EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    LOFavør MC dekker konsertbilletter... Det kortet har jeg, i en skuff, et eller annet sted i en av etasjene :rolleyes: Grei fordel da, de få gangene i tiåret jeg går på konsert.

2. EJN

EJN Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde en god erfaring med SAS sin håndtering av kansellert reise nå.

Skulle fly NCE - OSL sist søndag (22:35 - 01:25), som ble kansellert (fikk info natten før). Ombooket til NCE - ARN (21:10 - 00:10) og ARN - OSL (07:35 - 08:35 +1).

Sendte claim på EU261 og refusjon av hotell i går ved lunsjtider. Innen endt arbeidsdag hadde jeg fått svar med bekreftelse på gyldig claim, og i dag var pengene på konto.

Hos meg tjener SAS mye goodwill på å håndtere claims så kjapt når slike hendelser oppstår.

Xflipper, Eddie47 and Shyneno like this.
  3. Rgjertsen

Rgjertsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Er veldig lite info å komme med, men fikk i dag vite av min far at han fikk kansellert et fly fra OSL - HAU. Usikker på hvor han kom fra osv, men han fikk hvertfall 25k EB poeng som kompensasjon. Aldri vært borte i kompensasjon før, men synes dette hørtes ut som en god deal da han fikk betalt hotell og frokost i tillegg :)

4. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er litt flaut å innrømme men jeg krevde 600 EUR på 261 da min retur hjem fra Hawaii i mai resulterte i landing på Gardermoen 3 timer og ti minutter senere enn planlagt. Jeg hadde separat billett til Ålesund som hadde oppsatt tid bare tjue minutter etter landing (siste fly). Jeg rakk flyet akkurat etter en løpetur av en annen verden (måtte ut og gjennom security igjen).

Jeg hadde layover i Beijing (overnatting) og skulle med LH i en A340 til FRA men natten før avgang fikk jeg melding om equipment change og at jeg kunne velge mellom Biz på original rute eller A380 First til MUC.

Jeg ringte da og sa at «I can’t accept a downgrade so I’ll take the MUC flight» ;) Denne ruten var da som sagt litt over tre timer senere til Oslo. Jeg sendte krav og fikk svar etter noen timer at de ville utbetale. Det tok forøvrig tre uker før pengene faktisk kom, men summa summarum var jeg kjempeglad. Etter å ha reise på bonustur så gikk jeg i pluss på flyet (skatter og avgifter på 3,3knok). Og A380 First var fantastisk :)

Så det er litt flaut å få betalt for den ubehagelige løpeturen på OSL når resten av turen var flott.

Imidlertid har jeg i ettertid lurt på om jeg kanskje burde ha tatt downgrade og så krevd på 261. Lufthansa skrev nemlig på egne sider at ved ufrivillig downgrade så hadde jeg krav på 75% av billettprisen. Og 75% av en First Class billett mellom Beijing og Frankfurt må da ha vært noen titusen? Samtidig, siden jeg reiste på bonusbillett så et det ikke sikkert de ville ha betalt noe?

Hva er egentlig reglene på downgrade på bonusbillett?

5. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Tilbakebetalingsplikten for flyselskapet ved nedgradering knytter seg til den prisen passasjeren har betalt for billetten. Reiser man på bonusbillett kan du kreve tilbake en del av bonuspoengene. Reiser man på betalt billett kan man kreve tilbakebetalt en del av billettprisen.

Xflipper liker dette
  6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,905
    Bonuspoeng:
    293
    Men kan man kreve tilbake 75% av bonuspoengene. Eller kun 75% av den delen som er nedgradere?

7. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Det er regler for cash-kompensasjon ved nedgradering, selv ved poengreiser.

Fikk ca 20 000 Yen HND-BKK med TG nedgradert fra F til C. På poengreise.

Så antar det er pr leg.

Nå hører det med til historien at mange på Flyertalk ble overrasket over at jeg fikk penger. Så antar at ikke regelverket blir fulgt med mindre man kjører sak. Men i Japan er det orden :) En tysk kollega sa til meg at "Ze japanize makz uz germanz zems unorganized"

Upsaker liker dette
  8. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Men ditt leg var ikke til/fra EU? Er det ikke da igjen andre regler som gjelder og inne EU261?

9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager, du har helt rett. Min post er off-topic. Skylder på jetlag:rolleyes:

10. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    I EU 261/2004 art. 3 nr. 3 heter det at forordningen «shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme». I dette ligger det at forordningens bestemmelser gjelder tilsvarende for reiser på bonuspoeng som for betalte reiser. I utgangspunktet vil man derfor ha krav på tilsvarende refusjon som følger av art. 10. Altså 30%, 50% eller 75% av alle poengene som er brukt, likevel med den modifikasjon at man må akseptere en delvis refusjon for de delene som ble nedgradert, eksempelvis utreisen om man fortsatt returnerer på opprinnelig bestilt serviceklasse. For bonusreiser, og kanskje særlig de reiser forumets medlemmer tar, vil reisen ofte være med flere ulike flyselskap og gjerne på strekninger som faller utenfor forordningens anvendelsesområde. Dette gjør vurderingen mer komplisert og gir kanskje i større grad grunnlag for å si at man har krav på refusjon av «en del» av bonuspoengene, slik jeg nevnte ovenfor.

