EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Er det ikke avgangstiden som er relevant ift EU261?
     
  2. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke når opprinnelige flyet ble kansellert... Da har man automatisk krav på kompensasjon, med mindre man ankommer reisemålet innen 2 timer etter booket ankomsttid. (EU261 Art. 5.1.c.iii)
     
  3. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,332
    Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Det er alltid evt. forsinkelse i forhold til opprinnelig ankomsttid på endelig destinasjon som er avgjørende for evt. kompensasjon.
     
  4. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    SAS hadde ikke lyst til å opplyse om ACARS-meldingene fra flyet, så da ble det klaging til transportnemnda til slutt...

    Hadde fortsatt vært fint om ACARS-loggen var tilgjengelig offentlig, men ut fra hva jeg har sett på Google ser det ut som at det er noen år siden siste offentlige ACARS-trackeren var online.
     
  5. lundt

    lundt Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    43
    hvordan er reglene rundt kompensasjon for forsinket fly og hvordan går man frem? Sitter fortsatt ombord mitt Sas Sk864 (09:25) til Arlanda
    Klokken er nå 13:11 så det nærmer seg jo 4 timer forsinket.
    Takk for alt av hjelp!

    Thomas
     
  6. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Hei!
    Har du SAS Gull eller Diamant kort, kan du sende en mail til respektive mailer
    [email protected]
    [email protected]

    Og vise til booking, og kreve kompensasjon for forsinkelse ihht EU regklement.

    Eventuelt kan dette skjeme brukes:

    http://www.care.flysas.com/SelfService/FeedbackForm/?market=PL

    C
     
    Xflipper liker dette
  7. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,518
    Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det vel været som har "skylda" for forsinkelsen, og det fritar vel SAS for erstatningsansvar?
     
  8. lundt

    lundt Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    43
    Nei det var en luke på flyet som var hovedårsaken
     
  9. n0gga

    n0gga Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Her kan du kreve kompensasjon på 250 euro for forsinkelse på over 2 timer.
    Mekanisk feil på flyet fritar ikke selskapet.

    EDIT: Evt. 400 euro dersom reisen går over 1500km.
     
  10. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Artikkel 7
    Rett til erstatning
    1. Når det vises til denne artikkel skal passasjerene få erstatning som følger:
    a) 250 euro for alle flyginger på høyst 1 500 kilometer,
    b) 400 euro for alle flyginger innenfor Fellesskapet på mer enn 1 500 kilometer og alle andre
    flyginger på mellom 1 500 og 3 500 kilometer,
    c) 600 euro for alle flyginger som ikke omfattes av bokstav a) eller b).
     
    lundt liker dette
  11. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ikke 3t forsinket til ankomst stedet og «doors open» tidspunktet som er regelen?
     
  12. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Xflipper, Petter B-C and Chrisbgg like this.
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, den er fin. Den bekrefter jo også at det er 3t regelen ved ankomst som gjelder for å få erstatning basert på distansen. Under 3t skal man få dekket utgifter, men man får ikke noe erstatning.
     
  14. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut til å bli litt over 2 t forsinket til ewr med sk907 i dag. Rett til kompensasjon? Eller må det over 4 timer på longhaul?
     
  15. Sebastian

    Sebastian Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Over 3 timer kan du kreve 600 euro.
     
  16. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Så ingen komp ved 2 timer?
     
  17. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,440
    Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Det er €600 ved forsinkelse på meir enn 4 timar på ein type 3 flight (meir enn 3500 km, non-EU) med ein del forbehold om dårlig veir og guds vilje.
    Nope...
     
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel 3t på «doors open» tidspunktet?
     
  19. artman

    artman Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    18
    Søkte nettopp på kompensasjon for et innstilt fly fra BGO-TRD på onsdag. Har bedt om poeng om det er mulig. Noen som har noen erfaringer? Eller får man kun cash om reklamasjonen godkjennes? Hva kan jeg forvente av svar på denne?
     
  20. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Det avhenger av hvorfor flyet ble innstilt. Er det pga dårlig vær får du ikke noe EU261 erstatning. Ble du booket om til et seinere fly?
     

Del denne siden