EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Hanen

Hanen Medlem

Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg reiser offshore fra Florø og flyr dit fra KSU. Foretrekker å reise til Bergen kvelden før og bo på hotell før jeg flyr til Florø neste dag.
    Kveldsflyet fra KSU ble kansellert (teknisk) så jeg måtte ta første fly neste morgen til BGO
    Hadde gjennomgående billett så jeg var i Florø på rett tid
    Trodde ikke jeg har krav på noe kompensasjon, men ble litt i tvil når jeg leste igjennom denne tråden.
    Burde jeg prøve?

2. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, eg ville ha krevd kompensasjon.

Hanen liker dette
  3. Hanen

Hanen Medlem

Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Har sendt inn, skader ikke å prøve. Gir beskjed om resultat.

Stuttfeiten liker dette
  4. stensth

stensth Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Spør for en kollega som ble forsinket på SN203 4 april 2018 fra BRU til BJL og er usikker på hvor mye forsinkelsen er på.

Er det noen her som har sølv eller høyere på flightradar24 som kan sjekke status?

Dette er med tanke på EU261/4

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke så enkelt dette..

upload_2018-4-19_13-51-53.png

6. stensth

stensth Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for veldig kjapt svar.
    Ja hun sa hun surret med noen øl. Men tenker nok at det var mer enn bare noen øl!

7. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    SN203 landet i BJL før rutetid på 04APR.

Scheduled gate arrival 17:40 Actual 17:24. Landet 17:20. (flightstats.com)

Du kan også vurdere en forsinkelse ved å sjekke når maskinen dro tilbake. Her ser vi på FR24 at den var i lufta (ATD) kl. 20:10. Vanskelig med en EC261 når flyet dro 2:30 etter forventet ankomsttid.

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oo-sfn

Last edited: 19. april 2018
    Scandipendler and Are like this.
  8. Hanen

Hanen Medlem

Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Da har jeg fått beskjed om at kompensasjon vil bli utbetalt.

Shyneno liker dette
  9. Crom83

Crom83 Medlem

Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Flyet mitt blei innstilt, og eg blei satt på ny flygning berre 50 min seinare. Hadde fortsatt krav på kompensasjon, og fekk 125 euro for det.

10. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg må ha det inn med teskje!
    Jeg har en haug med identiske bookinger med en mellomlanding på 30 min. Dersom jeg mister denne forbindelsen grunnet forsinkelse på første flyet, så vil det neste tilgjengelige flyet kunne få meg på plass på endelig destinasjon 1 time og 40 minutter etter opprinnelig rute. Vil jeg da kun ha krav på 50% kompensasjon, dersom det er kansellering eller nektet ombordstigning som er grunnen til at jeg kom for sent frem? Enhver form for forsinkelse på første flygning vil her altså ikke utløse kompensasjon. Har jeg forstått det rett?

Last edited: 19. mai 2018
  11. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Hei.

Fruen står fast på OSL og flyet til Trondheim har blitt kansellert.. skulle dit i dag, og hjem i morgen kveld. Hjelper da lite å få nytt fly i morgen tidlig til i morgen kveld.

Hvilken kompensasjon har man krav på? Transport, Poeng, Penger etc??

Takker for svar!

12. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Er SAS forresten

13. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Spørs er hva som forårsaker kansellering.
    Er det en av tilfellene som gir krav til EU kompensasjon er det bare evt. de satsene som gjelder. Til Trondheim vil jeg tro at det er 150 euro pluss refusjon av billetter, dersom kansellering ikke var noe helt utenfor selskapetskontroll.

Oslo1989 liker dette
  14. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    "Teknisk problem"

Skulle flyttes over til nytt fly, ny gate, ingen plasser ledige. Så ble sendt hjem nå etter 2-3 timer.

Hva sier man i luka, og dekkes flybuss begge veier? Står 250 euro på forbrukerrådets side

15. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    I henhold til EU 261/2004 artikkel 7 nr. 1 bokstav a) jf. artikkel 5 nr. 1 bokstav c) har man et ubetinget krav på kompensasjon, med mindre kanselleringen skyldes forhold som ligger utenfor flyselskapets kontroll, jf. artikkel 5 nr. 3.

Av større interesse for henne er det nok at SAS etter artikkel 8 nr. 1 bokstav b) jf. artikkel 5 nr. 1 bokstav a) skal tilby «re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity». Dersom det er ledig på andre avganger i kveld, f.eks. med Norwegian kan hun be om at SAS bestiller billett til henne, eventuelt kan hun betale selv og kreve kostnaden refundert i etterkant. Hun kan også ta tog eller buss. Dersom hun ikke ønsker å reise kan hun få refundert hele billetten.

Teknisk feil anses i utgangspunktet som et forhold som faller innenfor flyselskapets ansvar og som gir grunnlag for kompensasjon. Denne kreves i etterkant via SAS sitt klageskjema på nettet. Ta ellers vare på alle kvitteringer - utgifter til mat kan kreves refundert dersom forsinkelsen er på mer enn 2 timer. Tilsvarende har flyselskapet plikt til å dekke nødvendige reiseutgifter som skyldes kanselleringen. Flyselskapet skal også gi veiledning om passasjerens rettigheter, men brudd på denne plikten gir ikke i seg selv grunnlag for kompensasjon, selv om veiledningen som gis eventuelt er feil!

Gullars, milehigh, DanH and 2 others like this.
  16. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63

Ble bare sendt hjem, ingen fly før i morgen 12.20. Passer dårlig når hjemreisen er noen timer senere.

Noen mal dere følger for kompensasjonen? Kreve å beholde poeng? Noe annet?

17. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Det må uansetgis beskjed til flyselskapet om at man eventuelt ikke ønsker å reise, og vil ha billettkostnaden refundert. Ellers er det foreslått en måte å formulere seg på her ved fremsettelse av krav om kompensasjon. Spørmål om kompensasjon ved forsinkelse og kansellering er også en gjenganger på forumet - ulike typetilfeller finnes her.

18. sondre251

sondre251 Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!

Sliter litt med kundeservice hos SAS.
    Har sendt inn krav om refusjon, men de nekter. Flyet fra SVG-OSL ble kansellert og jeg ble booket om til et fly halvannen time senere. Slik jeg tolker det, basert på denne tråden, har jeg da krav på €125.

Noen gode tips?

19. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer an på hva kanselleringen skyldtes. Ekstraordinære omstendigheter gir ikke grunnlag for kemensasjon, jf. art. 5 nr. 3

20. sondre251

sondre251 Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Nei, kanselleringen skyldtes ikke ekstraordinære omstendigheter.

Del denne siden