EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Kravet bør fremstilles skriftlig, eks via https://www.lufthansa.com/no/en/Feedback

Tjaei, dersom du på gjennomgående billett har en mellomlanding i en tredjestat kommer ikke forordningen til anvendelse med mindre forsinkelsen fra EØS-staten til tredjestaten er mer enn 3 timer forsinket. Det vil si at dersom ankom YYZ mindre enn 3 timer forsinket faller retten til kompensasjon etter EU 261/2004 bort ...

Montreal-konvensjonen gir imidlertid visse rettigheter: Etter artikkel 19 er flyselskap ansvarlig for påregnelig tap som følge av forsinkelse i lufttransport hvis ikke selskapet godtgjør at det har tatt alle forholdsregler som med rimelighet kan forlanges for å unngå forsinkelsen eller dette ikke har vært mulig for dem. Konvensjonen omfatter mer enn forsinkelse / kansellering av selve flygningene. Utgifter til ubenyttet hotell mv. kan i så måte kreves erstattet.

2. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Det har jeg gjort, så regner med at det kommer svar innen rimelig tid? Noen som har erfaring med hvor lang tid slikt tar?

3. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

Jeg og dama skal på tur til New York i begynnelsen av april. Ruten er OSL-CPH-YYZ-EWR og samme på returen.

Oppdaget i dag ved en tilfeldighet at returen YYZ-CPH er blitt endret med to dager...Vi har nå plutselig to dager layover i Toronto mot 2 timer vi hadde opprinnelig. Snakket med Air Canada og sa at flyet var blitt kansellert.

Uheldigvis ble dette bestilt via FlySmarter, hva kan jeg forvente av rettigheter i dette scenarioet? Har egentlig ikke to ekstra fridager å ta av...

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Spørs litt på jobben, men jeg hadde gladelig tatt to dager i Canada på vei hjem .. :)

lMartin and yukho like this.
  5. Malmo

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe sant det, men har ikke flere feriedager å ta av. Samt dama har studie hun må tilbake til:-/

6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Da får du vel bare håpe at de kan hjelp deg via deres servicekanaler.
    Dette steder har en del dårlig reviews ser det ut som, men enten må du ta det du har fått ellers får du klage og håpe på det beste..

Og forhåpentligvis booke via en annen kanal senere :)

7. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Heldiggris! 2 dager layover i Canada!

8. Malmo

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Ja hadde det ikke vært for dama som må tilbake å lese til eksamen og jeg uten ekstra fridager, så hadde det vært toppers!

Men tok en prat med forbrukerrådet, de mente de hadde ansvar for kost og losji, samt 600EUR kompensasjon per pers... så hvis dette stemmer så blir det ikke så gale, spesielt med tanke på at billettene kostet meg 3000kr totalt :)

Travellingalf and Kristian like this.
  9. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke sant! Betalt feriedager! Hun kan lese i Canada, det er drømmescenario! :)

Last edited: 07. mars 2018
    Travellingalf, Xflipper and Malmo like this.
  10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,905
    Bonuspoeng:
    293
    Er det helt sikkert at Air Canada må følge EU261 på vei inn i EU? Jeg trodde det bare var fra avreiseflyplass.

11. Malmo

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Nei er ikke helt sikker, har bedt om skriftlig tilbakemelding fra forbukerrådet.

Men det må vel være noe rettigheter mtp hjemreisen blir forlenget med to dager? Virker totalt urimelig mtp det går andre flighter til MUC og FRA med Air Canada på opprinnelig returdato.

Prøver å krangle med FlySmarter.no nå, hvor de frekker seg til å krever at jeg kjøper en gullpakke for å få hjelp, DET kan vel ikke være innenfor norsk/eu lovverk?

12. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Håper i hvert fall du aldri bestiller noe på flySmarter.no eller noen andre lignende sider igjen. Det er den viktigste lærepengen!

Travellingalf liker dette
  13. Malmo

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, nei du tenker ikke så mye på det når det var error fare ;) Men ja, skal huske til neste gang :)

14. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Kan jo hende du hadde fått samme et annet sted, f.eks. Berg Hansen er mye bedre :)

15. Malmo

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips!

16. Malmo

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut til å ordne seg. Etter jeg informerte FlySmarter om at det var ulovlig å kreve betalt for å hjelpe meg i denne saken, fikk jeg foreslått ny rute EWR-YUL-LHR-OSL, litt tidligere avreise fra EWR og ankomst OSL 2 timer senere enn planlagt, men det får gå :) Venter bare på nye billetter før ALT er i boks :)

17. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ingen EU 261 hvis du ankommer EU med et ikke EU selskap, kun ved avreise dessverre.

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm

18. Malmo

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
  19. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Ja:) Det er derfor jeg prøver alltid å booke AA på vei til USA og BA på vei hjem:D

Malmo liker dette
  20. Malmo

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke dum du :D

TravelManBiz liker dette

Del denne siden