet ble kansellert.
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Regelen jeg postet over gjelder fortsatt, så opp til 2 timer forsinkelse får man ingenting. Halv erstatning får man dermed kun dersom man blir rutet om og kommer fram under 3 eller 4 timer forsinket for de lengre flyvningene.

    EDIT: Man får faktisk også halv kompensasjon hvis man blir rutet om til en flyvning som går mer enn en time før opprinnelig flyvning og kommer fram mindre enn to timer etter opprinnelig ankomst på flyvninger under 1500km.
     
    pengesluk liker dette
  10. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    2. Når passasjerer tilbys omruting til det endelige bestemmelsessted på en annen flyging i henhold til artikkel 8, og ankomsttiden ikke går ut over planlagt ankomsttid på den opprinnelig reserverte flygingen a) b) c) med to timer for alle flyginger på opptil 1 500 kilometer...
    ... kan det transporterende luftfartsselskap redusere erstatningen omhandlet i nr. 1 med 50 %.
     
  11. pengesluk

    pengesluk Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Det forundrer meg litt at flyselskapene ikke bare fikser alt dette automagisk. Software-messing burde det ikke være den mest komplekse regelmotoren (men for mennesker er dette komplekst nok til at denne tråden finnes). De sitter jo også med all info slik at de som claimer ikke burde bruke særlig mye tid på å fylle ut et skjema med all info man allerede har fått fra bolaget.
     
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men 50% av 0 er fortsatt 0
     
  13. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel åpenbart? Jo mer tidkrevende og komplisert det er å melde kravet jo færre gidder å gjøre det. Overhodet ingen incentiv for selskapene å gjøre det enkelt.
     
  14. alexfins

    alexfins Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Hadde en helt tilsvarende sak på OSL-TRD for et par uker siden. Klagen min ble avvist samme dag med henvisning til en dom som var irrelevant for saken. Viste til det som har vært kommentert her inne og ble nok en gang avvist. Etter at SAS sluttet å svare på saken, sendte jeg saken inn til transportklagenemnda, så er spent på om jeg får medhold etter 6-7 måneders behandlingstid. Kanselleringsårsaken var forøvrig teknisk feil.
     
  15. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Sendte klage til SAS da flyet var forsinket og jeg mistet neste leg med resultat overnatting i CPH. Sendte klage tidligere en dag denne uken ca 14:30. Ca 1,5t senere kom svaret om at de beklaget forsinkelsen og ville overføre 600 EUR. To dager senere var penger på konto. Rask og fin EU261-service. NB: EBD om det kan ha innvirkning.
     
    Insomnia4u liker dette
  16. pengesluk

    pengesluk Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Om man antar at alle selskaper er maksimalt kyniske, så klart. Jeg er nok litt blåøyd som tenker at konsument-selskaper flest har massivt å tjene ved å fokusere på kundene med tilhørende gjennomført god service i absolutt alle ledd. Meg selv er nok lett truet til å bytte til noe annet dersom jeg opplever at klagene mine systematisk ikke blir tatt seriøst, en god grunn til å f.eks. holde seg unna et visst rødsnute-selskap.

    Så tror jeg også at de har noe å spare på å automatisere dette fremfor å la mennesker behandle hver sak.
     
  17. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter i GYE og venter på et forsinket fly til GPS. Jeg er utenfor EU, men reisen begynte i OSL i går.

    Hvilket regelverk forholder jeg meg til?

    /koffert.
     
  18. alexfins

    alexfins Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Følger opp saken her med nemndas anmodning, som ikke var i min favør. Her går det i alle fall frem en bedre forklaring av EU261 enn den jeg var kjent med.

    «Vi viser til din klage på SAS vedrørende en kansellert flyvning med SK368 den 28.02.2019 fra Oslo kl. 18.35 og med planlagt ankomst Trondheim kl. 19.30. Du fikk beskjed om kanselleringen den 27.02.2019 kl. 22.36 og ble omrutet til en avgang med SK370 slik at du ankom Trondheim kl. 20.42 med en forsinkelse på 1 time og 12 minutter. Du har fremsatt et krav om erstatning på 50 % av 250 euro for kanselleringen og vist til EU-forordning 261/2004 artikkel 7 nr. 2 a).


    Transportklagenemndas sekretariat vurderer hvorvidt en klage skal behandles i nemnda eller ikke. I de tilfellene der vi finner at klagen åpenbart ikke vil kunne tas til følge, kan klagen avvises fra nemndsbehandling, jf. Transportklagenemndforskriften § 6-1 c). I deres sak har vi gjort følgende vurdering:


    Ved kansellering har passasjeren valget mellom omruting snarest mulig på tilsvarende transportvilkår til det endelige bestemmelsesstedet eller full refusjon av billetten, jf. EU forordning 261/2004 artikkel 5, jf. artikkel 8. Retten til standarderstatning faller bort dersom flyselskapet har informert passasjeren om at avgangen er kansellert og tilbudt passasjeren omruting slik at vedkommende kunne reise høyst en time før planlagt avgangstid og ankomme det endelige bestemmelsesstedet senest to timer etter planlagt ankomsttid, jf. artikkel 5 nr. 1 bokstav c) iii).


    I dette tilfellet ble du informert om kanselleringen kvelden før avgang og tilbudt en omruting som medførte at du ankom med en forsinkelse på 1 time og 12 minutter til Oslo. Forsinkelsen gir dermed ikke rett til standarderstatning. Til din informasjon kommer artikkel 7 nr. 2 a) kun til anvendelse der passasjeren har rett til erstatning – f.eks. i de tilfellene man ikke blir informert om kanselleringen før man skal reise og det heller ikke foreligger såkalte ekstraordinære omstendigheter som fritar flyselskapet fra å betale standarderstatning. Unntakene er også beskrevet på Forbrukerrådets sider om rettigheter ved en innstilt reise. EU-forordning 261/2004 er dessverre et regelverk som er skrevet på en komplisert måte. Forordningen er dessuten supplert av mange dommer fra EU-domstolen og en veileder til regelverket som EU-kommisjonene har gitt ut, slik at teksten alene ikke gir det rette bildet av hva som faktisk gjelder.


    På bakgrunn av ovenstående vil klagen derfor ikke legges frem for behandling i Transportklagenemnda.»
     
    KRS liker dette
  19. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har erfart om kanselleringer og forsinkelser som følge av DY Max8 grounding gir rett til EU261?
     
  20. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, det er fullstendig ut av kontroll for et flyselskap å få flytypen grounded.
    Så det går som force majeure, som er unntatt av EU261.
    Men krav til ombooking, mat og overnatting står, ved behov.
     
    furlong liker dette

Del denne siden