EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Agree to disagree. Orker ikke mer. Jurister ass
     
    Snabelfaen and milehigh like this.
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,166
    Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan selvsagt ikke alltid være enige. Noen synes det er umoralsk å ta med en pose fra butikken uten å betale. Min reaksjon kom på at man stemplet andre man var uenige i som tosk, idiot osv,
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,942
    Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Lucky, som nå er kjent for bloggen OMAT ble vel i sin tid utestengt fra et selskap (United?) fordi han og en annen kjent fyr innen bransje stadig spekulerte på flighter som var overbookede, og tjente en masse penger og poeng.

    Det går vel en grense før man blir flagget i systemene. Samtidig er Connection Norway på OSL foreløpig en garantist for mange erstatningskrav.
     
    Snabelfaen and milehigh like this.
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Å bli kalt for idiot når man gjør dumme ting må man tåle. For å være petimeter så skrev jeg(men har redigert det vekk) at "det grenser til idoti" og "da synes jeg du er en tosk". Hvis ikke det er takhøyde for slik ordbruk da er verden et trist sted.
    Argumentene mine står seg uansett. Og jeg står det jeg har sagt, det å misbruke en slikt ordning er jævla dust, selv om det er lov er det ikke nødvendigvis riktig.
    Er lov å fise i heisen også, men det er jævlig kjipt for de andre rundt deg
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,166
    Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer, men de bestilte flex billetter og avbestilte når de ikke fikk bump. Hadde det bare vært bump på flighter de skulle fly, så kunne UA flagget no more bump vouchers på dem. Men det var noe helt annet langt mer over streken de ble utestengt for (repeated re-use av vouchers).

    Jeg tåler å bli kalt det. Jeg er jo en "creepy faen":D Men posteren her har en historikk også. Ellers er jeg enig med deg at frisk språkbruk absolutt er på sin plass av og til. Og at jeg ikke siterte helt ordrett, derav ikke sitattegn.
    Akkurat som det er lov å fise i heisen, er det lov å kalle folk tosker (vel ikke poliitet, da blir det faktisk forelegg). Men som regel unødvendig.
     
    kiev and Shyneno like this.
  6. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    548
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde en flight med austrian fra Wien til CPH med connection videre til TRD med SAS (gjennomgående billett). Flyet til CPH ble forsinket med en time noe som gjorde at jeg mistet flyet videre. Ble booket om til fly neste morgen via OSL og fikk så klart hotell.
    Har jeg da noe krav på erstatning?
     
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,166
    Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    Avhengig av årsaken til forsinkelsen, vil du ha krav på det.

    Forhåpentligvis vil SAS utbetale, ellers er det i utgangspunktet dessverre klageorgan i Østerrike.
     
  8. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    548
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Årsaken var sent innkommende crew i Wien. Dro fra Wien 1.5 time etter oppsatt rute. Med 50 min i CPH gikk ikke det.
    Bør jeg i første omgang rette krav til SAS? Eller Austrian? Er egentlig sistnevntes skyld...
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,166
    Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    Kravet rettes mot operating carrier.
     
  10. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    5,026
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant diskusjon. Moral og etikk er jo alltid en balanse mellom kulturelle normer og personlig synspunkt. Altså relativt fleksible greier.
    Når vi tross alt befinner oss i et forum som går ut på å maksimere personlig reiseopplevelse, så dreier det seg ofte om hurtig utnyttelse av error fares, utforsking av "optimale" kombinasjoner av kort og bonusprogram, diskusjon om beste tid for å vinne supportrulletten, og så videre. Denne listen kan gjøres vilkårlig lang. Poenget er at enkelte vil synes noe er umoralsk og etisk tvilsomt, mens andre synes deres del av denne hobbyen er helt innenfor. Og det kan vi gjerne diskutere så lenge vi har takhøyde og forstår at dette er personlige valg innen gjeldende lovverk.

    Finnes rettsavgjørelse på at enkelte av oss har lov å kalle politiet "Jævla hæstkuk". Har riktignok ikke hatt behov for å prøve enda, så jeg er enig i at det SOM REGEL er unødvendig.
     
    Origo, Snabelfaen, milehigh and 5 others like this.
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Fra et tidligere innlegg:

    Å jakte på de aller laveste billettprisene er som luremus i gamledager.

    Da jeg var ung og erfaren så løp jeg etter søte jenter uten å ha peiling på hva jeg gjorde eller noen forståelse for strategi, social dynamics eller ROI. Sløste mye tid og energi på dette.

