EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    EU-kompensasjon er veldig lukerativt for oss reisende, og jeg syntes vi bør si oss fornøyde med å få kompensasjon når vi har rett på det. Det å skulle svindle/lure/jukse (kall det hva du vil) til seg kompensasjon man ikke er berettiget håper jeg folk flest holder seg for gode til.

    SAS er vel ett av de selskapene som skiller seg ut med å både være svært raske og kundevennlige i behandling av kompensasjonssaker. Begynner folk å misbruke systemet ville det ikke overrasket meg om også de ble vanskeligere å ha med å gjøre i slike saker, noe som ville ha vært veldig synd om skjedde.

    Det finnes to andre norske selskap (vel, ett er kanskje mer norsk i navnet enn flyflåten) som jeg syntes krangler for det det er verdt. Etter å ha hatt saker mot begge disse med behandlingstid på ett år i transportklagenemda før jeg vant fram, er det alltid så utrolig imponerende når pengene kommer på konto samme dag som klagen sendes til SAS.
     
    wilhelm, Jan89, grisefod and 18 others like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Det er egentlig derfor jeg spør.
    Siden det var så mange andre faktorer inne i bildet her, så er jeg litt usikker på hva som egentlig gjelder.

    Det er vel reiseforsikringen som må ta hotell og sånt for det ufrivillige oppholdet i NY?
     
    Sonictravel liker dette
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Tiltredes!!
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Bra innlegg!
     
  5. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Les innlegget på nytt kompis, det gjelder også dere som liker det. Han kom for seint 3,5timer forsinket til sin første destinasjon. Hva han skal bruke tiden før neste fly er hans personlige ting, selskapet solgte ikke billetten + 3,5timer forsinkelse i tillegg.
     
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,110
    Likes mottatt:
    1,832
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du har gjennomgående billett så er det ankomst ved endelig destinasjon som gjelder. Oppsiden for forbrukere er da at hvis man mister connecting og blir 4t+ forsinket så får man erstatning selv om første forsinkelse ikke var erstatningsberettiget.

    Men, som du sier, dette bør SAS svare på.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Dessverre er det ankomst endelig destinasjon som teller, ikke første..
    Litt nedtur om man legger inn sightseeingtur på reisen og blir ørten timer forsinket..
     
  8. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk komp på bonusbillett dog ikke CT men fortsatt betalt med EBP
     
  9. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Det var mellomlanding, ikke destinasjon.
    Hvorfor skal han skryte på seg et viktig jobbmøte som ikke fant sted?
     
  10. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Vel, da har jeg sendt inn krav om komp, så får vi vel se hva de sier. Var ikke noe felt for fritekst. Så fikk ikke understreket at det ble opplyst at det var manglende crew som var problemet. Men det får jeg vel ta om de ikke godkjenner saken. Det var som sakt flere fly som manglet crew, og det ble hele tiden opplyst hvilke crew som var kommet og når de var klare til boarding. Ble også opplyst ved landing i oslo at de ikke kom seg fra hotellet til flyplassen. Synes det viser dårlig initiativ fra crew, at de ikke kommer seg avgårde med tog ut, når forholdene var som de var. Vi brukte vel en halvtime ekstra ut med toget, pga været selv. Hadde de gjort det samme ville ikke flyet vært så mye forsinket.
     
  11. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk overraskende raskt svar på kravet. Et avslag som ikke var forankret i noe som helst virkelighet. Vi ble hele tiden forklart at crewet ikke var kommet. Dette ble også bekreftet av crewet på flyet. Så kommer de med dette? Ingen kontroll eller prøver de seg bare?

    "Thank you for getting in touch with us.

    I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration.

    The reason for the delay was due to restrictions at airport.
    To give a short explanation, when the air traffic is too intense we will be allocated a departure time by Airport restrictions. This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision. "

    Delays due to airport restrictions are considered extra ordinary circumstances and therefore I am not able to compensate you according to EU261/2004 Regulations.

    Hope you will give us a chance to serve you better in more favorable conditions.

    Kind regards,"
     
  12. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som de prøver seg. Jeg ville vurdert airhelp eller noen av de andre så kan de sjekke hva som faktisk har skjedd.
     
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Copy paste opplegg som de sender til folk flest. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sendt inn alt til flyklagenemnda så kan de ta det derfra, og jeg er temmelig sikker på at du for noe igjen av kaka. Forsinket crew som du selv sa var den ene årsaken en vei og bulk i flyet andre veien er en teknisk feil (en hendelse SAS har ansvar for) er meget sterkt bevis i ditt favør, og nå at du får svar av at flyet måtte bytte tid pga SLOT på flyplassen forsterker din sak ytelligere. Ikke glem flyhjelp.no som siste løsning.
     
