EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er regelen for innstilt retur-flyvning? Gjelder varselplikten to uker før planlagt retur, eller er to-ukers fristen fra opprinnelig utreisedato?

2. Adritri

Adritri Nytt Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    13
    Hei

Har en reise til Tokyo den 12/12/18 med Hjemreise 17/12! Men ble i dag ombooket til 16/12 grunnet SAS har innstilt flyet som skulle gått 17.
    Ganske kjipt og miste 1 hel dag i Tokyo!

Har jeg krav på noen kompensasjon

Malmo liker dette
  3. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,810
    Bonuspoeng:
    350
    Er i samme sit med noen fler. Vi flyr ned 14 og skulle flydd hjem 17. Noen av oss ble booka om til 16 og jeg til 18. Ikke noe passer, så vi jobber med ombooking.
    Om vi har rett på noe er usikkert, men det er kun drøye to uker til og det er meget ubeleilig.

4. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge selskapet varslar om endringa minst 14 (10?) dagar før avreise har ein ikkje krav på kompensasjon (kun rett til avbestilling og full refusjon). I og med at varselet kom i dag er det nok 14 dagar som er fristen, men eg er usikker.

5. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,810
    Bonuspoeng:
    350
    Men grunnen til at de kansellerer er vel at det er fly på service, så får prøve å true dem litt;)

6. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Jøss, da er vi på samme fly på utreisen :) Biz?

7. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    I samme situasjon. Fikk tilbud om retur 20DEC. H(g)jemmekontor i Tokyo?

Xflipper liker dette
  8. Jan89

Jan89 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har en pågående sak mot Norwegian pga. forsinkelse. Bruker AirHelp.
    Norwegian har avslått kravet på 400 euro, men AirHelp mener saken er så god at de vil ta den til retten. De krever da en fullmaktserklæring av meg, er det da vanlig å måtte opplyse opp personnummer i dette skjemaet?

9. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,999
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner ikke skjemaet i detalj, men at du må oppgi personnummer når noen går til retten for deg virket rimelig. AirHelp er vel også en av de mer kjente i bransjen, så tror ikke identitetstyveri er noe de driver med.

Jan89 liker dette
  10. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann godtfolk.

Sitter i Washington og fikk akkurat beskjed om at flighten er 2 timer forsinket.
    Dette i seg selv er ikke krise, men;

Vi har connecting flight fra Cph med 1 time fra opprinnelig. Dersom de ikke flyr inn noe tid, vil vi da bare bli booket på neste? Vi jommer da hjem 6 timer etter planlagt.

Sas har ikke lounge på iad, er det mulig å få dette dekket av noen eller lignende? Vi har transport booket ut og to timer ekstra der ute med tre kids er ikke ideelt:eek:

Takk for gode svar

11. LarsR

LarsR Bakerst i bussen

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Litt usikker her så satser på at noen har roen.
    Flyet fra Mia(sk954-11des) tok av 1730 og ikke 1545 som planlagt, missed derfor connecting flight fra Cph(sk1870-12des).

Ble booket om til sk1868-12des som hadde avgang kl12 og landet på Svg kl 13:09 i følge Flightradar24.
    Sendte krav til SAS senere på kvelden og mottok i dag morges godkjenning om kompensasjon på 300eur(?) er dette riktig? Har ikke lest noe om 300eur noen plass....

Forsinkelsen fra mia skyldtes sent innkomende fly og flybytte i cph

Last edited: 14. des 2018
  12. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    93
    Opplever SAS som veldig ryddige mtp EU 261.

Hadde en kansellert flight forrige fredag, fikk hotell (og middag) på Sola, og ble booket om til WF neste dag. Sendte inn skjema på søndag og hadde poeng på konto allerede dagen etter (mandag).

13. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Når var planlagt ankomst mot faktisk?

LarsR liker dette
  14. LarsR

LarsR Bakerst i bussen

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    09:20 planlagt, mot faktisk ankomst 13:09 - 12des

Last edited: 16. des 2018
  15. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,409
    Bonuspoeng:
    183
    Trf-cph- manchester. De icing og forsinket avgang fra torp. Kom til cph og rakk ikke cph- man flyet. Ble booket om til frankfurt og manchester. Hadde plus bill, ble satt bakerst på turen til fra og fra -man. Kan jeg kreve noe her? 4t 15m senere ankomst enn forventet.

16. Stuttfeiten

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    TRF-MAN er 1010 km = type 1 flight, og du er meir enn to timar forsinka. Då har du rett på €250. Med mindre flyselskapet kan godtgjere at de-icing er force majeure/guds finger (dei visste vel gjerne på førehand at det er kaldt i Norge om vinteren).

Ja, du har vel krav på 30% refusjon (av CPH-MAN) ved nedgradering på type 1 flight.

Xflipper, haifinn and Insomnia4u like this.
  17. Stuttfeiten

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    MIA-SVG er ein type 3 flight, meir enn 3500 km, og då gjev 4 timar forsinkelse rett på €600 i komp. Du var 3t 49min forsinka etter re-routing, og har fått 50% av €600 etter artikkel 7.2

LarsR, Xflipper and Insomnia4u like this.
  18. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,409
    Bonuspoeng:
    183
    Hei igjen- sendte et krav til sas pga forsinkelsen nevnt i forrige post. Sas tar ikke ansvar, og henviser til widerøe pga det var første leg Torp-København som var for sent fremme. Bestilte jo hele reisen via sas.no og flighten trf-cph hadde sk3007 som nummer- altså sas? Prøvde å sende et krav til widerøe, så får vi se. Mister litt motet her, og kommer antageligvis til å droppe saken- så har sas spart de euroene

19. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Update på denne:
    Som flere påpekte hadde jeg ikke krav på 600euro x2.

Men: Jeg fikk faktisk 2 vouchers :)
    Kunne brukes på hele SQ sitt rutenett.
    Enten oppgradring fra ECO til Biz eller Biz til First.

Dette var jo en CT tur med allerede 3 andre F legs + da denne nedgraderingen fra F til Biz. Så synes jeg kom greit ut av det.

Noen som vet om det står navn på voucher?
    Altså om jeg kan bruke begge selv;)(Var på CT tur med kona)

20. sondre251

sondre251 Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Blir ikke helt klok på dette her... Hadde en reise med WIF/SAS, hvor WIF kansellerte første legget grunnet teknisk og booket meg om(samme dag som reisen) slik at jeg kom frem under 2 timer etter opprinnelig ankomsttid.
    Slik jeg har tolket EU261 (og som jeg leser flere er enige i her i tråden) har jeg da krav på 50% av 250Euro siden dette er en kansellering og ikke forsinkelse?
    Widerøe avslo kravet siden jeg ikke var mer enn 3 timer forsinket(?), og når jeg plotter inn data til flyhjelp.no, får jeg opp at jeg ikke er berettiget til kompensasjon, men at jeg kan skrive til dem om jeg mener at jeg er berettiget.
    Har jeg feiltolket?

Del denne siden