    Nå som jeg er eldre og har loffet litt rundt tror jeg fordelingen på bestilte billetter over et år ser noe slik ut:

    • Error fares, unormal prising, snuperduper-secret-fares: 0.02 %

    • Tilbud via flyselskapets egen nettside og lavt prisede sektorer (noen krever positioning flights): 29.98%

    • Vanlige markedspriser som varierer året rundt, enten bestilt direkte hos operatør eller via reisebyrå: 70%

    "Flypriser er som kvinner, de har humør som svinger opp, ned og du vet aldri helt hvor du har dem. Noen ganger slår du til for tidlig og noen ganger er du for sent ute. Er du for keen så betaler du for mye og er du for chilled så blir det ikke noe på deg. Etter du har booket kan du plutselig treffe på en bedre deal og du drømmer alltid om upgrade, access og full flex."

    :)

    Min holdning til Error fares
     
    chrt, view, Eddie47 and 11 others like this.
  12. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    5,026
    Bonuspoeng:
    183
    Fast track, courtesy upgrade og ikke minst operational upgrade. Alltid jaktende på First Class.
    Ja, dette gjelder bare flyene selvsagt :eek:
     
  13. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    548
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Austrian var operating på flyet som ble forsinket. SAS var operating på flyet jeg mistet. Tenker jeg starter med SAS og ser hvor jeg havner til slutt.
     
  14. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Så lenge du holder deg innenfor kontraktens rammer, så kan de ikke svarteliste deg. Hvis de skal legge inn en klausul i forhold til dette, så må det stå svart på hvitt hvor grensen for antall vouchers går. De må konkret grense, for at kontrakten skal være innenfor det juridiske lovverkets rammer. Per dags dato, så kan prøve de seg med "No more Vouchers"... Problemet blir da at jeg som passasjer legger inn saken til https://flyhjelp.no/ og de kjører saken til den bitre slutt. Det eneste som blir konsekvensen er at flyselskapet må utbetale større kompensasjons beløp, og større beløp i saksomkostninger enn de ellers ville ha gjort, så om jeg må vente litt, så får jeg vente litt på pengene.

    Når det gjelder å spekulere overbookede flighter, så taper ikke selskapet på det, da situasjonen er slik at hadde de ikke bumpet meg, så måtte de ha bumpet noen andre uansett. Derfor taper ikke flyselskapet noen penger de ikke ellers ville ha tapt i utgangspunktet. Jeg har bare booket sånn at sjansen er høyest på at loddet tilfaller meg, og ikke en annen person :)
     
    Last edited: 29. juni 2017
  15. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Så sant det ikke er værkaos eller streik, så har du krav på en EU 261/04. Uansett bør du være medlem i de fleste lojalitetsprogrammene på hoteller som finnes, da du enten kan sanke hotellpoeng hotellkjeden de booker deg inn på i påvente av fly neste dag, eller EBB poeng, kommer an på hvilken kjede de booker deg inn på i en slik situasjon:)

    Hvis du har litt tid, og værmeldingen for morgendagen er bra, så kan du be fyren i skranken om å booke flygingen sent på ettermiddagen, dagen etterpå. Ta ditt snitt til å kikke rundt i by du aldri har vært i før, eller oppleve noe nytt i den byen, deretter drar du til flyplassen og spiser du god mat på Gull loungen før du flyr siste etappe hjem :)
     
    Last edited: 29. juni 2017
    milehigh liker dette
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,166
    Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    Bruk operating på flyet som skaper forsinkelsen, dvs ikke SAS denne gangen. Men det er jussen og om du går til nemnda. Om du bare er ute etter 3000 EB poeng kan du sikkert maile SAS.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,232
    Likes mottatt:
    33,781
    Bonuspoeng:
    293
    Tja, det er en måte å se det på. Men det er jo litt av et liv og da, å frivillig risikere å bli strandet en plass bare for å få 2000 kroner. Jeg må innrømme at jeg er vel så priviligert at jeg ikke helt ser den.
    Nå kan du argumentere at du velger lokasjoner (f.eks CPH) hvor du vet det vil komme senere avganger som du kan bli med på. Men lell da mann...
     
    anders82 liker dette
  18. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Her kommer litt oppdattering i saken. Sendte saken til transportklagenemda, men fikk beskjed om at denne måtte behandles i avreiseland, altså Tsjekkia. Sendte klageskjemaet dit og fikk i dag mail.

    Unfortunately I have to inform you that following the procedure specified by the European Commission, the CAA is not locally competent authority to resolve your complaint. In case of flight from destination A to destination C through the destination B within the EU, the locally competent authority is the national supervisory authority of destination B.

    For this reason, the respective authority for handling your complaint is supervisory authority of the Switzerland
    .

    Så nå blir det å sende samme klage på nytt til Sveits også får vi se hvordan det går der.
     
  19. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,166
    Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    Byråkrati er morsomt! Alle gode ting er tre!
     
    magnusha liker dette
  20. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Men hvis du har kjøpt billettene i Norge, kan du ikke da klage til transportklagenemda ?

    Det høres rart ut at du da må til utlandet.
     

Del denne siden