EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,932
    Bonuspoeng:
    183
    I dette tilfellet bør du bruke Flyhjelp, for i noen særlige tilfeller som dette kan kravet bli mye større.

2. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,317
    Bonuspoeng:
    113
    Reiseforsikring bør vel sjekkes ut?

3. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,491
    Bonuspoeng:
    113
    Hun har mest sannsynlig ingen rett på kompensasjon når det er Delta som flyr, det er bare europeiske flyselskaper som er omfattet av ordningen. En rask sjekk på Flyhjelp sier nei med Delta, mens med KLM er saken en helt annen.

4. mnk7711

mnk7711 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Men reisen var bestilt av KLM, og Flightnr. var KL på alle fly på reisen?

5. mnk7711

mnk7711 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Men det må jo finnes noen fordeler siden alt er bestilt fra KLM sine nettsider? Jeg kan jo ikke velge om jeg vil at det er KLM eller Delta som flyr? De er vel partnere? Har nå sendt inn klage til KLM.

6. Crimeisadisease

Crimeisadisease Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    3
    Vært borti lignende selv, booket via BA men fløy med American (codeshare) som måtte nødlande i USA i feb. Flyhjelp mente at kompensasjonen ikke var aktuelt siden det var flight FRA USA.. følger denne!

7. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er selskapet som opererer flygningen som er ansvarlig for evt. kompensasjon. Det kan dog hende at KLM gir noe goodwill, men sannsynligvis blir du henvist til Delta som ikke kommer til å betale ut en krone, men heller miles eller en voucher for fremtidig bruk.

8. Listenger

Listenger Medlem

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Heia!

Reiste ut fra OSL idag, og skjønte med en gang at de 40min jeg hadde som connection på ARN ville gå rett vest...

Ble booket fra SAS Plus til Air Baltic Economy videre, og med en delay på drøye 2timer på ankomst VNO
    (Opprinnelog ankomst kl1650, ny ankomst kl1910 på destinasjon)

Så til spm, kan jeg kreve erstatning i henhold til EU delay? Og hva med nedgraderinga? Hadde ikke løfta en finger om jeg ble ombooket på Baltic Biz, men nå jeg havner helt baki så mister jeg jo en del perks som jeg har betalt for i Plus..

Uansett... God tirsdag fra loungen på Arlanda! Ølen smaker godt idag

Om posten er på feil sted, så si ifra og flytt den :)

9. Bjoern In America

Bjoern In America Digger USA og Japan!

Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    kontaktet du service senteret og spurte hvorfor??

10. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Downgrade kompensasjon på 75% av billettpris gjelder vel uansett. [Som noen skrev lenger nede er det 30% som gjelder på korte flyvninger]

Når det gjelder standardkompensasjon, gitt at det ikke var pga ekstraordinære omstendigheter, er det mulig du kan argumentere at din originale routing var mer en 3 tiner forsinket/avlyst og at du skal ha kompensasjon som ved kansellering. Litt avhengig av forsinkelsen kan den bli halvert pga re-routing fikk deg fram. Har fått gjennom slik argumentasjon, men usikker på om det strengt holder.

Last edited: 28. nov 2017
    Petter B-C liker dette
  11. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Uten at det kan sammenlignes direkte så fikk jeg 250,- euro i kontanter når jeg ble nedgradert fra F til Business på Thai Airways i fjor, dette var bonusreise. Det skjedde fordi erstatningsflyet ikke hadde F config. Så når man får erstatning/kompensasjon på bonusreiser så antar jeg at man får det på betalte billetter også.

12. Listenger

Listenger Medlem

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Hvorfor var innlysende da flyet fra Oslo gikk 1time forsinket ut.. så den short connection jeg hadde på Arlanda visste jeg før vi tok av at den ikke ville nåes.

Ho i serviceskranken på Arlanda sa ikke stort, jeg måtte kjappe meg i opp i loungen for å dynge nedpå både flytende og fast før det bar rett over til Air Baltic sin flygning..

13. Listenger

Listenger Medlem

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Får sende en mail til SAS CC og høre når jeg er tilbake til Norge igjen..

14. Listenger

Listenger Medlem

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Får høre med SAS CC når jeg er tilbake til snøen

15. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan kun kreve kompensasjon dersom forsinkelsen er på mer enn 3 timer og ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter som flyselskapet med rimelighet ikke kunne unngått. For nedgradering har man krav på refusjon av 30 % av billettprisen på flyvninger under 1500 km, jf. EU 261/2004 art. 10 nr. 2 bokstav a).

Last edited: 28. nov 2017
    Listenger and Xflipper like this.
  16. NorskHamburger

NorskHamburger Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    God morgen!

Min bedre halvdel og jeg skulle til LHR på Mandag morgen med BA963 fra HAM. Flyet ble kansellert og fikk ikke noe mer beskjed enn at de var lei seg. Prøvde å ringe, men fikk bare beskjed om totalt kaos og prøve igjen senere. Vi fikk nye biletter av BA som da ville at vi skulle reise onsdag kveld, noe som var uaktuelt for meg, men min kjæreste dro da etter nesten 3 dager forsinkelse i HAM-LHR.

Så kommer spørsmålet, hva slags rett har vi på comp, utover de 250EURO som er lovet etter mer enn 3 timer forsinkelse?

Jeg satt meg på flyet på tirsdag morgen og stakk til OSL istedet på noen julebord, ikke søren om jeg gadd å vente med å få luft under vingene.

17. helged

helged Sølvrev

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Tja, snø er vel force majoure, så du har vel ikke krav på EU-comp engang?

De skal vel bare få deg hjem så fort de klarer, og stille med hotell, eller er jeg helt på bærtur?

18. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    EU 261/2004 gir som hovedregel ikke rett til kompensasjon ved forsinkelser på grunn av ekstraordinære omstendigheter, jf. art. 5 nr. 3. Man har imidlertid rett til å få dekket utgifter til mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden, samt dekket overnatting. I slike situasjoner har man rett til ombooking på nærmere betingelser etter art. 8 nr. 1 bokstav b). Tre dagers ventetid på å komme seg fra Hamburg til London virker i så måte å være i drøyeste laget!

Last edited: 14. des 2017
    NorskHamburger liker dette
  19. NorskHamburger

NorskHamburger Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Grunnen til forsinkelsen var ikke vær forholdene nødvendigvis, men at BA hadde ikke kjøpt inn nok De-icing på LHR. Noe som gir krav på comp etter å ha forhørt meg med en i samme knipe.

Shyneno liker dette
  20. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    Opplevde en kansellering og forsinkelse idag som er 'på kanten' med tanke på EU261 kompensasjon. Alle stedene jeg har sjekket opplyser om 'parkeringstid' (som i mitt tilfelle er 2 minutter under det som skal gi kompensasjon), men det som regnes i denne contexten er vel klokkeslettet når døren blir åpnet (og den var ifølge mobilen ett minutt over).

Er det noen som vet om den blir logget (og er offentlig tilgjengelig) et sted?

Edvard liker dette

Del denne siden