CDG - verdens 6. Beste flyplass?

Tråd i 'Reisemål' startet av oslo.to.unknown, 24. april 2024.

  1. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    250
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har kun vært der 3-4 ganger, men har vel 50% av gangene nesten mistet fly eller måttet stresse enormt grunnet manglende staffing og/eller håpløs kundeservice.

    Er disse rankingen helt på tur? Eller er det jeg som har et for dårlig inntrykk av CDG?

    Hadde jo vært fint mtp. Skyteam, men er veeeeldig skeptisk.

    The world’s best airports for 2024, according to Skytrax

    1. Doha Hamad Airport
    2. Singapore Changi Airport
    3. Seoul Incheon Airport
    4. Tokyo Haneda Airport
    5. Tokyo Narita Airport
    6. Paris Charles de Gaulle Airport
    7. Dubai Airport
    8. Munich Airport
    9. Zurich Airport
    10. Istanbul Airport
    11. Hong Kong Airport
    12. Rome Fiumicino Airport
    13. Vienna Airport
    14. Helsinki-Vantaa
    15. Madrid-Barajas
    16. Centrair Nagoya Airport
    17. Vancouver Airport
    18. Kansai Airport
    19. Melbourne Airport
    20. Copenhagen Airport

    https://edition.cnn.com/travel/worlds-best-airports-skytrax-2024-intl-hnk/index.html
     
    NoLimit liker dette
  2. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,710
    Likes mottatt:
    6,728
    Bonuspoeng:
    183
    CDG er kanskje ikke like ille hvis man slipper Terminal 1 og/eller terminalbytte? Har bare erfaring med Terminal 1 selv
     
  3. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,459
    Likes mottatt:
    29,614
    Bonuspoeng:
    183
    Min mening er enkel, CDG skulle ikke vært på topp 50 engang. MUC og ZRH kunne fått de 2 første plassene, DOH er høyt oppe men faller gjennom så snart du må ha buss-transfere. MAD er OK, bortsett fra elendig loungeutvalg og mangel på forbindelse mellom 1/2/3 og 4.

    DXB er jo en skandaleflyplass, på linje med BER. Planlagt og bygd for behovet som det var 20 år før åpning.

    CPH er en av de mer funksjonable på denne lista å fortjener mer enn 20plass.

    IST, vel har vel sagt mitt om den men om jeg aldri må innom igjen så er jeg veldig glad for det.

    Seoul burde også rykke ned, ingen fast track overhodet. Alt er sneglefart.

    Er dette Skytrax totale vurdering eller basert på hvilken «gruppe» en flyr i?
     
  4. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    149
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    OP's spørsmål kan vel fint besvares litt alternativt.

    -"hva er ditt forhold til AMS?"
    "Den er for liten, Lounger er alltid fulle, passkontroll er latterlig treg, sikkerhetskontroll er latterlig tregt, de streiker ofte nok til å gjøre LO flaue, bagasjebehandling går så Sent at man vurderer å bare gå uten bagasje - da risikoen for at bagasjen er rotet vekk er høy nok til at det fremstår som rasjonelt."

    "Velger man AMS eller CDG om man har ett valg?"
    - "Velger AMS 10 av 10 ganger.."
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,702
    Likes mottatt:
    32,624
    Bonuspoeng:
    293
    Rapportene til SkyTrax er i beste fall en farse stemt fram av lokale reisende i de respektive som ikke har sett andre deler av verden, i værste fall solid korrupsjon.
    @Wiolenze er spot on.
    At CDG er der oppe er en skandale, og flere av de andre på topp 10 er svært merkelig.

    Det kan selvsagt være andre parametere som ligger til grunn for målingen enn f.eks effektiv fasttrack, god logistikk mellom terminaler og gode operative lounger... Slik som original arkitektur, logistikk tilegnet mosjon og motarbeidelse av trombose, personale som snakker det lokale språket flytende og lite annet, mm...:)
     
  6. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    250
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    28
    Finnes det en person her som liker CDG?
     
    RoadKing liker dette
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,213
    Likes mottatt:
    869,893
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at etter 1.september blir CDG og AMS våre nye "FRA og ZRH" ....det er bare å venne seg til det.
    SAS flytter helt sikkert fra Terminal 1
     
    Kristian and Sunnfjordingen like this.
  8. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,127
    Likes mottatt:
    1,854
    Bonuspoeng:
    113
    Er spent på å prøve CDG igjen, hadde en intra Schengen der for noen år siden og det gikk greit, men 2G er en ordentlig uting. Men vistnok skal Air France ha fått noenlunde orden på sine flights slik at connection går noenlunde greit.

