EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men dette er regler ved forsinkelse. I mitt tilfelle er det tale om innstilling og etterfølgende ombooking, og da begynner jeg å lure på hvordan det forholder seg i forhold til dette:

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Her sies det 250 euro for alle flyvninger inntil 1500km, med mulig 50 % avkorting ved ombooking og ankomst innen to timer etter opprinnelig rute. Generelt heter det seg at "Du har krav på opptil EUR 250 kompensasjon avhengig av når du fikk vite om kanselleringen og ny avgangs- og ankomsttid. Det gjelder imidlertid ikke dersom innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold, streik eller lignende".

2. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Uten at jeg blir veldig mye klokere mener Forbrukerrådets sider:

• 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km
    • 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km.
    Kompensasjonen kan reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet, og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt, med mer enn

• 2 timer ved flygning opptil 1500 km
    • 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km

3. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Ved kansellering som ikke skyldes ekstraordinœre omstendighet og som skjer samme dag som avreise følger det av EU 261/2004 art. 7 nr. 1 bokstav a, jf. art. 5 nr. 1 bokstav c at man har krav på kompensasjon på €250. Dersom man ankommer sluttdestinasjonen mindre enn 2 timer etter opprinnelig ankomsttid kan kompensasjonen reduseres med 1/2 etter art. 7 nr. 2 bokstav a.

Det er forskjellige regler ved kansellering og forsinkelse: Ved forsinkelse må forsinkelsen vœre på over 3 timer, mens ved kansellering har man i prinsippet krav på kompensasjon, om så noe redusert, uansett! Ved kansellering mellom 7-14 dager før avreise gjelder sœrlige regler.

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Sist uke ble mitt fly kansellert og så ble neste fly forsinket pga crew hviletid etter hva jeg fikk med meg.

Hvordan stiller det seg når dette er tilfellet?
    Ble over 3 timer forsinket fordi fly nr 2 var forsinket med 30 minutter eller noe slikt..

5. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Så fremt verken kanselleringen eller det forhold at besetningen ikke kunne arbeide på grunn av hviletidsbestemmelsene skyldtes ekstraordinære omstendigheter har du krav på €250 etter art. 7 nr. 1 bokstav a, jf. art. 5 nr. 1 bokstav c. Er det tale om et sammensatt årsaksforhold er situasjonen noe vanskeligere, og hvorvidt man har krav på kompensasjon vil bero på de konkrete forholdene i saken.

Scandipendler and Are like this.
  6. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Hei

Jeg var en tur over til Whistler denne uken, og fløy OSL-FRA-DEN-SEA for så å fly YVR-FRA-OSL tilbake.

Problemet oppstod på utreise. Allerede på gardermoen ble første flyet forsinket ned til FRA med ca en time. Kjipt, men det burde kanskje holde akkurat for connection. På flyplassen i FRA viste det seg at bekymringen for å rekke connection var meget ubegrunnet. Vi ble stående ca 3,5 timer på bakken, i kabinen. Vi fikk bare meldinger om at det tok litt mer tid hele veien.

Naturlig nok, er forsinkelse på over tre timer påvirkende videre flyvninger, så flyet som riktignok var med UA kunne jeg bare glemme, da det antagelig var landet i Seattle før jeg var nede i Denver.

Her lukter det vel kompensasjon? Jeg måtte frem til Seattle, og fikk kjøpt ny billett med siste fly,over skranke hos south western (noen som gjør det lenger?).

Reisen var bestilt hos LH gjennom flightfinder. Slik jeg har skjønt det er det LH som har ansvaret, UA var codeshare, på lik linje med at jeg på hjemturen endte opp i en SAS maskin, selv om det er LH sin tur.

Hvem/hvordan kontakter jeg? Jeg mener jeg utifra EC reglene ihvertfall har krav på 600 euro her, og muligens den andre flybilletten, eller går den innunder de 600? Da det ikke var noen andre *A flyvninger for kvelden, var andre som hadde videre connections, villige til å ta inn på hotell for natten.

Tar gjerne imot tips på hva og hvordan jeg skrider frem i denne saken

7. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Spørsmål om kompensasjon etter EU 261/2004 som følge av forsinkelser er en gjenganger her på forumet, og de alminnelige utgangspunktene er som regel de samme: Så fremt ikke forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter i henhold til art. 5 nr. 3 har du krav på kompensasjon etter art. 7 nr. 1 bokstav c) dersom du ankom din endelige destinasjon mer enn tre timer forsinket. Reiste du på gjennomgående billett har du krav på å få dekket utgifter til alternativ transport eller overnatting dersom dette er nødvendig. Det er det flyselskapet som er skyld i forsinkelsen som skal utbetale kompensasjonen. I ditt tilfelle synes jeg det er uklart hva som skjedde med videre flyforbindelse i USA - var denne kjøpt som enkeltbillett, bestod reisen av gjennomgående billetter, ga du flyselskapet mulighet til å booke deg om eller booket du ny flybillett selv. Dette kan være avgjørende for om denne utgiften skal erstattes av flyselskapet, i tillegg til at det utbetales kompensasjon.

8. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    For å gjøre det klart, det var gjennomgående billett til Seattle, med overgang til UA i denver. Altså det var en reise bestilt sammen. Returen var og samme reise, men fra Vancouver. Den videre flighten var gått da jeg landet.

9. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,454
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor kjøpte du billett videre med Southwest?

Prøvde du å kontakte LH sine ansatte på Denver eller alternativt United for å få en ny billett mår du ankom Denver?

Chrisbgg liker dette
  10. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    United hadde ikke ansatte tilgjengelig, bare to som stod igjen fra LH, de hadde ikke adgang til U sine systemer. Det var ikke flere fly den kvelden hverken med LH eller U, så de ga bare ut hotellrom. SW var eneste som hadde en flyvning igjen som var mulig å rekke. Jeg snakket med LH, og de sa det var helt greit at jeg booket. De var stresset for å få unna køen.

11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,166
    Bonuspoeng:
    293
    Litt samme problemstilling, vi fløy med gjennomgående billett fra BGO-CPH-YYZ-CUN.
    Pga. problemer med computer for å beregne last kom vi for sent til siste fly fra YYZ til CUN og kom ca 14 timer forsinket til CUN.
    Har vi rett til noen kompensasjon fra Air Canada?
    YYZ-CUN er også en AC flygning.

rimitone liker dette
  12. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Utgifter til annen transport kommer i ditt tilfelle i tillegg til kompensasjon på €600 (kompensasjon gis utlukkende så fremt forsinkelsen ikke skyldtes ekstraordinære omstendigheter). Dersom du ankom Denver mindre enn fire timer etter opprinnelig ankomsttid kan imidlertid kompensasjonen reduseres med 1/2, jf. art. 7 nr. 2.

Ja, €600 per passasjer, jf. art. 7 nr. 1 bokstav c.

Last edited: 25. febr 2018
    rimitone liker dette
  13. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Hvor kontakter man LH? Jeg sliter med å finne rette sted? Forbrukerrådet sin greie leder meg ikke noe sted hvor jeg skjønner hvor jeg skal melde kravet. Finnes det noe telefonnummer eller skal kravet fremstilles skriftelig?

14. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Og slik ble det: 125 euro i kompensasjon. SAS er nok glade for at de sparte 125 euro på at de klarte å lande flyet jeg ble ombooket til 1 time og 55 minutter etter det kansellerte flyets oppsatte landingstid.

Det føles kanskje litt smålig å kreve kompensasjon for et par små timers forsinket hjemkomst, men disse par timene gjorde at jeg ikke rakk podens leggetid etter fire dagers fravær. Så de 125 euroene skal brukes på noen timers jobbfri og en liten utflukt med nevnte pode som - kanskje i begrepets rette forstand - kompensasjon.

furlong and Travellingalf like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,786
    Bonuspoeng:
    293
    Husker SAS kjørte en kampanje om det der engang, å rekke hjem til de viktige tingene :)

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Så du fikk kompensasjon på 1t55m forsinkelse? Hm.. Hadde en flyvning BGO -TRF i januar hvor vi landet 1t58m etter planlagt tid. OK å søke om kompensasjon?

17. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,322
    Bonuspoeng:
    93
    Ok å søke, men lite sannsynlig om du får om du ikke ble booket om pga en kansellering som var innenfor selskapets kontroll. Jeg vil tro det er kanselleringen som er nøkkelordet her.

18. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, du får ikke kompensasjon ved «forsinkelse» under 3 timer.

Det er korrekt: Ved «kansellering» har man en ubetinget rett på kompensasjon, så fremt kanselleringen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter.

19. stensth

stensth Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Sendte inn en klage idag og fikk svar om 3 ukers ventetid. 1 time etterpå fikk jeg svar at jeg hadde krav på eu261. Kjedelig bare at det tar flere dager å få svar på diamant eposten! Men noen kr tilbake er godt det og kanskje går til neste plusgrade :)

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,166
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg klaget og så kom svaret fraAir Canada, hva gjør jeg med dette?

Thank you for contacting us about your flight from Copenhagen to Toronto on February 21, 2018. We're sorry your flight was delayed and you missed your connection to Cancun.We know how important on time departures are, especially when our passengers have connecting flights to board shortly after arrival. As we did not operate our flight as scheduled, it is easy to understand your frustration.
    The delay of flight 883 was less than 3 hours. Air Canada submits the connection flight of AC1812 from Toronto to Cancun on is not under the scope of the EU Regulations 261/2004. Air Canada is not a Community carrier and this flight was departing from Canada and not the EU. In cases where flights are not operated by Community carriers, the EU Regulations 262/2004 only applies where passengers are departing from an airport located in the territory or a Member State to which the Treaty applies. As such, in this case, compensation is not payable under EU Regulations 261/2004.

However, as a gesture of goodwill, we would like to offer you a one time saving off your next booking at aircanada.com. More information can be found below the signature line.

I'm sorry to learn of the issue you encountered with your baggage. I have opened up a claim with our Baggage Claims department for their review. A member of their team will contact you directly under separate cover.

I have also opened up a claim with our Refund Services department for their further review of the downgrade to Economy on your flight with SAS Scandinavian Airlines. They will contact you directly under separate cover.

Del denne siden