EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,547
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som kan finne ut av hvorfor SK 957 til MIA I dag ble kansellert?

    Greit å ha i bakhånd om det blir tull med poengopptjening i ettertid.
     
  2. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er jeg forvirret. Har hatt en sak pågående med Sveitsiske transportklagenemnda i over ett år. Har fått tilbakemelding at saken har blitt lukket. Ringe å høre hvorfor det ble lukket.

    Kort forhistorie: Flyet ut fra PRG var forsinket og vi hadde 30 min connection til neste fly i ZRH som skulle ta oss til OSL. Hørte i skranken før vi boardet flyet i PRG og da var vi allerede booket om i ZRH via CPH til OSL. Dette gjorte at vi ble over 5 timer forsinket og måtte vente leeenge i ZRH. Jeg mente (sammen med dere her på forumet) at vi har krav på EU 261/04 kompensasjon.

    Tilbake til transportklagenemda i Sveits:
    Siden den var en missed connection så gjalt ikke EU regelverket!? Operatøren sa at noe i duren som dette "The regulation does not mention missed connection and the regulation is not binding in Swizzerland, and therefore we cannot fine them"

    Hva gjør de i Sveits da?

    Ruten var opprinnelig PRG-ZRH-OSL med Swiss, men ble PRG-ZRH-CPH-OSL. Burde jeg forsøke i PRG igjen, fikk egentlig beskjed om at jeg måtte gå til der jeg misset flyet forrige gang.
     
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    SAS har to langdistansefly på service samtidig... LN-RKN A330 og OY-KBM A340.
    Derfor blir det noen kanselleringer. Skulle egentlig fløyet SK984 17/12, men den kansellerte de 15 dager i forveien.

    SK907 er også kansellert i dag
     
    holmen liker dette
  4. Lauritzen

    Lauritzen Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
     
  5. Lauritzen

    Lauritzen Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    For å få EU kompensasjon på flygninger lengre enn 3500 km må forsinkelsen være på mer enn 4 timer for å få EUR 600, dersom forsinkelsen er på mellom 3 - 4 timer utbetales det 50% kompensasjon på EUR 300.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Ønsker meg tilbakemeldinger og tips som en oppsummering / læring på EU261/04 krav.

    EB poengreise, booket på telefon i GO hos SAS : Hjemreisen fra Harstad til Oslo, altså mindre en 1500km ble forsinket 11-12 timer på ankomst grunnet kansellert Widerøe fly fra Harstad. Reiserute Harstad-Bodø-Oslo.

    Flyet ble først meldt forsinket pga sent ankommende fly, så melding om tekniske problemer og ca 50 min etter oppsatt avgangstid beskjed om at flyvningen var kansellert pga tekniske problemer.

    Dette var siste SAS og Widerøe fly for kvelden. Ringte SAS umiddelbart ved kansellering og ble raskt booket om til første morgenfly fordi det ikke var avganger til andre destinasjoner som lot meg komme raskere hjem. Widerøe ordnet plass på flybussen, greit Thon hotellrom og oppgraderte meg faktisk til et + sete selv om jeg fløy i Go, når jeg spurte om å få booket sete bak i flyet med litt plass til mine lange knær.

    2 dager etter kom det også EB poeng inn for + reisen som kom opp i appen.

    Så vidt jeg skjønner har jeg krav på:

    Å få dekke transport, dvs flybuss den ene veien som jeg måtte legge ut selv,
    Mat : Dvs middag på hotellet inne " rimelighetens" grenser. Frokost gikk på hotellet, men pga tidlig avreise fikk vi frokostpakken ikke buffet.
    Som en flyvning under 1500km og forsinket over 4 timer har jeg krav på 250Euro i kompensasjon.

    Fordi dette er en EB poengbooking og det første flyet ble kansellert. Kan jeg da kreve tilbakebetaling av flyplass avgifter og eventuelt poeng?

    Er det noen andre utgifter/ krav jeg ikke har tenkt på som er naturlige å fremme?
     
  7. Frankieman

    Frankieman Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har fikk tilbakebetalt 250 eur på BGO -BDO som ble kanselert og dermed forsinket med noen timer. Turen var booket på poeng. Jeg kan ikke se at jeg fikk tilbakebetalt poengene, men det stilte jeg ikke krav til og jeg tror ikke praksis er at man får tilbakebetalt pengene for billetten sin. Jeg er dog spent på utfallet dersom du ber om tilbakebetaling av poeng.
     
  8. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Det er landet der forsinkelsen oppstår som er rett klageorgan. Altså må du sende klagen til Civil Aviation Authority (Airport Ruzyně) i Tsjekkia. Ellers er det vel klart at forordningen også omfatter «missed connection» så lenge dette skyldes forsinkelse mv.

