EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Ingen erfaring, men tror jeg hadde sendt alle "utenlandske" krav via ett av de innkreverfirmaene. Selvom det jo langtfra er gratis.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Berettiget kompensasjon er alltid innenfor å søke om, uavhengig av hvem som betaler reisen. Det som vel ikke er helt innafor er å beholde kompensasjonen selv når du ikke har betalt reisen.
     
    kalleballer and Spurs like this.
  3. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer sikkert an på hvordan arbejdsgiver ser kompentationen Er det en "godtgørelse" for tort og svie eller er det kompentation / nedslag i billetpris grundet ikke leveret service.
     
    RoadKing liker dette
  4. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Tja, når man har en særlig uavhengig stilling uten overtidstillegg, og forsinkelsen medfører tapt fritid med familien og gratis jobbing om kvelden og i helger for å ta igjen tapt arbeidstid ser jeg ikke problemet med å beholde kompensasjonen selv, selv om man ikke har betalt reisen selv.
     
    DanH, Eddie47, October and 3 others like this.
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Gikk glipp av min fars 50 års dag grunnet teknisk og fikk da 250 euro+ overtid for venting på flyet(5,5 timer). Syntes fortsatt ikke dette var nok, og bare et lite plaster på såret.
     
    BDUflyer liker dette
  6. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Til de av dere som knapt har klart å sove og har hatt våkenetter fordi dere har levd i uvisshet og ikke visst hvor mye LH kompenserer for de som hadde CT med C, men endte opp et segment på økonomi-klasse (for eksempel ved tilfeller hvor noen bryter seg gjennom sikkerhetskontrollen i München, skaper kaos og forsinker over 200 flights i begynnelsen av den tyske fellesferien):

    Det kompenseres visstnok med 100 € per pax som nå angivelig skal være på vei til min konto.

    Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Noen som het hvor langt tid LH bruker på slike kompensasjonsutbetalinger?
    Har nå ventet i 10 dager etter at min opprinnelige sak ble avsluttet, men fortsatt ikke en krone/€ inn på konto. Kundeservicesenteret i Manilla er heller ikke spesielt enkle å få tak på eller forholde seg til.
     
    Xflipper liker dette
  7. cntnry

    cntnry Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Hei,

    I sommer fløy jeg YYZ-VIE-OSL-EVE med Austrian og SAS. Flyet fra Wien ble forsinket, noe som gjorde at jeg mistet flyet videre til Evenes. Jeg ble ombooket til et senere fly samme dag, men endte opp mer enn 5 timer forsinket.

    Jeg krevde derfor 600 EUR i kompensasjon, siden avstanden mellom Toronto og Evenes er over 3500 km.
    Austrian erkjenner at jeg har krav på kompensasjon, men mener at distansen skal beregnes fra flyplassen forsinkelsen oppstod på (Wien) og til sluttdestinasjon, dvs. noe over 2200 km. De mener altså at jeg bare har krav på 400 EUR.

    Sitat: "Kindly be advised that the calculation of the distance starts from the point of the irregularity to the final destination of the affected leg. The distance between Vienna to Harstad Narvik has been calculated as being 2266.16 kilometers or 1408.13 miles. Therefore, the passenger is entitled for compensation amounting EUR 400."

    Jeg synes dette høres noe rart ut, og finner ingen lignende saker etter litt søking på nettet. Synes også det ikke står rett frem i de dokumentene jeg finner om selve forordningen.

    Noen som har vært borti lignende problemstilling, eller som kan være behjelpelig med å finne en plass der det står svart/hvitt hva som gjelder?

    Takk på forhånd!
     
