EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, men etter en viss tid så vil groundingen ikke være ekstraordinært. Eks, om fire-fem uker kan ikke Norwegian lenger skylde på ekstraordinære omstendigheter. Man må kunne forvente at et flyselskap tilpasser seg at mindre enn 10% av flåten er ute.
     
  2. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Klart det, her burde vi se på hva er vanlige varslingsfrister ifb. med bemanningsoppsett for flygende personell.
    Etter at selskapet har fått omrokkert personale og metall burde det ikke være forsvarlig lenger å skylde på Maxen, spesielt når så vidt jeg husker har DYs piloter og CC samme utsjekk for både Max og vanlig 737.
     
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som har mulighet til å finne ut hva som var årsaken til at TP843 FCO-LIS var forsinket i går 3. April?

    Kona mistet flyet videre til GRU, og ble booket om til LIS-BSB i dag. Kom frem til POA over 12 timer etter det hun skulle.

    Tenkte å finne ut om hun kan få noen kompensasjon.
     
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Nevøen min ble forsinket FRA Larnaca med Norwegian, etter en mulig tailstrike ved take-off fra Oslo, med påfølgende forsinkelse.

    Transportklagenemnda sier han må søke til Kypros for kompensasjon etter EU261....stemmer dette ?
     
  5. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    28
    Hei
    Jeg opplevde noe litt merkelig fra KLM nå når det gjelder en forsinket reise for noen uker siden.

    Jeg og samboer skulle reise Ålesund- amsterdam- berlin.
    Flyet Aes til Ams ble forsinket med over 2 timer (ble skyldt på vind på AMS), slik at vi mistet videre forbindelse til Berlin. Vi ble booket om tl fly neste dag, og bedt om å fikse hotell selv og sende inn krav i etterkant.
    Etter turen sendte jeg inn krav om kompensasjon, samt krav om å få dekt hotell og transport til og fra. Fikk raskt svar om at jeg ikke fikk kompensasjon pga dårlig vær som årsak, men at de skulle dekke mine utgifter til overnatting.
    Etter 3 uker hadde jeg fortsatt ikke fått utbetalt noe fra KLM, men fikk plutselig en mail som sa følgende:
    "
    Dear Mr xxx,

    We write in reference your e-mail dated 27 March 2019 with regard to the delayed flight KL1326 from Aalesund to Amsterdam on 22 March 2019. Please accept our sincere apology for the miscommunication happed in our previous e-mail.

    Per our records, I note that the aforementioned flight was delayed due to operational reasons. Hence you missed your connecting flight KL1835 and you were rebooked on flight KL1823 on the following day . Whilst, situations such as these are unpredictable, I do acknowledge and realize the impact they have on the schedules of our passengers. As per EU regulation 261/2004, this is a situation where there is an entitlement to compensation of EUR 400 each.

    Further, you and Mrs XXX are entitled to receive compensation of EUR 400 each. As you have opted bank transfer as compensation but in absence of authority letter of your co passenger (Mrs XXXXX XXX) we are unable to process the transfer. So, I would request you to please provide authority letter of your fellow passenger to process the transfer.

    Thank you for your cooperation. We look forward to hearing from you soon.
    "
    Jeg svarte med å sende inn et scann av et signert brev brev hvor min samboer sier at hun vil ha penger via bank transfer og oppgir sitt bankkontonr.

    Jeg fikk da et nytt svar om at de trengte kopi av pass også.

    Jeg blir litt skeptisk, og ønsker ikke å sende fra meg passnr og personnr.jeg kan evt sende scan hvor jeg har sladdet passnr og person nr.
    Er ikke kompensasjonen på 400eur for høy? burde det ikke være 250?

    Alle mailer inneholder samme riktige sak nr som jeg fikk ved første henvendelse, og link i mail hvor jeg kan legge inn filer ser ut å lede til klm.com

    noen som har noen tanker om dette?
     
  6. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker vel først og fremst at paranoiaen ikke må ta helt overhånd.

    Jeg hadde ikke nølt så lenge epost-adressen, saksnr, flight-nr osv osv virket legit, som du vel sier at det er.
     
    Wiolenze and permorten like this.
  7. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg fikk penger inn på konto i går, så det ordnet seg.
    Stusser fortsatt over at jeg fikk 400eur per person for ruten aes-ams-ber, mener det kom opp 250 eur når jeg la inn i forbrukerrådets hjemmeside, men klager ikke :)
     
    jgroneng and veeegard like this.
  8. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Sendte krav om refusjon til sas i forbindelse med 4 timers forsinkelse den 12. mai og har enda ikke motatt noe svar ....

