EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,154
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det var i dag antar jeg det var vær som var årsaken?, da får du ikke noe dessverre.

flying_all liker dette
  2. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Hei :), finn ut først hva som skyldes forsinkelsen før du skriver noe. Er det været blir det 50/50 om du får noe. Er det teknisk så har du bedre sjanser, gi lyd senere når du vet mer, skal gi deg et par hint som fungerer :). God tur

flying_all liker dette
  3. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Xflipper liker dette
  4. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Du spør vel strengt tatt hvordan du går frem, og det står ganske greit beskrevet på siden. Du kontakter det flyselskapet du har opplevd forsinkelsen med.

5. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom det er en forsinkelse (mer enn 3t) som omfattes av forordningen (EU 261/2004) henvender man seg til flyselskapet via mail eller kontaktskjema på nettet. Når man fremsetter et pengekrav/krav om kompensasjon skal man vise til kravets faktiske og rettslige side. I praksis blir nok imidlertid mange krav erkjent selv om det kun gis uttrykk for at man vil ha kompensasjon.

En måten å henvende seg på kan være: «Jeg viser til EU 261/2004 og krever med dette kompensasjon på €250 i henhold til forordningen art. 7 nr. 1 bokstav a) på grunn av forsinkelse på SK/DY000 den 00.00.0000. Forsinkelsen medførte at jeg ankom endedestinasjonen >3 timer etter opprinnelig ankomsttid».

I tillegg kommer krav om kompensasjon av utgifter til mat/drikke, evt. taxi dersom det ikke er mulig å ta kollektivtransport mv. Er kravet tvilsomt er det nok i større grad fornuftig å vise til relevante bestemmelser i forordningen og eventuelle avgjørelser fra EU-domstolen.

Last edited: 13. febr 2018
    Cforoe liker dette
  6. Beate

Beate Nytt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Har du mulighet til å si litt mer om hva du legger i dette? Har du opplevd å få kompensasjon når været har skylda? I så fall, i hvilke tilfeller da?

7. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,427
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel kanskje i tilfeller hvor været er dårlig og kan være grunnen, men den egentlige grunnen til forsinkelsen er teknisk feil.

Reiste fra Hammerfest til Tromsø i fjor og da var det 4 timers forsinkelse. Været i Hammerfest var helt forferdelig når meldingen om forsinkelsen kom inn og man kan lett tenke seg at det var det som var grunnen. Den egentlige grunnen var tekniske problemer med flyet og vi hadde rett til kompensasjon. (For å sette uværet i perspektiv så hadde taxisjåføren, på vei til flyplassen, problemer med å finne en rute han kunne kjøre uten å kjøre seg fast (eller hvor andre allerede hadde kjørt seg fast) og sa at det var noe av det verste været han hadde sett i sin til som sjåfør).

Om det er 50/50 sjans for å få noe tror jeg er mindre sannsynlig, men om man reiser plasser hvor det er dårlig vær, så kan det være verdt å sjekke en gang ekstra hva som var den egentlige grunnen til forsinkelsen og ikke bare anta at det var det dårlige været.

Beate and Xflipper like this.
  8. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ble kontaktet av AirNSquare sist gang. De tar vel litt i gebyr, men ordner alt, kan være verdt å sjekke ut.

9. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,427
    Bonuspoeng:
    183
    Ganske god timelønn å ikke bruke disse selskapene. Det er ikke så vanskelig å se om man har rett på kompensasjon og om man er i tvil så er det bare å sende inn en claim uansett. AirNSquare ser jeg tar 30% av beløpet du får tilbake.

10. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, er hovedsaklig hvis alternativet er at man ikke gjør noe, eller om flyselskapet ikke godtar, slik at advokater blir benyttet.

11. Beate

Beate Nytt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Blander meg litt inn i tråden her, men siden jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på i forbindelse med denne tråden om forsinkelser og kompensasjon, så håper jeg det går bra.

Skulle fly BOO-OSL-DUS fredag 08.12 og besøke familie der, på vei til flyplassen får jeg beskjed om kansellert flyvning + ombooking pågår. Ringte SAS og fikk beskjed om at neste flyvning ikke var mulig før søndag 10.12. Spurte om muligheten for å få fly til en annen by i nærheten, f.eks, Frankfurt eller Paris, men det var visst ikke lov. Så da ble det ombooking og ny flyvning søndag 10.12. Søndag går heldigvis flyene og jeg kommer meg fra BOO og til OSL for første stopp. Sitter i loungen og tar livet med ro, før jeg registrerer at jeg får sms, og at jeg ikke er den eneste i loungen som får det. Som om ikke én kansellering var nok, så ble flyet fra OSL-DUS også kansellert, dette på grunn av snøkaos i Europa. Milelang kø utenfor SAS-skranken, og like lang kø på tlf. Ble til slutt ombooket til nytt fly neste dag, altså mandag 11.12, og det ble heldigvis bare en liten times forsinkelse på denne flyvningen, så jeg kom meg endelig frem, tre dager etter opprinnelig ankomsttid.

Jeg var egentlig helt sikker etter å ha trålt meg opp og ned på forumet her, pluss andre sider at siden det hele var på grunn av været så har jeg ingen rett til kompensasjon, så jeg hadde egentlig lagt dette bak meg. Etter å ha lest litt her i denne tråden ble jeg faktisk usikker på grunnen til at første flyet ble kansellert. Den fredagen jeg skulle reise var flyplassen i Bodø stengt på grunn av for sterk vind slik at bakkemannskaper slet med bagasje-håndtering og det var vanskelig å få avist flyene. Flyet mitt skulle gått 10.30, og i følge ulike artikler på nett ser jeg at flyplassen var åpen i 09-tiden, og at et fly til Oslo fikk tatt av, men at det ble stengt igjen like etter og åpnet for fullt igjen klokken 11. Jeg tenker at det er veldig rart at flyet bare ble kansellert sånn helt uten videre, og at jeg ikke fikk melding om utsatt avgang eller forsinkelser, så da tenker jeg at det ikke nødvendigvis var været som hadde skylda for den kanselleringen.