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    cntnry and NilsernNilsen like this.
  9. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Som @Tore skriver beregnes avstanden fra VIE. Begrunnelse er gitt ovenfor post 575:

    «Avstanden mellom CPH og SSJ er mindre enn 1500 km og du har dermed kun krav på 250 EUR. For øvrig vil beregningen av avstand for ditt vedkommende være OSL, se. art. 7 nr. 1 annet ledd. Beregning av avstand skjer etter art. 7 nr. 4 etter metoden for storsirkelrute (ortodromisk rute), det vil si at den korteste avstand mellom to punkter på jorden, her Oslo og Sandnessjøen, se transportklagenemdas avgjørelse i FLYKN-2016-255og Air France mot Folkerts (C-11/11). Ved forsinkelse eller kansellering vil man kunne få god hjelp på forbrukerrådet.no/fly».
     
    cntnry and Logiflyer like this.
  10. emilrossing

    emilrossing Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Tirsdag den 21. August var flyet mitt fra Tromsø til Bodø forsinket 1 time. Noe som gjorde at jeg ikke rakk mitt neste fly til Svolvær. Måtte da fly til Leknes 45 minutter senere og taxi derifra. Sendte inn claim til SAS samme dag. Og dagen etter fikk jeg til svar at de overførte 2420kr til kontoen min. Flotte greier.
     
    jgroneng liker dette
  11. cntnry

    cntnry Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for svar, da har jeg lært noe nytt i dag også :)
     
    NilsernNilsen liker dette
  12. LarsR

    LarsR Bakerst i bussen

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Skulle egentlig tatt sk4008 kl 07:40 20sep fra SVG til OSL men ble kansellert og dyttet over på sk4014 kl 09:35
    Har jeg rett på noe ifht Eu261?
     
  13. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Det som teller er når du lander, så du får holde skikkelig øye med om du lander mer eller mindre enn 2 timer etter oppsatt rutelandingstid. Ved kanselleringer har du krav på 50% (her 125€) om du er kommet frem mindre enn 2 timer etter oppsatt rutetid. Over 2 timer: 250€.
    Forutsetter naturligvis at kanselleringen ikke skyldes forhold utenfor SAS' kontroll, som f.eks. streik. Bare å spørre igjen her inne om det skulle være noe :)
     
    LarsR liker dette
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Case:

    125 eller 250? Ev nada?

    12t før: KRS-OSL-ARN
    Mld om 50min forsinkelse, mister connection.
    Ringte SAS: Enten booke om direkte, eller på flypassen. Samme flight som går videre OSL-ARN uansett. Pga få seter tilgjengelig valgte å rebooke.
    Så skade på OSL-ARN, ble ytterligere forsinket.

    Altså,
    rebooket.
    Orginal ankomst 08:50
    Faktisk 10:55

    Mener at pga rebookingen skal de betale enten 125 el 250. Kjør debatt.
     
  15. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    I henhold til EU 261/2004 har man krav på kompensasjon dersom man er mer enn 3 timer forsinket. Her er du 2 timer og 5 minutter og har med det ikke krav på kompensasjon, selv om du ble rebooket.
     
    Petter B-C liker dette
  16. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Forsinkelse gir dessverre ikke like gode rettigheter som en kansellering, så NilsernNilsen har nok rett i at du ikke har rett på noen eu-kompensasjon her.
     
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner. Så rebooking ift kansellering og så 2t delay gir utbetaling, mens forsinkelse, så rebooket til nye fly, med 2t delay gir ikke. Korrekt?
     
  18. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Det er slik jeg leser reglene iallefall. Men det skader jo ikke å sende en mail til SAS og spørre om andre løsninger, som noen tusen eurobonuspoeng :)

    Edit: ved kansellering ikke glem 50% kompensasjon ved fremme under 2 timer.
     
    Insomnia4u liker dette
  19. sondre251

    sondre251 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Har selv hatt casen med kansellering, ombooket og fremme mindre enn 2timer etter opprinnelig. SAS nektet å betale noe som helst og AirHelp kunne heller ikke gjøre noe siden det var mindre enn 2timer.
     
    Insomnia4u liker dette
  20. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har innstilt CPH-BEY-CPH som jeg skulle reise med neste lørdag og retur en uke senere. Ble så ombooket til Lufthansa og flyet ankommer 13 timer etterplanlagt ankomst med SAS og har avreise 10 timer før planlagt avreise med SAS.

    Har jeg rett på kompensasjon da? Fikk forsåvidt valget om å reise dagen før, men det passet ikke for oss.
     

Del denne siden