EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Alt var i en billett, og jeg sendte claimet og fikk svar innen time. Overraskende bra i disse ferie tider.
     
  2. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,709
    Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har MC premium, og hadde nok valgt poeng. Det er mulig at de strekker begrepet "customer's signed agreement" litt med de avbildede valgene.
     
    Shyneno liker dette
  3. danielh

    danielh Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Hei,
    Sitter på OSL og i påvente av en flygning som er 7,5 timer forsinket.

    Ingen har fått noe informasjon om hva som skjer.

    Hva burde jeg gjøre? Aldri vært borti noe slikt før
     
  4. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Det ser ut som om det er noe teknisk, og at de måtte bytte maskin til EISIE.
    Mulig at de skulle ha brukt metallen som står fast på Svalbard grunnet en heftig birdstrike?
     
    RoadKing liker dette
  5. danielh

    danielh Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Mektig imponert her du.

    Samtidig som jeg leser ditt svar kommer damen på loungen løpene etter meg.

    Hun sier de har prøvd å reparer et fly men venter nå på et nytt.

    Hvordan vet du det her? haha
     
    DanH liker dette
  6. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Hehe,
    jeg tror nok det handler om å har reist for mye og være litt for nerdete.
    Akkurat nå virker det som om din tur er planlagt med samme maskin som har nettopp landet fra LHR.
    Så hvis de skal snu det kjapt og faktisk bruke EISIE for turen din burde de være klar til å ombordstigning innen kanskje 20-30 minutter?
     
    DanH liker dette
  7. danielh

    danielh Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Vil tro du har helt rett. SKal etter planen lette 14:30.

    Men, hva burde jeg gjøre med evt refusjon osv?

    Burde jeg bruke airhelp.com ?
     
  8. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, dette er teknisk, så avhengig av hva type feil kan du ha krav på kompensasjon eller ikke.
    Umulig å vite her og nå hva dette dreier seg om.
    Så først ville jeg ta vare på matkvitteringer og alt, så venter du til du er landet og bruker sas.no for å sende en claim til kundeservice. Der krever du kompensasjon samt refusjon av evt. ekstra utgifter du har hatt.
    Skulle du få avslag på noe av det kan du evt. vurdere airhelp.com eller tilsvarende.
    Men kundeservice pleier å være grei med mindre du krever for mye.
     
    DanH and veeegard like this.
  9. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,207
    Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor blir det mer aktuelt å ta imot poeng hvis man har MC fra SAS? Pga Fly Premium?
     
  10. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Gjør det enklere å komme over 200K-grensa..
     
    Thomas123 liker dette
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,364
    Likes mottatt:
    5,932
    Bonuspoeng:
    183
    Er dere helt sikker sikker på at disse poengene telles på MC-nivåene?
     
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,228
    Likes mottatt:
    3,154
    Bonuspoeng:
    113
    Tipper at hvis en spør SAS (noe vi ikke må gjøre) så er svaret nei. Men i praksis er jeg 98%sikker på at dette teller
     
    BendikHa liker dette
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,167
    Likes mottatt:
    9,361
    Bonuspoeng:
    183
    Er jo ikke SAS som bestemmer det? Er vel banken? Og når poeng du får for å ha kjøpt Grandis teller så hvorfor ikke noe som iallfall er relatert til å fly? Og som SAS tjener på å gi deg, for ellers ville de vil heller gitt cash?
     
    Xflipper liker dette
  14. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    219
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Hei
    Fikk idag avslag på kompensasjon da BA mener at forsinkelsen var pga dårlig vær. Vi reiste på en fin sommerdag I juli.
    Er det noen måte å selv finne årsak til forsinkelse?
    Eller vær melding den dagen kanskje? Noen tips
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,228
    Likes mottatt:
    3,154
    Bonuspoeng:
    113
    Kan være lurt og ha bilde av værmelding. Men prøv og finn historisk værmelding ? Finnes vel på nett en plass. Og eventuelt prøv og si at det var sol og null vind. Muligens været var der flyet kom fra?
    Isåfall er jeg usikker på om man har rett på krav ?
     
  16. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    674
    Likes mottatt:
    2,322
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken flightnr/dato?
     
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,321
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    293
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,972
    Likes mottatt:
    875,166
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk blankt nei fra Air Canada i flere runder, men da jeg brukte AirHelp kom pengene raskt ..
     
  19. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan stiller regelverket seg til layovers/stoppovers som blir påvirket av forsinkelse? For eksempel om du flyr OSL-LHR-JFK, med under 24 timer stopp i London, og booket og betalt hotell samt ordnet billetter til en konsert, så blir man forsinket fra OSL og booket om til en avgang neste dag som gjør at hele oppholdet i London bortfaller, men man når opprinnelig oppsatt avgang LHR-JFK.
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Dette skjedde med meg. Hadde booket full dag i Lisboa på veien til Madeira.
    Ble sittende fast på utreisen i mange timer, men kom frem til Lisboa i tide for å rekke neste fly.
    Ingen kompensasjon siden jeg ikke var forsinket nok til siste stopp..

    Hadde riktignok ingen tapte kostnader. Vil tro du kan få det dekket av reiseforsikring eventuelt.
     
    miura liker dette

Del denne siden