EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Aha, jeg misset opptil! Da er det vel ganske greit at det er den som er gjeldende ja! Toppers!

2. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Fra forbrukerrådet:

Attached Files:

3. Hoybraaten

Hoybraaten Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hadde en tur med Finnair Januar 2015. Bangkok -Helsinki - Oslo. Bangkok-HEL var bra forsinket, så rakk ikke flyet til Oslo. Det endte med at Finnair ombooket oss til SAS via København. (det hører også med til saken at vi hadde betalt for Biz, men endte opp med SAS øko Standby). Vi klagde til Finnair, men de avviste alle krav. Så engasjerte AirHelp. De og Finnair har somla kraftig, men i dag var det utvikling i saken.
    Fikk brev fra Tingretten at: Retten beslutter at AirHelp ikke kan opptre som prossessfullemktig i saken. Airhelp er ikke registrert som rettshjelper i "Tilsynsrådet for advokatvirksomhet".

Nå er jeg rådvill.

4. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Her ville jeg vært forbannet! Håper du får en løsning på saken.

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Om jeg forstår riktig så er problemet her at du hadde en billett i business fra HEL-OSL og du ble booket HEL-CPH-OSL i go pga forsinkelse ?

Hva er det du ønsker av kompensasjon? Kan ikke helt se at du har en veldig stor sak..

6. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    Kravet er nok pga forsinkelse totalt til Oslo. Downgrade kunne riktognok vært et eget krav.

Hva er grunnen til forsinkelse til HEL? Har saken vært i nemnda i Norge eller Finland, eller i forliksrådet i Norge? Behandling i nemnda er gratis, skriftlig og selskapet som hjelper deg kan gjøre det med en enkel fullmakt.

Har den vært i tingretten har de vel betalt rettsgebyr og?

7. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Har akkurat kommet hjem fra en fantastisk tur til Thailand, men dessverre var hjemturen av den forferdelige typen. Jeg fant ikke noe informasjon på forumet tidligere angående dette, men håper noen kan hjelpe meg med følgende sak.

Flyet fra Phuket til Moskva var over 9 timer forsinket at noen spesiell grunn ble oppgitt, jeg fikk en bekreftelse på forsinkelsen, men ikke hvorfor de var forsinket. Dette førte igjen til at vi mistet flyet fra Moskva til Oslo og hele turen hjem ble ca 18 timer lengre enn opprinnelig planlagt.

Servicen og behandlingen på flyplassen i Moskva er forøvrig en egen historie! (mer om det på slutten av innlegget)

Det jeg lurer på er selvfølgelig de 600 euroene jeg så fint leser om på forbrukerrådet sine sider er realistisk å få? Eventuelt annen kompensasjon jeg har krav på. Fint med litt input til hvordan jeg skal gå frem med klagen, referanser til relevante lover osv. Jeg har aldri klaget på noe slikt før.

Her er et kort sammendrag av oppelvelsen på hjemreisen. Tror nok jeg har flydd Aeroflot for siste gang, i hvert fall aldri mer med Russland som transfer.

På flyplassen i Phuket ble vi kjørt med buss til et hotell rett ved og alt var greit der. Men når vi omsider kom til flyplassen i Moskva kl 02:10 var kaoset i gang, ingen hadde visum selvfølgelig og etter 2,5 timer ble vi transportert som fanger i en buss til et hotell som lå 300m fra flyplassen og geleidet inn bakdøra og inn til en heis omgitt av sikkerhetsvakter og en representant for immigrasjonspolitiet, etter enda en god stund fikk vi endelig nøkkel til rommet med beskjed om at vi måtte sjekke ut kl 07:00 og da ble hentet i buss å kjørt tilbke til flyplassen. Da var klokken 04:30. Kl 06:15! Begynte de å ringe fra resepsjonen å sa at det var frokost, denne ble høflig avslått å vi sa at vi måtte sove. Så ringte de igjen etter 15 minutter å maste om frokosten igjen! Vi sa igjen at vi ikke skulle ha frokost å la oss til å sove igjen, utslitte som vi var. Vi fikk fred i ca 10 minutter igjen, før noen av vaktene i gangen begynte å hamre på døra, jeg gikk ut å sa at vi skulle sove. kl 06:45 hamret de på døra igjen å sa at vi måtte sjekke ut NÅ. Da klikket det for meg å jeg skjelte ut vakten å ba han dra til helvete og det som værre var, jeg tror sjelden jeg har vært så forbanna noen gang. Uansett, etter en kjapp dusj og tannpuss var vi ute av rommet kl 06:58 å kastet fra oss nøkkelen på den provisoriske resepsjonen i gangen. (vi kunne selvfølgelig ikke blande oss med andre gjester all den tid vi var fanger) så ble vi ført ned igjen med eskorte til et konferanserom mens vi ventet på bussen, den var selvfølgelig ikke på plass før 07:30, så vi sto bare der å ventet. Etter dette gikk det for så vidt ganske bra, men en forferdelig dårlig behandling av oss okke som.

Last edited: 17. okt 2017
  8. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
    Slik eg har forstått reglane gjeld EU261 berre på utreise for flyselskap registrert utanfor EU/EØS. Det fekk i alle fall eg beskjed om når syster mi vart eit døgn forsinka tilbake til Norge med EK.

