EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Men er det ikke da arbeidsgiver som lider taper?
     
    TommyL liker dette
  2. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Mener det står spesifikt beskrevet i EU261 at erstatning tilfaller den reisende, uavhengig av hvem som betaler reisen.
     
    TommyL and Blaa like this.
  3. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer.

    Unntak fra når dette ikke alltid nødvendigvis er tilfellet er ved f.eks. betalt reisetid, men da er det mellom arbeidstaker og arbeidsgiver det må avklares hvordan det skal løses. Kompensasjonen tilfaller fortsatt reisende fra flyselskapet.
     
    TommyL and NorFlight like this.
  4. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er Wideroe det er snakk om. Er de greie å ha med å gjøre, eller bør man bruke Flyhjelp?
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Man prøver alltid selskapet først, det er gratis. Hvis de nekter, så er det Flyhjelp
     
    TommyL liker dette
  6. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde en sak med Widerøe i fjor vår Mener det tok 4-6 uker hvor jeg ikke hørte noe, men så dukket det opp et positivt svar... Var enkelt å sende inn også etter hva jeg husker.
     
    TommyL liker dette
  7. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for svar. Da prøver jeg selv først. :)
     
    RoadKing liker dette
  8. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    816
    Likes mottatt:
    3,303
    Bonuspoeng:
    93
    Var på eit fly for litt sidan som var ein drøy time forsinka inn til flyplass. Denne forsinkelsen gjorde igjen til at vi blei sittande i flyet i ca 1,5 time på flyplassen i påvente av slot. Ved ankomst destinasjonen var vi drøye 2 timar forsinka. Noken som har erfaring med korleis slike kompensasjonskrav blir handtert? Lite vits å søke dersom selskapet gøymer seg bak "air traffic decision".
     
  9. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Under 3 timer skjer det nada. Så dessverre ikke noe og hente her.
     
    oleredv liker dette
  10. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Hei.
    Teknisk feil på WF flighten min gjør at jeg ble ombooket via OSL.
    Jeg lander 2 timer og 10 min etter plan og det gjør sånn sett at jeg ikke kommer videre.

    Slik jeg leser EU261 har jeg krav på kompensasjon siden jeg blir varslet samme dag og ankommer som skrevet.
    Er det da 250€ jeg kan kreve? Mener det er minimum?

    Er det noen som har erfaring med EU261 med WF, og vet hvor jeg sender søknaden?
     

    Attached Files:

  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde det var 3 timer som minimum?
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Xflipper liker dette
  14. Hanen

    Hanen Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
     
  15. Hanen

    Hanen Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Ble litt kluss her, vil bare informere at det ble utbetalt kompensasjon etter at avslaget fra Norwegian ble sendt inn til flyklagenemda. Nytter å klage.
     
  16. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Du har ikke rett på €250, det krever forsinket ankomst på tre timer eller mer.

    Avsnittet du har tatt bilde av forklarer at kompensasjon blir redusert med 50% når du innen syv dager før avreise får tilbud om en ombooking med avgangstid mindre enn en time før opprinnelig avgangstid og ankomst mindre enn to timer etter opprinnelig ankomsttid. Det er ikke relevant i din situasjon.

    Med 2 timer og 10 minutter forsinkelse har du kun rett på en matkupong, som du får ved å spørre på flyplassen du venter. Om du har utlegg for mat i venteperioden og ikke fikk matkupong, kan du sende kvitteringene til Widerøe for refusjon.

    Nei, to timer er grensen for forpleining (matkupong). Grensen for økonomisk kompensasjon er minimum 3 timer forsinket ankomst til destinasjon.
     
    Sonictravel, trygveat and Xflipper like this.
  17. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Screenshot_20190816-121425.png
    Screenshot_20190816-121454.png
    https://eur-lex.europa.eu/resource....a7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF
     
    mathiasfe and anders82 like this.
  18. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,786
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg antar at rett til kompensasjon ved forsinkelse også gjelder ved reise til flere destinasjoner på samme billett?

    Eksempelvis ble vi 3,5 timer forsinket til Porto, ved flygning SVG-CPH-LIS-OPO/OPO-EWR/EWR-LIS-CPH-SVG.

    Vi hadde over 24 timer booket i Porto.
    FARE CALCULATION: SVG SK X/CPH TP X/LIS TP OPO TP NYC404.57TP X/LIS TP X/CPH SK SVG (...)
     
  19. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Sendte inn krav på EU261 til SAS tidligere i dag, teknisk feil på flyet. Fikk dette av SAS:

    Flight SK459 was delayed, the root caused was Damage during Flight operation in previous legs, which according to the regulation, is to be considered as an extraordinary circumstance for which the airlines are not responsible. Since SAS interpretation of the regulation is that we have taken all reasonable measures to try to avoid the delay, I am sorry to say that we cannot meet your request of compensation in this case.


    Jeg kan ikke fatte annet en at teknisk feil er SAS sitt problem ene og alene. Noen som har en paragraf el. Å vise til.

    Etter å ha opplevd en rimelig håpløs innsjekkingsprossess i HAM med SAS i dag, er man ekstra lysten på kompensasjonen.
     
  20. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Dette stemmer ikke helt. Det er en veldig viktig forskjell her. Er flyet forsinket får man 250 euro hvis det er minst 3 timer forsinket. Er flyet derimot kansellert og man er ombooket til nytt rutenummer får man (så lenge flyselskapet er skyldig) 250 euro hvis dørene åpnes minst 2 timer etter planlagt ankomst. Fikk senest 2400 kr av Widerøe for kansellert fly, ombooket til SAS med ankomst 2 timer og 10 minutter etter planlagt ankomst. Widerøe kan du klage til her: https://www.wideroe.no/Kundeservice/Kontakt-oss/Erstatning
     
    Last edited: 17. okt 2019
    October and leeds1979 like this.

Del denne siden