Secret Flying og feilprisinger generelt

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Travellingalf, 31. mars 2015.

  1. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Noe som overrasker meg litt her på Bonusfeber er hvor lite fokus det er på feilprisinger av flyreiser. Jeg følger bl.a. Secret Flying på facebook og for meg så ser det ut til å stadig vekk være diverse feilprisinger o.l. som sikkert mange kunne tenke seg å benytte?

    Akkurat nå kan man f.eks. booke billetter via Expedia sin Hong Kong side fra Europa til Hong Kong til en rimelig penge. Jeg sjekket bl.a. Oslo - Hong Kong med BA og i økonomi kommer en tur/retur på drøye 4000,- NOK til høsten. Finner man samme reisen på den norske Expedia siden så skal de ha nærmere 6000,- Denne feilprisingen (valutafeil?) gjelder fra mange byer i Europa til/fra Hong Kong og andre asiatiske destinasjoner. Dessverre så ser det ut til å være bare økonomi-billetter denne gangen, men jeg har også sett lignende feilprisinger på business.

    Viss man ser på en del andre forumer så er jo dette ett ganske hyppig diskutert tema, mens her på Bonusfeber er det sjelden det blir tatt opp. Er det jeg som ikke har fått med meg en uskreven regel når det gjelder feilprisinger o.l. eller er det kanskje noe som bare blir tatt opp på bakrommet?

    Personlig så synes jeg det hadde vært fint med en egen tråd her inne med slike feilprisinger og andre gode "tilbud" på (fly)reiser, men det er kanskje bare meg?
    Det er jo ikke slik at det er noen hemmelighet at dette finnes heller... Jeg forstår at man ikke ønsker for mye blest om slikt når det skjer, men var det ikke tidligere bl.a. diskutert muligheten for ett lukket underforum der man kanskje kunne inkludere noe slikt?

    Vel, bare noen tanker fra en med konstant reisefeber :)
     
    DanH, Kaffen, milehigh and 10 others like this.
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hong Kong i økonomi til drøye 4000,- høres ikke ut som noen "feilprising" i min bok, men rimelig er det jo...
     
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Neida, er enig i at det ikke er noe kupp akkurat, men det var mer prinsippet "feilprising" jeg tenkte på. Og viss valget står mellom å betale 4000,- eller 6000,- så man kan jo godt bruke de 2000,- man sparer på noe annen moro?
     
    KristianSk liker dette
  4. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Har lest litt forskjellig frequent flyer type blogger tidligere hvor det nevnes en del slike fares. Men da har det stort sett vært veldig fokusert på reiser i fra USA, som gjorde at det ikke ble så veldig interessant for min del.

    Men er absolutt interessert i en slik type tråd. Regner med at med tanke på medlemmene her så blir fokuset automatisk mer på fra Europa og ut i verden :)
     
  5. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Det var meningen at vi skulle få en egen lukket tråd for dette. Dvs. at det var påkrevet et visst antall poster på forumet, før man får tilgang. @tommy777 skulle fikse, men usikker på om det har blitt noe av..?
     
    Robert H liker dette
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville også satt pris på et eget forum for dette. Mye er ofte for sent når det først kommer på MR-forumet på flyertalk, reise- og flybloggene og sider som secretflying, og prisene forsvinner ikke lenge etter.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke nødvendigvis feilprising heller, men markedsstyrt prising. Jeg har ofte opplevd å få en betydelig rimeligere pris på booking av bil for USA via avis.com heller enn avis.no. Tilsvarende har jeg leid luksusbil i en weekend i Tyskland for €99 all inc fra hertz.de, mens hertz.no skulle ha nesten 4000 NOK.
    Samme erfaring har jeg med rabattkodene fra gullkortet. Jeg har uten unntak fått bedre pris uten å oppgi kortet, det er en skam. Har tatt opp dette med både SAS og bilutleiefirmaene og det er mange rare unnskyldninger. I prinsippet tror jeg at rabattkoden utelukkende lønner seg om du bare får tak i bil til full pris.
    Gylden regel uansett, kjør browseren i private mode når du sjekker alternativer, ellers så plukker den opp at du fisker og øker prisen jevnt og trutt. Har du mulighet, så er det og en fordel å fornye IP adressen.
     
    eventyrer and milehigh like this.
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Du har helt sikkert rett i at dette kan være markedsstyrt prising og jeg har selv hatt samme erfaring flere ganger, i alle fall med hotell og leiebil. Men poenget mitt er likevel at det kunne ha vært kjekt med en egen tråd der man kan samle ekstra gode tilbud, feilprisinger, spesialtilbud o.l. som alle kan benytte seg av. Og med alle så mener jeg at dette kan godt være i ett lukket underforum e.l.
     