    ThomasTjelland liker dette
  14. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Moderatorer kan gjerne flytte tråden om den hører hjemme et annet sted.

    Hadde dobbeltsenga med SQ first fra AKL-SIN i dag. Innkommet fly var forsinket med 2.5 time, dette fikk vi beskjed om før vi hadde dratt til flyplassen. Nok om det.

    Vi fikk bordet og flyet var på vei bortover rullebanen for å lette. Halveis i takeoff var det plutselig knallhard bremsing! (Aldri opplevd før). Flyet gikk gikk etter ca 1 time tilbake til gate..
    Her måtte bremser kjøles ned med vifter og flyet toppes med drivstoff. Dette tok et par timer.

    Så etter ca 5.5 time etter opprinnelig rutetid kom vi oss avgårde fra AKL.

    Dette gjorde at vi ikke rakk vårt SQ F SIN - CPH. Hadde 3 timers transitt opprinnelig.

    Min mistanke om at det da kun ble biz med neste SQ SIN- CPH ser ut til å stemme. Av 4 seter i F var kun 1 ledig, men dersom 1pax i F ikke dukket opp, skulle vi få dette setet+ det ledige.

    Om ikke det ble noe ledig, har vi foreløpig fått bulkhead midtseter i biz.
    Samt lovnad om 2x voucher for oppgradering til senere, som plaster på såret.

    1. Noen som vet om denne voucheren kun kan brukes fra Biz til F? Og om den kan videreselges?

    2. Antar jeg har krav på 2x600 euro i kompensasjon for 24 timers forsinkelse? Eller vil dette være avhengig av årsaken til at flyet plutselig bremset opp under take off?
    Noen som har erfaring med SQ og kompensasjon? Hvor land tid det tar og om man evt. kan velge noe annet enn penger?
    Bør være bra for at jeg velger bort knappe 12.000kr da.

    Uansett, SQ leverte knall service her.
    ALT var i boks når vi landet, og de hadde kontroll på videre fly fra CPH til KRS.
    Som første passasjerer av flyet, gikk det jo kun ca 10min fra vi gikk av flyet til vi var på hotellet.
    Crown Plaza Airport hotell ligger på flyplassen og er virkelig superfint. Voucher på frokost, lunsj og middag er i boks. Og vi har rommet til utsjekk kl 22. (Flyet går 23.50).

    Konklusjon: Dersom det blir:

    - Fremdeles tilgang på Private Room.
    - 2x upgrade voucher
    - 2x600 Euro
    - Hotell med alle 3 måltider dekket
    - Hel bonusdag i Singapore.

    Så er faktisk dette helt OK :)
     
    DanH, Xflipper and Sonictravel like this.
  15. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    600€ gjelder EU261 som er for flygninger tilknyttet europa. Du har ikke rett på de.
    SQ har gjort det det ser ut som de kan, så du har nok ikke mer å hente.
    Klart, du kan sende en mail for å se om de tilbyr noe mer
     
  16. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Var jo fly SIN-CPH jeg ikke rakk... Altså til Europa.

    Men du har sikkert rett...
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Hjelper ikke så lenge SQ ikke er europeisk selskap.
     
  18. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Klagde og fikk igjen et standar svar. Vi står på vår avgjørelse, men du må gjerne gå videre med saken til flyklagenemda. Men de sendte meg også utskrift fra logg, hvor det sto at det var vanskelige forhold på flyplassen.

    Tenker det er greit nok. Men det var som jeg sa til dem ikke det som var grunnen. Fly til Stockholm og Køben, gikk så snart crew kom på plass. Det samme med flyet vårt til Oslo. Så var helt klart at Crew ikke kom seg til flyplassen som var den virkelige årsaken til den lange forsinkelsen. Jeg ba dem sjekke de virkelige årsakene til forsinkelsen med de ansvarlige på Newark, men det var ikke snakk om. Må jo veie tungt at alt personell på plassen fortalte at crewet ikke var kommet?

    Får vel prøve meg på en runde med flyklagenemnda.
     
  19. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Dem lyver om årsaker de også, dette for ä spare penger. Skriv til Flyklagenemnda og be dem sjekke når crew kom inn til flyplassen og at det var dette som var grunnen til at flyet ble forsinket. Det at det var problemer pa flyplassen tidligere har ingenting med saken av crewet kom forsinket, problemene som de nevner legger de som plaster pa såret for a dekke det at de kom forsinket inn til flyplassen. Ikke glem a nevne at dere fikk beskjed om dette av kapteinen om bord slik du nevnte, dette skal våre rettskraftig begrunnelse for kompensasjon.
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Har meldt inn kostnader for hotell og Uber til reiseforsikringen, og sendte claim til SAS.

    Har ikke hørt noe fra reiseforsikringen, men har fått 2x 60k poeng fra SAS.
     
    Crom83 liker dette

Del denne siden