    CDG T1 er jeg veldig glad i, men det er av nostalgiske grunner, landet der på min første utenlands flytur uten foreldre, og arkitekturen er ganske kul.

    Er det ikke en viss konsensus at Schengen rankingen ser noenlunde slik ut:

    MUC
    ZRH
    CPH
    AMS
    Også uavklart om CDG eller FRA er verst?
     
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,857
    Likes mottatt:
    1,931
    Bonuspoeng:
    113
    Haha! CDG er ikke best i noen ting… tenker ikke på La Premiere
     
  10. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    5,414
    Bonuspoeng:
    183
    Neppe. Men. Tror de fleste her dømmer på transfer.

    Jeg er så heldig at jeg må til Paris 4+ ganger i året og har klart å venne meg til CDG. Men jeg slipper transfer, og jeg slipper satellitterminaler. Og gleder meg selvsagt til SAS flytter fra Terminal 1, det er ganske mye triveligere å slippe å ta det pussige rullebåndet i tube gjennom midten av T1. Og er spent på fremtidig loungetilbud.

    Tog fungerer greit til byn.

    K
     
    Spielhaug liker dette
  11. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    250
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    28
    Har connected via FRA 10+ ganger siste fem årene. Aldri hatt et problem. Eneste jeg ikke elsker er avstandene. Mulig jeg har hatt flaks.
     
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,127
    Likes mottatt:
    1,854
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er bussgate andelen din? Det er primært mitt største ankepunkt. Avstand gir skritt på helse-appen, og loungen er ikke verdt.
     
  13. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,224
    Likes mottatt:
    4,336
    Bonuspoeng:
    113
    På FRA blir man da transportert i Porsche Cayenne ved remote parking, og jeg vil påstå at loungene er bra siden de deler ut badeand :cool:
    Mer seriøst, så er nok den varierende oppfatningen av disse flyplassene et tegn på subjektive erfaringer. Det å score hva som er best og dårligst er - som alltid - avhengig av personlige preferanser og forventninger.
     
    Kristian, Shyneno, Preference and 4 others like this.
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,467
    Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Muligens best i å være mest hatet av passasjerer på transit.
     
    Kristian liker dette
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,766
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Kunne ikke vært mer enig!

    Unngår aktivt CDG, og dessverre kan jo det plutselig bli litt vanskeligere når SAS går inn i Skyteam.
     
  16. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    428
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har hatt transfer på CDG kanskje 10x, og på 6-7 av disse har det blitt hektisk og småkrøll. Gruer meg litt til CDG blir nytt «FRA» for mange SAS-passasjerer.
    Om rangeringen er basert kun på transfer, så synes jeg KEF også er bra. Kjenner ikke til hvordan OSL fungerer med transfer utland-utland.
     
    tobeornot999 liker dette
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,137
    Likes mottatt:
    7,808
    Bonuspoeng:
    183
    Digger de funky rullebåndene. Mye morsommere enn sånne kjedelige, ordinære rullebånd.
     
  18. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    5,414
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, men det går ikke an å komme seg gjennom T1 uten å ta minst ett slikt bånd, og det skaper alt for ofte en unødvendig flaskehals.

    K
     
  19. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    989
    Likes mottatt:
    6,506
    Bonuspoeng:
    163
    Skytrax beskriver metodikken sin her:
    https://www.worldairportawards.com/awards-methodology/
    Det virker som at det er en form for TripAdvisor-system hvor Skytrax seleksjonen er at de har et system som skal forsøke å begrense at en person inngir to review. Ikke akkurat statistisk metode.

    De sier også at de omfatter 570 flyplasser. Ingen klarer å lage en undersøkelse for 570
    flyplasser. Mange flyplasser har en håndfull review. CDG har drøye 700. De fleste er av typen en person som er sint på et eller annet. CDG har score 3/10 hvis jeg leser det riktig. Det handler altså om å få færrest mulig virkelig sinte passasjerer.

    Merkelig at media, flyselskapene, flyselskapene og vi bruker tiden på noe som er så metodisk ubrukelig.
     
    Last edited: 25. april 2024
    Kristian and kiev like this.
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,766
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Enig! Litt funky òg kult hvordan de der gummi-rullebåndene virker.

    Men fortsatt, langt viktigere at selve flyplassen virker som den skal. Der er ikke CDG.
     

Del denne siden