Det jeg da lurer på er om jeg har en sjanse til å få kompensasjon her? Burde jeg sende en mail og klage på dette? Noen som har vært i lignende situasjon, kanskje? Hadde vært fint med noen tips eller forslag for å høre om dette er noe å gå videre med, eller bare la det være. Det var i alle fall sinnsykt ergerlig å miste tre verdifulle dager med familien og ikke minst få ferien forkortet.

12. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,322
    Bonuspoeng:
    93
    Generelt ville jeg klaget om jeg kommer mer enn tre timer forsinket. Jeg har gjort det to ganger og fått kompensasjon begge gangene. Første gangen med SAS hvor vi skulle fly OSL-CPH-PRG. Flyet ble forsinket ut fra OSL, noe som igjen førte til at vi ikke rakk flyet i CPH. Ble booket om via FRA og kom seks timer forsinket til PRG. Det ble sagt at årsaken til forsinkelsen var dårlig vær i BOO og at mannskapet kom sent. Fikk kompensasjon uten krangel.
    Andre gangen var BCN-PRG med Vueling. Her ble det litt mer komplisert og jeg fikk kun standardsvar med beskjed om at årsaken var utenfor deres kontroller. Etter å ha bedt om å få vite årsaken et par ganger samt konfrontert de med at det sto andre fly i BCN som kunne benyttes fikk jeg plutselig utbetaling.

Beate liker dette
  13. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Slik du forklarer din situasjon er jeg av den oppfatning at du nok ikke har krav på kompensasjon. Uansett er det nok fornuftig å forespørre SAS om hva kanselleringen skyldtes, og hvorfor det ikke var mulig å bli booket om til andre tidligere avganger til Düsseldorf eller alternative flyplasser.

At flyplassen blir stengt eller at det ikke er mulig å operere planlagte flyvninger på grunn av sterk vind/dårlig vær er en ekstraordinær omstendighet som ikke utløser kompensasjon. Dette gjelder også der hvor flyplassen er stengt i en periode: Det kan være at flyselskapet ikke har fly på bakken og at det er så stor sannsynlighet for at vær vil hindre landing/arbeid på bakken at det ikke er fornuftig å sende avgårde fly til flyplassen. Når det gjelder ombooking har man krav på å bli booket om til alternative flyplasser, og flyselskapet skal i så tilfelle dekke transport fra den alternative flyplassen til den opprinnelige flyplassen. Man kan imidlertid ikke kreve ombooking til en alternativ flyplass for både utreisen og hjemreisen. Düsseldorf har en rekke alternative flyplasser i nærheten, og det er underlig at den ansatte ikke tilbød ombooking til alternative flyplasser. I slike tilfeller er det lurt å finne mulige routinger selv, slik at man kan gi beskjed om hva man ønsker. Dette behøver ikke være med samme flyselskap, men det kan ikke medføre en uforholdsmessig stor kostnad for flyselskapet sammenlignet med passasjerens originale billett og passasjerens behov for å komme seg til sitt reisemål. Det er verdt å merke seg at feilinformasjon fra flyselskapet i seg selv ikke er kompensasjonsbetingende.

Beate liker dette
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,784
    Bonuspoeng:
    293
    Du burde absolutt ha blitt routa om til FRA, CDG eller annet. Sent å si det nå, men jeg hadde bedt om å få snakke med supervisor / ringt opp igjen. Evt tatt det ved skranken på BOO.

15. jensma

jensma Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Den kompensasjonen er nok først og fremst ment å benyttes i tilfeller der flyet er overbooket, og noen blir stående igjen. På den måten kan flyseelskapenes praksis med overbooking rettferdiggjøres. Men absolutt verdt å forsøke i andre tilfeller også, der flyselskapet med tilsiktet handling har tjent eller spart noen kroner på (vesentlig) bekostning av kundens tid.

16. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Er det samme rettigheter når det kommer til bonusbilletter?

17. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, EU 261/2004 skiller ikke på billetter kjøpt for penger eller bonuspoeng. Hovedsaken er at billettene må være allment tilgjengelig! Eksempelvis ID-billetter dekkes således ikke.

Sindre liker dette
  18. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har kansellert SK806 LHR-OSL i dag og booket meg om. Dermed kommer jeg hjem to timer senere enn planlagt, noe som på ingen måte er noen krise men allikevel irriterende ettersom det betyr at jeg ikke rekker legging av poden. Det er naturligvis også irriterende å bli plantet på midsete på rad 100 på et stappfullt fly når jeg egentlig hadde vindussete på nødutgangrad, men slik er det noen ganger.

Spørsmålet er om man har krav på noen kompensasjon ved hendelser av denne type? Såvidt jeg kan lese ut av regelverket, skulle jeg ha krav på et par hundre euro eller så, muligens med en liten avkorting ettersom hjemkomst blir akkurat under to timer senere enn opprinnelig rute. Eller bortfaller kompensasjon ved ombooking?

19. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Misterix liker dette
  20. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Du m å vel over 3 timer for å få EU kompensasjonen.

Del denne siden