    RoadKing, AcroN and Baldrick like this.
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Min holdning til feilprising:

    At flyselskaper har differensiert prising i ulike markeder er verdifullt å forstå og helt legit å benytte seg av.

    Likeså er det greit med rabattkoder, kreativ routing (veldig kreativ routing), samt å tolke Fare Rules, Terms & Conditions, og passasjerrettigheter i superdetalj til din fordel.

    Og skulle du finne en spesiell kampanje eller et særdeles godt tilbud er det bare å hoppe på og fly med stil.

    Men å booke en tur du klart forstår er feilpriset og som flyselskapet vil korrigere ved første anledning, utviser en noe barnlig og lite reflektert holdning til hvordan ting henger sammen i verden.

    Jeg vil sammenlikne det med å motta et for høyt beløp fra den ansatte bak kassa og unnlate å si noe, som å lyve på reiseforsikringen – fordi du kan og ingen vil bevise motsatt, eller at du merker restauranten har glemt noe på regningen, men du later som ingenting.

    Fordi det ikke berører deg eller noen nær deg direkte, og det kanskje bare føles som en dråpe i et stort system, forteller du deg selv at det er greit – du får jo en bra deal. Who cares?

    Det er ikke greit i min verden og alle feilberegninger i en bedrift vil få konsekvenser for noen.

    Du er villig til å miste din integritet for noen tusenlapper, og det er en egenskap jeg beundrer lite.

    Som nettsamfunn vil jeg si at Bonusfeber har et tilsvarende ansvar. Vi bør fremme gode holdninger, gi inspirasjon og råd, dele smarte tips & tricks og hjelpe flyselskapene med å levere gode tjenester og produkter til oss. :)

    nici_gorilla_planking.jpg
    Booking mistake fares thinking you're cool = Fail.
     
    Last edited: 06. des 2016
    Insomnia4u, Kaffen, milehigh and 4 others like this.
  10. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    For oss reiseglade som dessverre må betale (nesten alle) reisene med egne grunker, er det veldig hyggelig når man kommer over gode priser. Det var jo flere av oss som fikk med oss tipset fra Thomas om billige billetter med Air Berlin til Jakarta på slutten av fjoråret. Prisen var på ca. 6800 - 7000 i biz, og det var helt strålende! Jeg har ikke nok erfaring eller innsikt til å kunne bedømme om det var en feilprising, eller et merkelig, men samtidig godt skjult tilbud. Iallefall var det tilgjengelig i flere dager, selv etter at jeg og flere andre hadde bestilt billetter. For egen del ringte jeg til og med flyselskapet for å få hjelp til å reservere seter, og alt var bare godsnakk og hyggelig stemning. Ingen som hoja høyt på tysk om at her må vi jaggu ganz schnell få endret prisene :)
     
    eventyrer, milehigh, afirm and 2 others like this.
  11. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    :D
     
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Du har noen gode poenger, men jeg er likevel ikke enig med deg. Personlig så er jeg nok over gjennomsnittet opptatt av kvalitet og er derfor også villig til å betale (ekstra) for det. Dette gjelder alt fra det som jeg anser som kvalitetsmat i hverdagen til skifte av bil og ikke minst når jeg er ute og reiser. Jeg velger konsekvent det jeg anser som kvalitetshoteller, jeg holder meg til de "etablerte" leiebilselskapene og holder meg langt unna det jeg anser som mindreverdige flyselskaper som skal presse prisene for enhver pris (også på sikkerhet?). Viss jeg kun var opptatt av pris og å spare noen tusenlapper så ville jeg nok ha funnet meg en helt annen hobby enn å reise.
    Jeg har reist mye både i jobb og fritid siden -98 og har lagt igjen hundretusener hos svært mange flyselskaper, hoteller og leiebilfirmaer og selv om dette ikke var tilfellet, så er i alle fall jeg svært langt fra å ha dårlig samvittighet for å benytte meg av feilprisinger o.l.

