EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Denne saken hadde jeg ikke tenkt å sende inn, da jeg endret reisen selv, men har jeg egentlig likevel krav på noe?

    Hadde opprinnelig en flyvning med WF KSU - BGO 19:35, med planlagt ankomst 20:10.

    Denne ble kansellert grunnet manglende besetning, og jeg ble overført til SK KSU - OSL - BGO med planlagt ankomst 22:40, altså to og en halv time senere, som ikke gir noe. Da denne flighten gikk tidligere enn den forrige kunne jeg ikke nådd den, og flyttet derfor selv flighten til neste dag (burde kanskje ikke gjort det...).

    Uansett, neste dag hadde jeg KSU - TRD - BGO med beregnet ankomst 15:25.

    Her ble KSU - TRD kansellert grunnet tekniske årsaker, og jeg ble overført til KSU - OSL - BGO, med beregnet ankomst 21:35, altså seks timer og ti minutt senere.

    Det var ingen poeng for meg å ankomme BGO så seint (skulle nå et helikopter, noe som da ikke gikk), så jeg endret selv reisen til TRD - OSL - HAU (haiket med en kollega til TRD, da fire-fem timer på KSU ikke fristet), og ankom HAU 18:25, akkurat tre timer etter jeg skulle ha vært på BGO.

    ...så, om noen har tatt seg bryet med å lese alt dette, har jeg noe som helst krav å komme med her, ettersom jeg selv endret reisene?
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Tviler sterkt på at du vil få noe siden du endret selv. Hva var grunnen til at du ikke ringte SAS eller gikk i skranken? Da hadde du vært berettiget til støtte.
     
  3. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Ofte er det bare enklere å ordne ting selv på forhånd. Det hadde ingen praktisk betydning for meg om jeg kom avgårde på kvelden, eller neste dag, så da booket jeg bare om slik jeg var sikret.

    I tillegg kunne jeg da bare dra rett på forhåndsbestilt hotell når vi ankom KSU i stedet for ringe og styre på (er i hele tatt telefonen til SAS åpent så «sent» for vanlige dødlige?) Hadde ikke EU261 i tankene når jeg gjorde dette, kun at jeg kom meg dit jeg skulle.

    Når det er sagt så er det kanskje det jeg burde gjort, men lite å gjøre med akkurat det.

    På turen neste dag endret jeg jo både avreise- ankomststed, og det hadde vel sånn sett de i skranken eller telefonen ikke så mye med.
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,277
    Bonuspoeng:
    293
    Oslo - Longyearbyen fredag 22.feb, SK4490. Ble 7 timer forsinket avgang fra OSL, da de la skylden på værtrøbbel i Longyearbyen.

    Norwegian DY396, som skulle hatt avgang 08:45, dro avgårde 09:41 og landet 12:25. Samme tid som SK4490 skulle ha landet iht ruteplan.

    Ringte Avnor i Longyearbyen i dag. De sa været var relativt bra, men at det kan skifte fort her oppe. Bra friksjon på rullebanen, 6-7 m/s vind og bra sikt, litt snø (Metar sa -SHSN)

    Flyet som skulle lande kvelden før (torsdagsavgangen), snudde litt sør for Bjørnøya pga værforholdene. Han hos Avinor skjønte ikke hvorfor det flyet tok av i det hele tatt, da blåste og snødde det helt for jævlig. Han sa at flyet hadde ikke truffet rullebanen om det hadde falt ned, da haddet det blåst på sjøen. :)

    Jeg får sende et krav om kompensasjon, så får vi se. Har ikke høye forhåpninger.
     
    Last edited: 25. febr 2019
    Kristian, paron, Jan89 and 1 other person like this.
  5. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut som de byttet metall på turen dit.
    Mulig at du er inne på noe?
     
    jgroneng liker dette
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,277
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor ser du at de byttet fly?
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Med 7 timer forsinkelse er det vel ikke spesielt merkelig at de byttet metall.
    Det som vi er opptatt av er selvsagt om de vil tviholde på været som argument. Det burde jo være vanskelig når DY kjørte sin parallele avgang med null problemer og Avinor sier det var fine forhold.
     
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,277
    Bonuspoeng:
    293
    De er vist ikke noe lystne på å betale noe ...
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    he, he, er vel ingen bombe. Så det ble blankt avslag med henvisning til vær?
     
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,277
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, standard svar med masse henvisninger til bla ... bla ... bla ..

    I følge METAR fra LYR så var vindstyrken mellom 7 og 10 knop, 110 grader når DY396 landet, og 19-35 knop, 230 grader når Sk4490 landet på kvelden.
     
    RoadKing liker dette
  11. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    SK 966 25 FEB 19 - Kansellert pga tekniske problemer (Kommunikasjonssystemet mellom kabin og cockpit) Flyet ble fløyet tomt til København. Det hadde vært inne på teknisk vedlikehold et par uker og dette var første tur etter service. Vi sto klar til take-off, men måtte stille oss på vent i en halvtime før vi gikk tilbake til gate da de ikke fikk til kommunikasjonssystemet. Fikk inn tekniker og problemet ble "løst". Ved oppstart måtte vi tilbake til gate igjen for å gjøre ett nytt forsøk. Etter en stund uten hell med å få fikset problemet (Ca 3 timer etter opprinnelig avgangstid) ble flyet kansellert.

    Her mener jeg det er veldig klart at problemet er innenfor flyselskapets kontroll og sendte inn EU 261 krav og fikk følgende svar:

    I det här fallet var orsaken det som kallas Air traffic control (ATC). Väldigt kort kan det förklaras med att det är fullt i luftrummet och att man blir tilldelad en tid när man får flyga, en så kallad SLOT tid. Flygbolagen har ingen möjlighet att påverka SLOT tiderna, det är bara att rätta in sig i ledet.

    Air traffic control (ATC) förseningar räknas som ”extraordinära omständigheter” vilket innebär att jag inte har möjlighet att ersätta dig med EU 261/2004 ersättning.

    Har svart dem at dette er feil og venter på ny tilbakemelding.

    Det samme skjedde med meg sist det var snakk om EU 261 (Kansellert pga personalmangel), da fikk jeg først tilbake at det skyldtes værforholdene (fin sommerdag med blå himmel) før jeg etter andre mail fikk utbetalt erstatning.

    Har dere lignende erfaringer med Sas? I de to siste sakene skylder de altså på andre årsaker enn hva som er fakta og jeg mistenker at veldig mange andre passasjerer gir opp etter første forsøk.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Opplever det samme ifb med problemene til Svalbard sist helg.
    De prøver seg på alle tullete bortforklaringer. Jeg blir smått forbanna på at de avviser på default.
     
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,277
    Bonuspoeng:
    293
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Hm...
    Flyhjelp.no og dess like, tar de en sak til retten om nødvendig?
     
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en fin en med Widerøe som kansellerte pga crewmamgel. Svarte meg at dette var ekstraordinært og ikke berettiget kompensasjon men de gjorde et unntak i mitt tilfelle. Vittig.
     
    holmen and bor_i_en_koffert like this.
  16. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Meldte inn et krav i uberen fra LHR innover mot verdens største grend;

    Sk803 kansellert, omrutet til SK805 5,5 timer senere.

    Sas brukte 15 minutter på saksbehandling og utbetalte 250 euro og noen tusen bonuspoeng som kompensasjon for ymse utlegg.

    Imponerende.

    /koffert
     
  17. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    God morgen godtfolk!
    Noen som vet hvorfor SK997 fredag 1MAR ble forsinket ut fra Køben? Eller på noe vis kan finne ut av det i noen kanaler?
    Jeg spør da dette gjorde at returen SK998 ble forsinket 2+ på return fra PVG til CPH hvor man da mistet flyet videre... Har da fått overnatting og venter på re-routingen via Kristiansand til Oslo, med ankomst 13+ timer forsinket.
    Tror jo at dette er en EU261-sak, men må jo da vite om innkommet fly som skapte forsinkelsen er "selvforskyldt" eller andre forhold som SAS ikke rår over?
     
  18. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Lack of aircraft som følge av teknisk feil.
    Mer klarer jeg ikke å finne ut.
     
    chrt and Xflipper like this.
  19. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk!! Da sender jeg klage...
     
  20. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Merkelig at Widerøe mener dette er ekstraordinært. Har opplevd det samme selv, og måtte ta saken gjennom transportklagenemda før jeg fikk pengene. Har også lest om mange lignende saker, hvor fellesnevneren har vært medhold til klager.
     

Del denne siden