I FLYKN-2014-210 som er den eneste avgjørelsen fra flyklagenemnda med paralleller til foreliggende spørsmål ble det uttalt at «nemnda er av den oppfatning at endringen av reisen med TAP Portugal ikke gir grunnlag for refusjon av bonuspoeng hos US Airways. US Airways har oppfylt sin avtale med klager ved billetter til ønsket reiserute. Kanselleringen skjedde hos et annet selskap, og var således helt utenfor US Airways innflytelsesområde». Nemda gikk imidlertid ikke inn på TAP sitt ansvar for nedgraderingen, og det er verdt å merke seg at US Airways allerede hadde tilbakeføre nesten 50% av bonuspoengene passasjeren hadde betalt, selv om passasjeren hadde krav på noe mer etter art. 10.

11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,905
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for grundig svar, men for meg er det for mange ukjente faktorer her til at jeg kan danne meg et bilde av hva som skjer hvis f.eks et leg ex-EU blir nedgradert fra F til C.

Edvard liker dette
  12. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg konkluderer med at det var best å fly A380 istedet og få 600EUR i tillegg enn å reise sammen med bermen i Biz og håpe på noen usle bonuspoeng. :D

Siden det hadde blitt downgrade hadde jeg vel heller ikke fått slippe inn i First loungen i FRA heller... katastrofe!

13. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Usikker på om dette er rett sted å spørre, men tillater meg likevel å spørre :)

Min award reise DPS - SIN - BKK - MUC - FRA - OSL fikk seg jo en solid smekk grunnet gårsdagens innstillinger.

Er det slik å forstå at jeg kan ha krav på kompensasjon da? Eller faller kanskje gårsdagens innstillinger innunder en eller annen formulering om "innstilling pga sikkerhet" som gjør at ev. krav bortfaller og blir avvist?

Jeg blir ikke helt klok på regler eller hvor mye jeg evt. kan kreve (dersom jeg har et krav å rette her) Hvilket selskap er det jeg ev. retter det til? Her har jeg jo flydd med både Thai, Asiana, Singapore Airline og Lufthansa. Men reisen er jo bestilt som en companion ticket, så da er kanskje SAS rett sted å rette klagen ?

Hmm. Nei dette blir jeg ikke helt klok på. Anyone med bedre innsikt enn meg?

Kan forøvrig melde at jeg nå befinner meg i LH Senator Lounge i Munich - har fått standby-billetter på LH2456 ikveld , så krysser fingra for at jeg og fruen omsider kommer oss heimat.

14. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke du får noe her dessverre.
    Var jo et sikkerhetsproblem på flyplassen, og det kan neppe argumenteres for at det var under selskapets kontroll..

Det ville I tilfellet vært lufthansa du måtte forholde deg til ettersom forsinkelsen lå på deres flight.

kalleballer liker dette
  15. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Fanken! Jaja, da blir det plan B: skvise mest mulig champagne, nøtter og potetgull ut av loungeoppholdet!

Kristian and Are like this.
  16. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Er Ikke det plan A? :)

Petter B-C, Kristian and kalleballer like this.
  17. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Sant - men plan A innebar også opprinnelig:

• Passere start (sende claim og Innkassere) deilige 600€
    • Dra rett til fra OSL til: Solli Plass for å bruke mine nylig tjente 600 € til "vaske" baren med noen flasker champagne.
    Men da utgikk det.

Sitter forøvrig nå ved gate med standby-billetter og ber til høyere makter om å få bli med flyet til Oslo.

Men dersom det ikke går er neste avgang for oss tirsdag.

Men dersom det blir avgang tirsdag kommer vi over 3 døgn forsinket hjem... Må vel være mulig å hente ut noen kompensasjon da? Som et tegn på good will? For tort og svie? Svekkede sjelsevner ?

Update: fikk plass på flyet! 12C - både nødutgang og aisle, miraklenes tid er ikke over!

Last edited: 29. juli 2018
  18. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Du må nok i tilfellet gå til sivilt søksmål mot vedkommende sikerhetssnik i Tyskland, eventuelt mot flyplassen.. Men tviler på at du får noe ut av det..
    Rett meg om jeg tar feil.. :)

NilsernNilsen liker dette
  19. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, hadde vært herlig å fått samla troppene, absolutt alle som ble påvirket av gårsdagens idiotiske manøver og gjennomført et solid massesøksmål.

Kommer imidlertid på at jeg nå alle er sitter på økonomi, og jeg hadde da vitterlig business-billett.

Er det et godt argument som jeg kan sutre til Lufthansa om, kanskje?

20. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Prøv. Verste som skjer er jo at du får et nei,..Spørr evt om eurobonuspoeng, da de sikkert har lettere for å gi ut dette.

kalleballer liker dette

Del denne siden