EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trudde det var to timar for type 1 flights, under 1500 km? Det kan i tilfelle forklare kvifor eg måtte diskutere med Widerøe for å få komp for 2t 7min...
     
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ligger på 100 i året og er forsinket mer enn 1 time kanskje 8-9 ganger. Og mer enn 3 timer forsinket 1-2 ganger i året :)
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har du rett i..

    Har i løpet av 5 år fått godkjent komp en gang....

    Har vært forsinkelse i ny og ne, men praktisk talt aldri så mye som 2 timer med mindre det har vært noe spesielt.. Birdstrike etc..
     
  4. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Da har jeg etter litt over et år fått svar fra Transportklagenemda i Sveits. Jeg fikk ikke medhold :( De skriver ikke begrunnelsen, men jeg får ringe å høre hva årsaken er.

    The Federal Office of Civil Aviation (FOCA) has received your report. On the basis of this report, FOCA opened an administrative penal procedure against the airline involved.

    Based on the investigations of the facts of the case in the context of the penal procedure, FOCA decided to close the administrative penal proceedings.

    FOCA is neither authorized to support you to enforce your individual claims nor to give you legal advice in this respect. You have the possibility to address the competent civil court, claiming for payment of compensation or claiming for damages. We would like to inform you that our decision is not binding for Swiss civil courts but they independently take a decision based on their own evaluation and on civil rights principles.


    Bakgrunn: Over 5 timer forsinket hjem fra PRG via ZRH. Flyet fra PRG til ZRH ble forsinket ut fra gate og det endte med at Swiss booket oss om til en ny rute via CPH. Måtte vente 5 timer på ZRH, og vi hadde i utgangspunktet rukket OSL flyet fra ZRH. Først var bakgrunnen at det var et "late inbound flight from previous sector" for så å bli "ATC clearance", masse frem og tilbake, men Swiss holdt på sitt og jeg sendte saken til Transportklagenemnda i Sveits.
     
  5. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har erfaring på følgende;

    Skulle tur retur direkte osl- bru i helgen med sas(fredag- søndag)

    Flyet til BRU ble innstilt og jeg fikk til slutt fly via København, men kom 5 timer forsinket frem.

    På returen ble flyet innstilt og jeg fikk etter mye om og men retur bru-muc-fra-osl mandag kveld, altså 1,5 døgn etter opprinnelig retur.

    Årsaken var streik(ukjent type) og jeg vet at dette går under «særlige omstendigheter» men har hørt at det nylig har vært en dom i en europeisk domstol som slår ned på dette? At streik ikke skal gå på bekostning av de reisende?

    Også syns jeg det også er spesielt at de ikke får til en retur før nesten 2 døgn senere, og at den må gå via nevnte reisevei.

    Noen her med erfaring på dette?
     
    Last edited: 30. okt 2018
  6. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Hei godtfolk.

    Hadde sist uke min første CT tur med kjæresten til New York. Alt vel men på Torsdag kom det noen cm med snø som tydelig vis ikke var ventet. Dette førte til store forsinkelser. Men forsinkelsene var ikke et resultat av at flyene ikke gikk. Men at crew ikke kom til flyplassen. Vi fikk vite, først når vi landet på Gardermoen, de hadde sittet å ventet i hotell lobbyen, på transport ut til flyplassen. Fly til både Stockholm og København var offer for for det samme. Manglende crew.

    Mitt spørsmål er da, har vi krav på kompensasjon. En ting er jo at de skylder på været, som er en enkel måte å komme seg ut av et ansvar. Men nå var det jo sånn at det sto passasjerer til 3 store fly der å ventet. Alle disse klarte jo å komme seg til flyplassen i tide. Burde man da ikke også forvente at dette skulle være en overkommelig ting for crewet? Nei de satt å ventet på en bil som skulle hente dem og som ikke klarte å komme seg gjennom trafikken i New York. Er det ikke mulig for Crewet å ta tog, så hundrevis av passasjerer slipper å sitte 6 timer å vente?

    Hadde det selv ganske greit, med totalt 8 timer i loungen. Men deg gjorde jo reisen veldig mye lenger og slitsom.

    Neste spørsmål er, har vi som reiser på bonusbilletter samme rettigheter til kompensasjon som de med vanlige billetter?
     
    RoadKing liker dette
  7. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Vel, siden forsinkelsen skyldes manglende crew så har dere rett til kompensasjon på 600€ eller 60’000 ekstrapoeng siden forsinkelsen er lengre enn 4 timer på strekning lengre enn 3000 km. Håper det hjelper deg :)

    Tror rettigheter gjelder for alle passasjer uansett hvilke billetten er det og når ble det kjøpt.
     
    Last edited: 17. nov 2018
  8. Maraug

    Maraug Bonusløvinne

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Vi fikk nylig 24000 kr tilbake pga crew
    Brukte flyhjelp.no så de tok jo 30 prosent
     
  9. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Tja.. Men greia er at de skylder på at været var grunnen til at flyet ikke gikk. Fordi crew ikke kom frem pga vær. Og at vi da ikke har rett på komp. Men som sagt så mener jeg de burde kunne kommet seg ut på samme måte som alle oss andre.
     
  10. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Kan jeg spørre hvorfor du valgte å bruke flyhjelp.no når gebyret er så høyt?
    Jeg har kun erfaring med SAS og der tok det ikke mange minuttene å fylle ut skjema, men det er kanskje ikke like 'rett frem' hos andre selskaper.
     
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    La oss gjør dette enkelt, hvis crewet var forsinket til oppsatt tid og du har fått dette bekreftet sa har du krav på 600euro. Flyselskapet selger jo en vare (flybillett) til deg som kunde som du igjen kjøpte av dem, det betyr da at de er pliktig til å overholde det de selger med mindre det er en teknisk feil som virkelig har oppstått uanmeldt. Og det er en svært viktig ting du må skrive ned om du skal sende inn klage, det som skjer utforbi flyplassen er 1 ting, og det som faktisk skjer innforbi på flyplassen er en annen ting. Bare for å ta et eksempel, om du hadde vert forsinket inn til flyplassen og alle på flyet hadde vert der inkludert crewet så hadde flyet ditt reist på tiden, uten deg og de hadde ikke ventet på deg. Siden det var de som ikke kom til tiden før avgang så er det de som har skylden. Hvis de hadde vært der før tiden så betyr det ikke at flyet ville vært forsinket ut pa tiden selv om det snøde, det kan de bare anta i etterkant hva/hvis, hele poenget her er jo at crewet kom forsinket til jobb noe som bare betyr en ting og det er at de har all skylden.

    lykke til
     
    ThomasTjelland liker dette
  12. larssas

    larssas Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33

    Hvem var det som informerte om at manglende crew var delay årsak?
    De er ikke like godt rustet for vinterdrift på EWR som vi er vandt til fra Norge. Mye frakt osv som ble offret pga av disse forholdene på denne flighten. Delayårsaken i systemet er hvertfall satt på vær og vind.
     

    Attached Files:

  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Manglende crew pga været blir vel veldig fort avvist som en vær relatert årsak, men man vet jo aldri.
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    For å følge opp denne, jeg reiste andre veien på torsdag, med SK907. Flyet ble over 3 timer forsinket ut fra OSL pga teknisk feil. (Bulk i flyet som var reparert, men måtte få godkjenning fra Airbus.

    Vi lander 3 t 15 min etter oppsatt rutetid.

    Så bruker vi 3,5t til gate pga været.

    Flyet videre til DEN blir kansellert pga været.

    Nytt fly på fredag fra EWR til DEN blir over 3 timer forsinket, de skylder på vær. Flyet kommer inn fra LAS.

    Vi ankommer DEN 26 timer etter planen.

    Er det noe poeng å kreve noe fra SAS?
     
  15. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Ja selvfølgelig, du sier flyet måtte fikse en teknisk feil og det er nok til å kreve flykompensasjon ;)
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    I utgangspunktet enig, men det er vel ankomst til sluttdestinasjonen som teller? Og da var årsaken været.

    Tenker å sende inn uansett, men forventer egentlig ikke så mye.
     
  17. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i den at slutt destinasjonen som teller, MEN du kom jo tross alt forsinket til EWR, jeg antar du hadde noen timer til overs der, så du kan jo eventuelt si at du hadde et viktig møte du gikk glipp av på flyplassen i jobb sammenheng og du nevner ikke noe om forsinkelsen om været til neste fly til Denver.
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Joa, det er jo mulig.
    Men det var gjennomgående billett, og alt kjøpt hos SAS. Men jeg får se hva de sier!
     
  19. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan jo prøve har vel ikke så mye å tape på det. Du kan jo også prøve å få kompensasjon på flyet til denver om du vil ;).
     
  20. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Svindel, altså?
     

Del denne siden