    Jeg var en av mange som benyttet meg av feilprisingen (eller hva det nå var) som er nevnt over her med AB til Jakarta. Hvorfor prisene var så lave da vet jeg ingen ting om, men å påstå som du gjør at dette var det samme som å unngå å si fra i kassa om man får for mye tilbake eller å svindle reiseforsikringen er jeg svært uenig i. Det siste er rett og slett ulovlig og å unngå å gi tilbake viss man får for mye igjen i kassa og oppdager det er etter min mening simpelt tjuveri.
    Men å sammenligne dette med å benytte seg av en feilprising av flybilletter er etter min mening ikke noe som har med min integritet eller moral å gjøre. Jeg har i alle fall ikke noe problem med dette (muligens grunnet manglende integritet og moral?) og jeg har også svært liten tro på det du skriver om at alle feilberegninger i en bedrift vil få konsekvenser for noen. Det er selvfølgelig fullt mulig at jeg tar feil, men at noen skulle få problemer med sitt ansettelsesforhold eller andre forhold i selksapet man jobber for pga noe sånt virker for meg veldig lite sannsynlig. Det kan hende at jeg er en naiv nordmann nå, men dette er tydeligvis noe som skjer med de fleste (?) flyselskaper av og til, og av ulike årsaker, og viss dette ikke er en bevist handling av en person så tror jeg de fleste selskaper håndterer dette fint.

    Vi må nok bare konkludere med at ikke alle kan være enige om dette temaet (heller) og slik skal det også være i ett slikt forum. Jeg har heller ikke noen problemer med at Bonusfeber ikke omtaler feilprisinger da det finnes rikelig av andre forum som tar opp dette.

    Nå skal jeg straks finne meg en pils slik at jeg få kan få druknet min umoral og allerede lave integritet (og se om ikke jeg kan finne noen feilprisinger ;) )
     
  13. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Skal gjøre det samme! :) Si ifra om du finner noe interessant! Gjerne på PM, så vi ikke leder andre inn i fristelsen... ;)
     
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder feilprising i andre sammenhenger så er det jo slik at en del selskaper har verdt nødt til å hedre prisen selv om det "opplagt" var feilprising.

    Jeg jobbet tidligere i et av de største forsikringsselskapene i Norge, og det hendte stadig vekk at vi regnet feil på tilbud, hadde vi da sendt det skriftelig til kunden så var vi strengt talt nødt til å produsere forsikringen, men da kom kunden til å få et litt vel høyt påslag året etter.

    Så at man benytter seg av feilprising mener jeg ikke er det samme som å stjele, men er det helt åpenbart feil slik som UA sin rundt jul der man måtte skifte til Dansk adresse osv så skal man ikke skrike høyt hvis selskapet kannselerer billetten.
     
    milehigh, Travellingalf and Baldrick like this.
  15. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har fleire gongar bestilt produkt på nettet som eg er klar over at er feilprisingar, men eg er ikkje ein av dei som klagar til VG når det slemme selskapet opphevar ordren.
    Eg ser ikkje på meg sjølv som veldig umoralsk fordi eg hoppar på tilbud som er for gode til å vere sanne. At ordren stort sett vert oppheva er vel noko som er kalkulert inn når bestillinga vert gjort. Men eg tykkjer jo at det er litt kjekt dei gongane ein verkeleg har gjort eit meget godt kjøp.
     
  16. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg aldri booket noen mistake fares (tror jeg), men det er bare fordi jeg ikke har kommet over noen som har passet seg. Jeg har ingen moralske problemer med å booke mistake fares, men jeg vil ikke være av de som saksøker flyselskapet om de kansellerer billetten. Det er jeg for lat til ;)
     
  17. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har stort sett vært litt for treig på disse dealene,
    1) To good to be true
    2) Har jeg faktisk mulighet for å komme avsted ?
    3) Er dette en reise jeg virkelig har lyst å bruke KNOK 20+ på ?

    Ja jeg ønsker en fet OW world i C-Class til Australia, og søker på dette flere ganger pr uke, men skal jeg dit har jeg en "entourage" av 2 snart 3 voksne + 1 kid.
    Dette blir kostbart, og skal times med skolefri etc.
     
    Baldrick liker dette
  18. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde ikke kjent dårlig samvittighet "en eneste" plass ved å bestille mistake fares men hadde nok gjort som rødbet fantasten, ikke kranglet på en kanselering av billett. Problemet mitt er å finne tid samt "få lov" til å reise ;) så det begynner å bli en del poeng rundt omkring og da er det for meg nesten meningsløst å tråle nettet etter feilprisete billetter, men følger naturligvis med.
     
    milehigh, Travellingalf and Baldrick like this.
  19. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Vi følger vel med hele tiden?
    Jeg får QR-Sølv til fruen + QR-Gull til meg selv etter en aldri så liten valuta glipp hos CX.
    36 TNOK for 2adults og 2 kids tur-retur (OSL-DOH-HKG-KUL med 12 dager stopp, KUL-HKG 3 dagers stopp - HKG-DOH-OSL rett hjem.Alt i C-class med gode C-reviews-
     
    Last edited: 02. april 2015
    milehigh, Travellingalf, Ruby and 2 others like this.
  20. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har tips til forum/nettsider der man kan følge feilpriser eller andre gode tilbud? ;)
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden