EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er dessverre reglene. Skal behandles av nemnd der det er mest lokal tilknytning. Men det er enkelte triks for å omgå dette, samt visse unntak.

2. Flighter

Flighter World Traveler

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Hei
    Vi var en gjeng som ble 3t 8min forsinket til BOD forrige fredag. MIstet toget videre og måtte ta taxi som kostet en bra slant,
    Jeg sendte krav til Norvegian og fikk dette svaret. Jeg trodde at tekniske årsaker ( problemer med et vindu) ikke var grunn til å avslå krav om erstatning? Må jeg klage Norwegian inn til transportnenemda?

"Takk for at du kontakter oss med ditt krav.

Norwegian flyvning DY1452 (OSL-BOD) 07.07.2017 ble dessverre forsinket med 3 timer og 8 minutter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt*.

Vi kan ikke imøtekomme kravet om kompensasjon da flygningen var forsinket som en følge av ekstraordinære omstendigheter. Dette er i henhold til dom i EU-domstolen (C-549/07 Wallentin-Hermann).

Vi beklager de ulempene denne uregelmessigheten har medført, men håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske velkommen ombord ved en senere anledning.

Med vennlig hilsen,

The Customer Relations Team

* Flight disruption information

Norwegian flight: DY1452 (OSL-BOD) 07.07.2017
    Disruption type: Delayed
    Delay time: 3 hours and 8 minutes
    Reason for disruption: This delay was caused by an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original flight was disrupted due to unforeseen difficulties with a window.

Dersom du ikke er enig med vår vurdering av saken, har du mulighet til å få saken din behandlet i Transportklagenemnda. Saken må sendes Transportklagenemnda innen 1 år etter at du har mottatt dette svaret. Du finner mer informasjon på deres hjemmeside: https://reiselivsforum.no/web/home/

According to the ADR Directive, we are informing you that The Ombudsman Service LTD is an approved Alternative Dispute Resolution (ADR). www.ombudsman-services.org. Please be aware that Norwegian Air Shuttle has not currently signed up to the Alternative Dispute Resolution."

3. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
  4. Snabelfaen

Snabelfaen EBG Lærling :)

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Flighter liker dette
  5. Flighter

Flighter World Traveler

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar. Da blir det klage til transportnemda

Shyneno liker dette
  6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,905
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor langt tilbake er det greit/mulig å få kompensasjon? En venn av meg ble 33 timer forsinket fra New York med Norwegian i 2015.

7. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Dette varierer visst litt fra land til kand, men i Norge skal det være 3 år som gjelder...

Upsaker liker dette
  8. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde en flyging forrige lørdag med SAS OSL-EWR og videre med UA på gjennomgåendebillett til LAS. Grunnet store forsinkelser i immigrasjonen som tok 2.5t++ rakk jeg ikke videre fly og fikk ny flight dagen etterpå med UA. UA sin representant sa at manageren ikke godkjente utgifter til hotell, de fikset kun ny flight.
    Reiseforsikringen dekker ikke noe og SAS sier at de heller ikke dekker noe av dette da det er utenfor deres kontroll.. Må jeg bare regne med å ta dette selv eller kvalifiserer dette til EU261?

9. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    Ingenting på EU261 når flyet er i rute inn til EWR.

Mange reiseforsikringer som dekker forsinkelser. Sjekk igjen, samt dekning i kort etc.

10. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Kø i immigrasjonen er vel som utgangspunkt verken SAS' eller UAs ansvar. Et mulig halmstrå kan være at det er billettutsteders ansvar å operere med tilstrekkelig transfertid på lufthavnen, og at det ikke var tilfelle her. Men selv da vil jeg tro at svaret blir at 2,5 timer i immigrasjon er et freak case, og naturligvis helt åpenlyst noe utenfor flyselskapenes kontroll.

11. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig dette kan gå inn under innhenting av reiserute på reiseforsikringen.

12. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Reiseforsikring (Europeiske) dekker det heller ikke. Dersom jeg ikke fikk tilgang til kofferten kunne de dekke inntil 500kr i nødvendige klær o.l...

13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Ble nysgjerrig på dette caset selv og ringte inn til Europeiske. De dekker ikke forsinkelse/innhenting grunnet forhold på flyplassen, som ikke påvirker selve flyvningen eller annet transportmiddel.

14. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det ville da vært interessant å finne ut om det er noe selskap som faktisk dekker dette..
    Ganske surt å tape et hotell og i tillegg måtte hoste opp en penger for et nytt bare fordi det er dårlig organisasjon på en flyplass...

kiev, Edvard, NoLimit and 2 others like this.
  15. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg var forsikringsselskap, ville jeg i så fall stilt krav om minimum tre timers transfertid på amerikanske internasjonale flyplasser, hvor homeland security får regelmessige fnatt og bestemmer seg for å bemanne en tiendedel av skrankene, eller hvor man risikerer at det låser seg fullstendig når det kommer et par A380 fra Midtøsten. Så det spørs hva en slik forsikring ville være verdt i praksis.

