EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,704
    Bonuspoeng:
    293
    Det verste er at "gutten" jobber med datasikkerhet ...
     
    nemi, holmen and Stuttfeiten like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    AirHelp bruker OAuth 2.0 for å søke gjennom brukers epost. Dette er et helt sikkert og standard rammeverk benyttet av Google, Telenor, Sbanken, Microsoft, TripIt, Facebook etc.

    https://en.wikipedia.org/wiki/OAuth

    Ingen mennesker leser eposten din eller har tilgang til brukernavn og passord.

    I Air Canada-tilfellet til Eddie47 var det App in the Air som fanget opp forsinkelsen og via deres samarbeide med AirHelp meldte det inn.

    Om du ønsker å sende inn cases manuelt til AirHelp trenger du ikke koble epostkonto til tjenesten. Du kan opprette en vanlig brukerkonto.

    Den eposten som jeg mottar alle online bekreftelser for flyturer, leiebiler, Airbnb, hotell etc. har jeg satt opp til å automatisk videresende en kopi til en Gmail-adresse.

    Dette gir deg en enkelt søkbar backup av alle turer (jeg har de siste 12 årene) og siden alle eposter ligger i én innboks/folder, så er det enkelt å sette opp nye tjenester der du vil ha med flight-historikken din.

    Det er ikke alltid reiseappen/tjenesten har noen bra eksportfunksjon (trolig bevist) og da er brukeren litt var for å skifte tjeneste, fordi vi ønsker å beholde historikk og data.

    La oss si at du vil starte å bruke App in the Air eller TripIt. Du kobler tjenesten mot Gmail og den vil støvsuge alt den finner og gi deg oversikt.

    Hvor bra import fungerer varierer, noen tjenester tar PDF-vedlegg andre ikke. De fleste filtrerer duplikater og treffer greit på engelske bookingbekreftelser.

    Uansett så er det en bra start i forhold til å punche inn manuelt fra en kalender/epost.

    Om du er urolig for sikkerheten ved å dele din epostadresse og passord med en app, så er det ikke noe å tenke på så lenge det er en anerkjent, stor tjeneste. De bruker industristandard løsninger.
     
    Last edited: 05. aug 2018
    Stuttfeiten, Flyvefisken and nemi like this.
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    OAuth er en autorisasjonsprotokoll og har ingenting med søk å gjøre, ei heller tilgang til en e-post konto(jo, som autorisasjon, men ikke autentisering) Autentisering er ikke det samme som autorisasjon! Det at mange «store» bedrifter benytter en protokoll gir det ikke nødvendigvis kredibilitet. Tenk på alle som benytter seg av HTTP protokollen :)

    Det å gi andre tilgang til e-post kontoen din er på nivå med å gi tilgang til pin-kode på et kredittkort, bankid og kode til telefonen.

    Never ever gi noen tilgang til e-post kontoen din! Hverken med OAuth eller passord!

    Edit: fjernet litt skrivefeil
     
    Last edited: 05. aug 2018
    Eddie47 liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Google Gmail bruke OAuth for å gi tredjepart tilgang til eposten din.
    Det samme gjør flere av verdens største teknologiselskaper.

    https://developers.google.com/gmail/api/auth/about-auth
    https://developers.facebook.com/docs/facebook-login/security/
    Forstår du har følelser for online sikkerhet, men dette er overhode ikke sammenliknbart. AirHelp eller andre som bruker OAuth har ikke tilgang til epost brukernavn eller passord.

    Det er hele poenget med OAuth.

    "If you wish to grant a third-party application access to your account, we recommend that you only do so using Twitter’s OAuth method. OAuth is a secure connection method and doesn’t require you to give your Twitter username and password to the third party. You should be particularly cautious when you're asked to give your username and password to an application or website, as third-party applications don’t need your username and password to be granted access to your account via Oauth."

    Selv BankID på mobil bruker OAuth for API-tilgang.
     
    Last edited: 06. aug 2018
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Om du bruker OAuth eller gir bort brukernavn/passord er det samme, du gir andre (som Airhelp) tilgang til alle e-postene dine. Noe som alle burde være svært kritisk til!
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    3 år så er saken foreldet.
    Dette gjelder selv om du har en fersk dialog med selskapet.
    Jeg ble etter litt frem og tilbake henvist til flyklagenemda av SAS, men de avvise saken kontant ettersom saken var akkurat 3 år...
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,704
    Bonuspoeng:
    293
    OK .. da var det nok innen 3 årsfristen fordi SAS innrømmet kompensasjon og de har betalt ut.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er jo heller ingenting som sier at de ikke kan gjøre det etter 3 år, men da faller jo alle juridiske krav ut..
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    ElinPelin, Spurs and Oddvar like this.
  10. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har noen tanker om det er innafor å søke om kompensasjon når det er arbeidsgiver som har betalt reisen?
     
    Logiflyer and jgroneng like this.
  11. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    ser jeg intet galt i å gjøre, what so ever....
     
    kalleballer liker dette
  12. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Helt innafor å søke, hvem som skal ha kompensasjonen kan muligens diskuteres?Mulig det uansett er definert i reglene?
     
    kalleballer liker dette
  13. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Slik jeg tenker om kompensasjonen så er det en kompensasjon for det du har opplevd som ubeleilig med å ikke komme frem til ankomststed, arbeidsgiver har ikke hatt noen ubeleilighet. Det man kan si at arbeidsgiver har tapt er at du kanskje ikke fikk utført det arbeidet du skulle til den tid du skulle og derav har tapt noe på dette. Men min personlige mening er at det er du som reisende som har hatt de største ulempene derav dette er en personlig kompensasjon.
     
    kalleballer and ElinPelin like this.
  14. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Måtte være om arbeidsgiver på en eller annen måte betaler reisetiden. :)
     
    kalleballer liker dette
  15. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Og siden bonuspoeng er skattbare opptjent i jobbsammenheng når de er brukt privat så må vel kompensasjon bli skattet dersom de blir brukt... :p
     
    kalleballer, DanH and grisefod like this.
  16. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Nu ikke noget med at give gode ideer...
     
  17. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Mulig det, det et en sak med lovgiver/skattemyndigheter.

    Ens eget forhold til arbeidsgiver er noe helt annet. Så det er vel rette vei å henvende seg om man lurer på dette?
     
  18. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Kven som får kompensasjonen er vel eit forhold mellom arbeidstakar og arbeidsgjevar. Dersom ein får betalt for den ekstra reisetida er det vel ikkje urimeleg at kompensasjonen går til arbeidsgjevar.

    Om kompensasjonen går til arbeidstakar so er han vel per definisjon skattepliktig. Då er det vel opp til kvar enkelt kva ein eventuelt rapporterar inn.
     
    Spurs liker dette
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    EU261 er erstatning for «inconvenience» og erstatter ikke eventuelle erstatningsrettslige krav du har. Refunderinger tilhøre arbeidsgiver, men kontanterstatningen kan man beholde med god samvittighet. Hvis arbeidsgiver har noen tap kan man bruke de vanlige metoder for å hente det fra flyselskapet (kortvarianten er at man ikke får noe).
     
    kalleballer liker dette
  20. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Noen som har erfaringer med tysklands svar på transportklagenmenda? Måtte sende inn der, da min reise var fra Frankfurt til Denver (startet i Oslo) LH, og fikk etterhvert et brev på tysk i posten. Der det stod saken var registrert og skulle behandles og jeg ikke trengte å gjøre noe mer. Dog, snart gått 6 mnd og ikke hørt noe.
     

Del denne siden