    Noen som vet hvor lang behandlingstid de har for tiden?
     
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sendte inn en 19 april, en annen rundt 10 mai og en siste 21 mai. Alle er ulike flighter. Ikke fått svar på noen ennå
     
    kalleballer liker dette
  10. Hanen

    Hanen Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Hei
    Se på svaret en kollega fikk fra Norwegian etter en 10 timers forsinkelse.
    Dette må jo bare være tull?
    De måtte snu i lufta og kapteinen sa det var en teknisk feil.
    Jeg har bedt kollegaen min om å ikke gi seg på dette.

    Takk for at du kontakter oss med ditt krav.

    Norwegian flyvning DY338 (OSL-BDU) 05.03.2019 ble dessverre forsinket med 10 timer og 4 minutter på grunn av en inspeksjon av flymaskinen for en mulig teknisk feil. Inspeksjonen avdekket ingen tekniske feil og flymaskinen ble godkjent for operasjon uten behov for å skifte tekniske komponenter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt.

    Dessverre kan vi ikke imøtekomme ditt krav om kompensasjon, da denne avgangen ble forsinket som følge av forhold som utgjør ekstraordinære omstendigheter.

    I noen tilfeller vil passasjerer ha rett til kompensasjon når uregelmessigheten skyldes en teknisk feil. Dette er i henhold til domstolsavgjørelsen i C-257/14 van der Lans, hvor en teknisk feil som medfører utskiftning av en komponent kan anses for å være innenfor flyselskapets kontroll og dermed gi rett til kompensasjon.

    I dette tilfellet, ble ingen teknisk feil funnet og ingen komponenter ble skiftet. van der Lans-dommen er derfor ikke anvendelig og vi kan dessverre ikke imøtekomme krav om kompensasjon.

    Vi beklager de ulempene denne uregelmessigheten har medført, men håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske velkommen ombord ved en senere anledning.

    Med vennlig hilsen,
    Lisbeth
    The Customer Relations Team
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Det er rimelig drøyt hvis det ikke gir noen kompensasjon, synes jeg.
     
  12. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Samme her, men minner de på det i ny og ne, jeg skal ha poengene mine
     
    flying_all liker dette
  13. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Dagstur til Oslo for et møte med jobben i dag. SK351 kansellert pga feil med hydraulikken.

    Billett kjøpt gjennom g-travel eller Berg Hansen eller lignende, noe som førte til at jeg havnet i hundehuset under ombookingen, EBG ble ikke hensyntatt. Fikk ikke 12:10, ikke 14:00 men 16:00. Klarte å få det omgjort til 14:00 over telefon etterpå.

    Ankomst Oslo blir vel 3.5 timer senere enn planlagt. Akkurat nok til å få med meg de siste par timene av møtet jeg skal på.

    Dette faller inn under reglene for EU261 ja? Ingen omstendigheter her, som reisebyrået eller lignende, som ødelegger for det?
     
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Den 25 april hadde jeg flyet Ålesund-Oslo 9:15. flyet ble kansellert og jeg ble ombooket til Ålesund-Oslo 14:25. Dermed landet jeg over 5 timer etter jeg skulle.

    Har sendt inn klage til SAS 3 ganger nå. 1 i april, 1 i mai og 1 i juni. Alle har blitt avslått. Jeg har vel rettigheter på 600 EUR her?

    (Dette var FØR sas streiken ble satt inn)
     
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig du har krav på kompensasjon med 600 Euro er for flyvninger over 3500 km.
    • 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km
    • 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km.
    • 600 euro for alle øvrige flygninger
     
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Så det er maks 250 EUR i hele Europa uansett om flyet er 2 timer forsinket eller 20 timer forsinket?
     
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer.

    SAS kan vel i tillegg hevde at dette var utenfor deres kontroll, for eksempel at flyet ble utsatt for et lynnedslag elns.
     
    Last edited: 14. juni 2019
    flying_all liker dette
  18. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har vel gitt en årsak til avslagene. Kan jo være interessant å vite hva denne er...
     
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor finner jeg årsaken? har nemlig ikke fått noen eposter om det. sjekket status på case og da står det "case closed" derfor jeg ikke skjønner noe..
     
  20. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Hva med nå? :) Mottatt noe svar? Jeg har ikke hørt et pip
     

Del denne siden