EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg sendte krav til Lufthansa 26.feb. Jeg har enda ikke mottatt noe svar. Brukte customer.relations mailen. Noen som har erfaring om hvor lang tid slik vanligvis tar, og eventuelt hvor jeg eskalerer/purrer? Har sendt mail et par ganger for å etterspørre svar, ikke fått noe.

Eventuelt andre tips?

2. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,755
    Bonuspoeng:
    183
    Tre år ca.
    https://www.adressa.no/reise/Per-M-...an-seiret-tre-ganger-i-norsk-rett-11658b.html

3. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
  4. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,755
    Bonuspoeng:
    183
    Har ingen erfaring om hvor lenge det vil ta dessverre. Får håpe det ordner seg raskt :)

5. A346

A346 Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Det tar laaang tid med LH...

Sendte klage i begynnelsen av desember, fikk beskjed på mobilsvar(!) i midten av februar om at 600 EUR ville bli overført innen to uker, men har fortsatt ikke mottatt kompensasjon. Purret per mail tidligere denne uken, men venter ennå på svar. Så mye for tysk effektivitet...

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,786
    Bonuspoeng:
    293
    Ble oppringt fra Filipinene (hvordan staves det egentlig) 3 mnd etter en klage en gang, først svarte jeg ikke fordi jeg tenkte det var scam. Da jeg tok tlf ble jeg forklart på ekstremt dårlig engelsk at det var fra Lufthansa Customer Relations...

NoLimit liker dette
  7. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg fikk faktisk svar, noen timer etter jeg la inn her at jeg ikke hadde gjort det.

Ikke overraskende, ikke enige i min bedømmelse av situasjonen, så må vel klage videre. De skyldte på været, noe jeg er uenig, da det var litt snø....men det skal ikke ta fire timer å de ice...., andre fly som var på samme flyplass, ble ikke forsinket i denne skala.

8. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg klaget til Lufthansa og fikk svar dagen etter. Da med avslag. Jeg svarte hvor jeg listet opp reglene og krav og fikk da medhold etter en dag. Kan virke som de prøver å unngå krav?

9. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,059
    Bonuspoeng:
    113
    Jajaja, velkjent taktikk hos Lufthansa dette: First, deny everything.

Har kjørt flere krav med forsinkelser pga teknisk hos dem og uten unntak har de nektet utbetaling og skyldt på forhold utenfor deres kontroll og annet svada som ikke er i henhold med reglene. Så ramser jeg opp regler og dommer som er avsagt, så kommer det muligens et avslag til før jeg truer med advokater og da kommer pengene. De ringer meg gjerne fra Filipinene også da og forteller at de betaler ut erstatning, de har tydeligvis et kundesenter der nede.

Artig at det da i brev med erstatning at Lufthansa sier at de ikke er enig i saken/regelverket, men utbetaler som en "goodwill gesture".

Anita and rimitone like this.
  10. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Ja, jeg har ikke tenkt å gi meg sånn på direkten, men det er til customer relations mailen du sendte til, ikke sant?

11. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,059
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, har sendt via nettsiden til customer relations, så tar man dialogen videre på mail.

12. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 21. mars 2018
  13. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Flyet som skulle gå fra Evenes til Oslo en mars-dag i fjor ble kansellert fordi kabinpersonalet ikke nådde frem til flyplassen på grunn av steinras. Passasjer ba om 250 euro i erstatning.

Også den neste flygingen som skulle gå fra Oslo og tilbake til Evenes klokka 08:55 ble kansellert. Det var denne turen passasjeren som krevde kompensasjon skulle være med på.

Reiste samme kveld
    Passasjeren ble booket om til en ny flyging klokka 15, men hadde da likevel gått glipp av sin planlagte arbeidsdag, og ble etter eget ønsker booket på et fly som gikk nordover klokka 20.50.

Passasjeren er kjent med at årsaken til kanselleringen, og erkjenner at dette er utenfor Norwegians kontroll, men viser til at selskapet kunne sørget for at det ble satt opp et fly fra Oslo til Evenes selv om flygingen fra Evenes ikke gikk som planlagt. Derfor fremsatte passasjeren et krav om standardkompensasjon på 250 euro – cirka 2400 kroner.

Ikke ansvar
    Saken havnet på bordet til Transportklagenemnda. Her anfører Norwegian at et steinras langs veien, slik at kabinpersonalet ikke nådde frem, er en ekstraordinær omstendighet som medfører at flyselskapet er fritatt for erstatningsansvar.

Nemnda har i en rekke saker om vanskelige værforhold akseptert at forsinkelser/kanselleringer på tidligere flyginger medfører følgeforsinkelser og – kanselleringer for de neste flygingene som er planlagt med samme flymaskin. Det samme må gjelde i dette tilfellet. Nemnda kan på dette grunnlag ikke se at klager har krav på standardkompensasjon da kanselleringen skyldtes en ekstraordinær omstendighet. Nemnda kan heller ikke se at dette kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak ble truffet, skriver Transportklagenemnda og anbefaler at klager ikke gis medhold.

14. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Fikk nytt svar hvor de også bare hevder det var på grunn av været. Blir irritert, dette er en prinsipp sak, så om noen skulle finne noe som er lurt å bruke/formulere, hadde det vært strålende.

Uansett, er det ikke slik at LH må bevise at det var dårlig vær?

15. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
  16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet her er vel om det også skal gjelde for videre flyvninger med samme maskin. Og det sier Transportklagenemnda at det gjør.

thecoldfish liker dette
  17. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,154
    Bonuspoeng:
    113
    Spør bare for å være vanskelig nå.
    Men da bør også et motorhavari der feks et turbin blad knekker grunnet produksjonsfeil hos Rolls roys være utenfor flyselskapets kontroll ?

thecoldfish liker dette
  18. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Bevisbyrden ligger hos flyselskapet. Hvorvidt dette er en «prinsipp sak» er et annet spørsmål: Dårlig vær er en ekstraordinær omstendighet som ligger utenfor flyselskapets kontroll. Utvidet kompensasjonsansvar vil i slike tilfeller kunne gå på bekostning av flysikkerheten, og det utvises i så måte varsomhet med i tilkjenne kompensasjon i flyklagenemda og øvrige NEBer. Selv om Lufthansa ikke plikter å utbetale kompensasjon har man imidlertid rett til forpleining og evt. dekkning av utgifter til videre og raskere reisealternativer enn flyselskapet selv kunne tilby, så fremt dette står i et rimelig forhold til den opprinnelige billettprisen og passasjerens behov for å nå sin endedestinasjon. Dersom du ikke når frem hos Lufthansa med et krav kan du sende saken til en NEB. Så fremt reisen startet i Norge ville jeg sendt saken til flyklagenemda, selv om den nok egentlig hører hjemme i en tysk NEB.

19. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Takk for tilbakemeldingen. Poenget mitt er jo at været ikke var noe ekstraordinært, ikke fikk vi beskjed om at været var noe issue. Andre fly kom og gikk i samme periode, og selv om de-icing tar tid, tar det ikke 4 timer. Da det var er fly tilgjengelig samme kveld, mener jeg det var en rimelig løsning å fly med dette, istedenfor å legges inn på hotell. Dette var på rimeligste klasse.

20. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Kan være, men enkelte tekniske problemer faller vel inn i kategorien «kunne vært unngått ved adekvat vedlikehold». Ikke alltid sort-hvitt dette og får inntrykk av at flyselskap er tilbøyelig til å skyve force majeure foran seg.

Del denne siden