    Hvorfor skal du kreve tilbake bonuspoengene? Selv om deler av reisen ble kansellert benyttet du deg jo av billetten som sådan, om enn ombooket. Man har kun krav på tilbakebetaling av billettprisen dersom man velger refusjon.
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    I og med at jeg ikke har full oversikt over rettigheter, så spør jeg, sånn at jeg og andre kan lære. Det ville være dumt å ikke benytte anledningen til å få bedre oversikt over rettighetene mine.

    I og med at flyreisen og avgangen ble kansellert skal vel ikke SAS betale Viderøe noe for en reise som ikke ble gjennomført. Likeledes betaler ikke SAS passasjeravgift til staten for de reisene som ikke ble gjennomført, regner jeg med. På den annen side, betaler vel noen for den flyvningen jeg gjennomførte, dagen etter.
     
  10. a3t

    a3t Medlem

    Innlegg:
    180
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Fint om noen ville laget en kjapp faq, så hadde det vært enklere for oss amatører.

    Men et spørsmål, far min skulle ta et fly fra Haukåsen via Oslo til Stavanger i går kveld. Ca kl 19.

    Fikk varsel om at flyet var kansellert, og at han var booket om på et nytt fly.

    Reiste dit til det flyet skulle gå, men det gikk så seint på kvelden, at han uansett inke hadde rukket connection til Stavanger. Så han ble ombooket til fly i dag tidlig. Direkte fra Haukåsen via Bergen til Stavanger.

    Han er da ca 10-12t forsinka, i tillegg til at han måtte kjøre ganske langt hjem igjen etter bomturen.

    Hva har han krav på?
     
  11. a3t

    a3t Medlem

    Innlegg:
    180
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Grunnen han fikk var teknisk årsak.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Haukåsen? I Trondheim?
     
    MadsVaHa, paron and Kristian like this.
  13. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    RoadKing liker dette
  14. a3t

    a3t Medlem

    Innlegg:
    180
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Sogndal ja.
     
    RoadKing liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Teknisk skal vel være erstatningspliktig?
     
  16. a3t

    a3t Medlem

    Innlegg:
    180
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Det må det være.

    Hvor mye skal han kreve? Skal han kreve for kjøregodtgjørelse?
     
  17. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke alt av teknisk er erstatningspliktig.
    Er det noe som selskapet kan demonstrere ikke kunne forventes og derfor blir ekstraordinært kan de nekte og forsøke å drøie det.
    Vet ikke hva WF gjør for tiden, men tolkning av hvilke type teknisk er erstatningspliktig har variert over tiden, selv om mer og mer er blitt det, noe som er så klart gunstig for oss reisende.
    Hva angår hva han har krav på avhenger dette av avstanden.
    Dette er under 1500km, så standard kompensasjon er på 250 euro.
    Hadde blitt halvert dersom de hadde booket han om slik at han kom seg frem inn bare litt forsinket.
    Så bare skriv til kundeservice til WF per epost, med PNR og krav om standard kompensasjon på 250 € eller bruk skjemaet her:
    https://www.wideroe.no/Kundeservice/Kontakt-oss/Erstatning
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    I regelen vil jeg si at det er svært vanskelig å prute seg oppover. Så jeg ville krevd EU regelen (for den gjelder flyreisen alene) og deretter alle faktiske utlegg pluss litt for ulempen.
     
  19. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som kjenner til hvorfor det var så mange forsinkelser/kanselleringer på ARN i går?

    Har et par kollegaer som skulle vært med DY821 fra ARN-OSL i går men ETA 19:30. Dette ble innstilt og de kom seg til slutt hjem med DY4121 som skulle landet 21:30 men ifølge flightradar24 først landet 00:42. Så dette er jo over 5 timers forsinkelse i forhold til booket reise.

    Kan det være noe å sende krav til DY på?
     
  20. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Siden jeg kom fra Arlanda selv i går og var 1,5 time forsinket til Oslo så kan jeg svare på dette: SNØ
    Arlanda er ubrukelig på håndtering av nordisk vintervær... pga. snøværet hadde de stengt 1 rullebanen og ifølge SVT så var kapasiteten 4 fly i timen mot normalt 40. Ifølge Swedavia (svenske avinor) i samme sak på SVT så skyldes INGEN av innstillingene snøværet da flyplassen aldri var stengt ifølge dem, men innstillingene skyldes operasjonelle grunner hos flyselskapene. Så ut i fra den forklaringen ville jeg sendt inn EU-krav, men jeg kan vel med 99% sikkerhet garantere at Norwegian vil avslå med begrunnelse i været som vel regnes som force majeure...
     
    Blaa liker dette

Del denne siden