Hvis det stemmer må vel kravet eventuelt rettast til flyselskapet etter deira retningslinjer, og der har eg inga aning på korleis Aeroflot er.

9. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Det er korrekt som @afirm skriver. Dersom flyselskapet ikke er hjemmehørende i EU/EØS, gjelder EU261 kun ved avreise fra EU/EØS. Så for disse selskapene er man ikke hjulpet ved problemer på retur til EU/EØS...

10. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig. Her har jeg misforstått meningen i det han skriver.

11. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Så vidt jeg kan se og basert på det du skriver har du dessverre ikke krav på noen standardkompensasjon eller annen erstatning!

EU 261/2004 gjelder som flere har nevnt ovenfor for flygninger fra en EU-/ EØS-stat til en annen EU-/ EØS-stat eller tredjestat, og for flygninger fra en tredjestat til en EU-/ EØS-stat dersom det transporterende luftfartsselskap for flygningen er et EU-luftfartsselskap. Med andre ord gjelder ikke forordningen for den forsinkelsen du har opplevd.

Det kan imidlertid foreligge erstatningsansvar på annet grunnlag. Det er et alminnelig obligasjonsrettslige prinsipp at den som lider et økonomisk tap på grunn av mislighold av en kontraktsforpliktelser på nærmere vilkår kan få erstattet tapet. Det forutsetter at du har lidt et økonomisk tap, noe jeg basert på det du skriver ikke kan se at du har. Tapt arbeidsfortjeneste er et økonomisk tap så fremt du er trukket av arbeidsgiver. I FLYKN-2014-668 anbefalte nemda at Areoflot erstattet klagerens merutgifter selv om forordningen ikke kom til anvendelse. Tapt arbeidsfortjeneste ble her trukket frem som mulig tap, men klager hadde ikke blitt trukket i lønn av arbeidsgiver og det forelå følgelig ikke grunnlag for erstatning.

For internasjonale flyvninger kan Montrealkonvensjonen komme til anvendelse. Det forutsetter at staten/ene det reises i eller mellom har sluttet seg til konvensjonen og at det er tale om en "internasjonal" reise i konvensjonens forstand, se art. 1. Etter konvensjonens art. 19 er flyselskapet «liable for damage occasioned by delay in the carriage by air of passengers». Dette synes å gi grunnlag for kompensasjon for hotell og flybilletter (om nødvendig), men antagelig varrierer forståelsen av "damage". Hvorvidt mat og eventuelt tapt arbeidsfortjeneste, mv. omfattes er antagelig usikkert!

wilco, Satyv and Are like this.
  12. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,317
    Bonuspoeng:
    113
    Reiseforsikringen din gir deg vel noen tusenlapper i erstatning dog.

13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  14. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke hatt noen økonomiske tap på dette, bortsett fra min samboer som ikke rakk jobb. Så jeg vet ikke helt hva de skal eventuelt betale for?

15. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tilbakemeldingene. Jeg har sendt en mail til Aeroflot så får jeg bare se hva de sier. En ting er i hvert fall 100% sikkert. Jeg skal aldri fly noe selskap igjen som kun mellomlander i Russland. Mulig jeg skal til Russland, men da med visum.

WannaBeFrequentFlyer liker dette
  16. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,317
    Bonuspoeng:
    113
    Du får lese vilkårene dine. De reiseforsikringer jeg har hatt har en klausul om kontant utbetalinger for ulempe og ekstra utgifter til mat overnattinger etc. dersom det ikke dekkes av flyselskapet. Har fått 1500-2000 pr. person ved forsinkelser over 12 timer.

17. mnk7711

mnk7711 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei! Ny her. Kjæresten min reiste fra New Orleans i går, mellomlandet i Atlanta. Flyet var komt ca halvveis til Schiphol da det måtte snu og nødlande i Canada pga motorfeil. Veldig traumatisk opplevelse. De satt inne i flyet i ca 7 timer på bakken, før et nytt fly som skulle til amsterdam kom. De landet i Amsterdam lenge etter planlagt, og rakk derfor ikke flyet sitt til Bergen. Gratis hotell og alt rundt er bekreftet. Flyet hennes går imorgen tidlig til Bergen. MEN, hvor mye kan en forvente i refusjon? I alt, blir hun ca 24 timer forsinket. I tillegg gikk hun glipp av en konsert hun skulle synge på, vet ikke om det har noe å si hva en går glipp av. Jeg vil selv tro at dette kvalifiserer til full refusjon vertfall?

På forhånd, takk.

18. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hvem man er eller hva man skal har ikke noe å si. Dersom hun har kjøpt en gjennomgående reise hos et europeiskselskap så har hun krav på. 600Euro.
    https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/

mnk7711 liker dette
  19. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg antar hun får igjen alle utgifter hun kan dokumentere at hun har hatt pga forsinkelsen + 600 euro (men det må hun kreve fra selskapet, fordi det kommer ikke automatisk) i EU261-kompensasjon.

Forutsetter at det er et EU-selskap som fløy. Var det KLM siden hun fløy til AMS?

mnk7711 liker dette
  20. mnk7711

mnk7711 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Okei takk! Ja alt bestilt av KLM, Delta som fløy fra USA.

Del denne siden