16. petterel

petterel EBD og QPP

Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

Jeg skulle vært på OS532 FLRVIE og videre til OSL i dag. FLRVIE ble kansellert og jeg ble presentert for følgende alternativer:
    FLRFRAOSL med ankomst ca. samme tid som opprinnelig reise. Hvis dette ikke går/flyturen blir kansellert (som dama i skranka trodde), så er eneste mulighet:
    Avreise i morgen 15:15 FLRFRAMUCOSL og ankomst 20:30.

Hvis alternativ 2 skjer - hva har jeg krav på da? Har hørt at forskjellige faktorer spiller inn. Usikker på om det var noe teknisk galt med flyet eller dårlig vær (tror det er sistnevnte).

Tips og info tas i mot!

CrotchRocket liker dette
  17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Ved både vær og teknisk dekker Austrian hotell, mat og nye flighter.

Ved vær dekker forsikringen innhenting av forhåndsbetalt rute ex-OSL. Siden du har en gjennomgående billett så vil forsinkelser på transit/ankomst være ansvaret til OS og ikke relevant for forsikringen. Mulig du har EU261.

Om du selv finner kjappere/bedre connection enn forslaget fra OS, så kan du foreslå det for OS (gjerne ganske bestemt), men hos forsikringsselskapet er en slik delay normalt ingen godkjent grunn for å få dekket innhenting ex-FLR.

Ser ut som LH 315/317 flyr i dag, håper det går bra.

Last edited: 26. juli 2017
  18. petterel

petterel EBD og QPP

Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Super svar, tusen takk! :D
    Det ordnet seg heldigvis da jeg var bestemt på at jeg måtte hjem samme dagen grunnet jobb. De fikset LH315 og videre til OSL. Først prøvde hun å booke meg på et fly dagen etter - men der gikk streken når det var ledig på første LH fly.

Edvard and RoadKing like this.
  19. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    For de som lurer på hvorfor vi skriver ex-OSL og ikke fra OSL så er dette et glimrende eksempel.

Her har vi en case med ruten FLR-FRA-OSL. Min kommentar var "innhenting av forhåndsbetalt rute ex-OSL" og mener kostnader med startpunkt Oslo.

Om jeg skrev "innhenting av forhåndsbetalt rute fra OSL", kan det leses som at forsikringen dekker utgifter for flyvningen FRA-OSL.

insideflyer.no/forums/ord-uttrykk-og-forkortelser

20. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Hei! Tror jeg har vært så uheldig det er mulig å være når det gjelder connection flights på turen min nå.

Jeg skulle til Las Vegas på konferanse. Ble SK til LAX også United fra LAX-LAS. I LAX tok immigrasjonen så lang tid at vi ikke rakk flyet. Ble satt på standby og fikk nytt fly 8 timer etter planlagt avgang. Her har jeg vel ikke så mye å kreve da immigrasjonen trumfer vel det meste.

MEN så skulle vi hjem fra Vegas....

Skulle fly United fra LAS-EWR og SK fra EWR-OSL. Vi boardet United flyet og var klare til pushback da kapteinen sier at vi alle må gå ut igjen pga teknisk feil på motoren, alle måtte rebookes. Det er her de store problemene starter.

Noen star gold service var det lite av - alle ble satt i samme kø ved gaten. Alle fly ut fra Vegas var fulle så vi endte opp med å bestille våre egne billetter ut fra Vegas dagen etter, for å få SK fly fra SFO-CPH-OSL. Dette resulterte i hotell overnatting, utlegg for ekstra fly og 34 timer forsinkelse. Fikk dekket fly og hotell av reiseforsikringen, men har jeg noen rettigheter mtp. forsinkelsen Siden jeg misset et domestic US fly så gjelder ikke EU261 og har de noe tilsvarende i USA? De opprinnelige billettene er jo booket hos SAS på samme PNR, forsøkte meg på EU261, men fikk tilbake at jeg måtte kontakte United, da de var selskapet som skapte forsinkelsen. Men hva kan jeg kreve fra de?

Jeg hadde egentlig oppgradering fra EWR-OSL på min opprinnelige billett, men etter rebooking ble det go fra SFO-CPH, ringte SAS og hørte om jeg kunne få plus eller biz, men alt var fult. Endte opp med å få igjen pengene mine (gjør vanligvis ikke dette!!?) syntes hele servicen til United og SAS har vært elendig mtp at jeg er gullmedlem. På CPH spurte jeg i loungen om jeg kunne bli med Oslo flyet som gikk en time tidligere, men fikk beskjed om at det ikke var mulig. Noen andre nordmenn som jeg reiste med (ingen diamant, kun gull, sølv og statusløse) spurte i customer service og de fikk bli med!? Hva f@*^! SAS! Syntes ikke gullstatus har hjulpet i det hele tatt i dette tilfellet! Flere som har opplevd dårlig hjelp ved forsinkelse selv om man har * Gold?

Mye frustrasjon her nå, men 34 timer forsinkelse trodde jeg bare gjaldt DY :D:confused:

petterel liker dette

Del denne siden