EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,365
    Bonuspoeng:
    183
    Opplevde no sist å få kansellert fly til CPH PÅ grunn av ei lasteluke, som var eit stopp på vegen til GDN/Mini MR. Endte med å komme fram til GDN før enn planlagt pga direkte fly frå OSL, og måtte ha 2.5 timer der i staden for 40 min. Bør i allefall få kompensasjon for lounge...

2. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt fly til HKG 21. feb 2019 ble ombooket til via CPH, opprinnelig Arlanda(regner med det er ifbm omleggingen), og går derfor 8t senere enn opprinnelig. Har ingenting spesifikt å rekke, men har jeg da krav på noe ifbm et eller annet? Sier jo ikke nei takk til gratis europeiske riksdaler om det er belegg for å få det. Kan jo evt dukke opp lignende ting senere, f eks at man hadde et møte som man da ikke rekker pga ombookingen.

3. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig vanskelig å gi noen konkret tips uten å vite hva kanselleringen skyldtes, foruten at det ikke dreide seg om ekstraordinære omstendigheter. Generelt er min erfaring at henvisninger til korrekte bestemmelser i forordningen og avgjørelser fra EU-domstolen eller flyklagenemda, nærmest automatisk medfører at kravet erkjennes, selv om kravet i seg selv er tvilsomt!

Nei. Se art 5 nr 1 bokstav c) alternativ i.

4. Flyvefisken

Flyvefisken Medlem

Likes mottatt:
    276
    Bonuspoeng:
    53
    Longtime lurker, first time writer. IF.nos forum er herlig lektyre.

Jeg er i nesten samme b...fly som Neonex. Mine HKG-OSL-HKG flighter til vinteren har blitt kansellert og reroutet via CPH pga omleggingen. Problemet er at ankomsten nesten åtte timer senere i HKG gir meg for lite tid til min neste flyvning (og jeg som trodde at å booke inn en buffer på nesten ni timer ville være nok for å sikre meg mot ethvert sådan et problem).

Har jeg krav på å bli satt på OSL-CPH-HKG én dag tidligere, med begrunnelsen at den sterkt forsinkede reroutingen de har automatisk gitt meg ikke passer?

Skjønner at jeg ikke har krav på kompensasjon. Jeg er kun interessert i en ombooking som passer planene mine.

5. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Eg ville ha tatt kontakt med SAS og bedt om ombooking, det er nok ei smal sak men du må kanskje rekne med at det tek litt tid før du får ny billett. Det virkar som om dei har henda fulle med å flytte folk over til CPH desse dagane.

Du har krav på ombooking eller refusjon når flyselskapet gjer endringar.

Og velkommen til InsideFlyer!

Flyvefisken liker dette
  6. Flyvefisken

Flyvefisken Medlem

Likes mottatt:
    276
    Bonuspoeng:
    53
    Takk, og takk! Jeg får ta kontakt imorgen.

7. sondre251

sondre251 Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Siden SAS nektet, la jeg inn informasjon hos AirHelp. De kom til konklusjonen at jeg ikke hadde krav på kompensasjon siden jeg ankom destinasjon innen det som var «juridisk tillatt tid». De skrev videre at «Under EU-lovgivningen er det slik at om du aksepterer omdirigering til en alternativ flyreise og ankommer endelig destinasjon innenfor en viss tidsramme, avhengig av flydetaljene dine, kan det påvirke hvorvidt du er berettiget eller ikke, samt kompensasjonssummen din.»

Synes dette var rart da flere andre i tråden her har fått kompensasjon ved kansellering og ankomst innen 2 timer, men slår meg til ro med svaret. SAS oppga ingen grunn for hvorfor de nektet kompensasjon, selv om jeg henviste til paragrafer EU261, som referert til tidligere i tråden her.

8. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,292
    Bonuspoeng:
    183
    Hei
    Ei venninnes fly fra TRD via OSL til Italia ble kansellert pga teknisk feil. Dette skjedde etter at folk satt i flyet på Værnes. Hun ble booket om til senere avgang til CPH og overnatting der og første fly fra CPH til Italia dagen etter.
    Hvilken kompensasjon kan hun søke...? Vil anta det er 400 EUR pr. pax......uavhengig av voksen eller barn?

9. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,810
    Bonuspoeng:
    350
    Det er 400€ pr prs ja. Voksen og barn, ingen forskjell

LN-FHU liker dette
  10. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Når man skal beregne kompensasjon:
    Skal man beregne på følgende måte?
    * Forsinket fra CPH - OSL - TRD - SSJ igår, CPH - OSL som gjorde at jeg ikke rakk resten, ble booket om til OSL-BOO og BOO - SSJ kom frem ca 10t forsinket. Da tenker jeg at jeg skal kreve 400EUR av SAS. Siden avstanden CPH-SSJ er over 1500km

Sist gang jeg ble forsinket var det samme reiserute men OSL-TRD om var forsinket og jeg havnet 4t forsinket på MJF isteden for SSJ (jeg spurte om de kunne sende meg dit isteden for SSJ når SSJ ble innstilt.) Da fikk jeg 250EUR for forsinkelsen selv om den totale reisen jeg skulle var over 1500km

Misforstår jeg opplegget og har kun krav på 250EUR?

11. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Dette spørsmålet dukket opp idag, noe nytt SAS har startet med? Fikk ikke dette spørsmålet for 2mnd siden da jeg leverte claim sist.
    upload_2018-6-29_10-30-35.png

Edit: Regner med det er extra poeng SAS snakker om her?

NoLimit and WannaBeFrequentFlyer like this.
  12. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke sett det før, men det står jo i teksten "Extra-Points"

13. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er vel ikke lov?

14. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Hvorfor ikke? Du får jo valget mellom cash eller poeng.

15. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Avstanden mellom CPH og SSJ er mindre enn 1500 km og du har dermed kun krav på 250 EUR. For øvrig vil beregningen av avstand for ditt vedkommende være OSL, se. art. 7 nr. 1 annet ledd. Beregning av avstand skjer etter art. 7 nr. 4 etter metoden for storsirkelrute (ortodromisk rute), det vil si at den korteste avstand mellom to punkter på jorden, her Oslo og Sandnessjøen, se transportklagenemdas avgjørelse i FLYKN-2016-255 og Air France mot Folkerts (C-11/11). Ved forsinkelse eller kansellering vil man kunne få god hjelp på forbrukerrådet.no/fly.

16. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Det er to faktor som spiller en rolle:
    den ene er om du har alt i en og samme billett eller ikke.
    Det andre er at avstand er ikke målt etter hvor lang vei (E6) er.
    I luftlinje er det snakk om cirka 1200 km, så helt korrekt at riktig kompensasjon ville være på 250, om opprinnelig forsinkelse er noe som selskapet skal stå ansvarlig for (altså ikke vær, streik og andre uforutsette hendelser)

Logiflyer liker dette
  17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,361
    Bonuspoeng:
    183
    Normalt ville jeg utvilsomt tatt pengene, men om man har SAS MC premium kan det være lurt å ta poengene.

18. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Forordningen forbyr ikke at flyselskapet tilbyr kompensasjon i andre former en penger, så fremt passasjeren har mulighet til å få penger, se art. 7 nr. 3 hvor det heter «The compensation referred to in paragraph 1 shall be paid in cash, by electronic bank transfer, bank orders or bank cheques or, with the signed agreement of the passenger, in travel vouchers and/or other services».

19. Mg15

Mg15 Medlem

Likes mottatt:
    244
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg valgte poeng når vi ble forsinket sist. Poengene var da på konto allerede dagen etter.

Xflipper liker dette
  20. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    1 eurocent er litt høy pris for eb poeng, men ville nok valgt det hvis jeg var fornøyd med servicen til SAS eller at jeg rapporterte et tvilstilfelle (enklere for SAS å si ja til poeng fremfor cash).

Del denne siden