EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. PVflyer

PVflyer Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Ekstremt provoserende fra Swiss...

Ikke gi deg, og hold oss oppdatert!

magnusha liker dette
  2. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Merkelig at de nå maser om ATC restrictions mens tidligere sa de late incomming aircraft from previuos sector.

Krev raport som viser at det faktisk var ATC restrictions.

Var det derimot slik at flyet mistet sin opprinnelige slot ut fra ZRH til PRG så er ikke det noe ATC restrictions, men en konsekvens av sent inkommende fly, og innenfor selskapets egen kontroll.

Har sett dom på dette tidligere at følgefeil er selskapets egen kontroll. Da kan de legge inn lenger tid på bakken etc.

Stå på kravet

Petter B-C, magnusha and PVflyer like this.
  3. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal stå på kravet. Gir oppdatering her så fort jeg får vite noe mer. Men er ATC restrictions noe som gjør at man ikke kan få kompensasjon?

4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    113
    Lukter av disse sprikende forklaringene her, du får be dem dokumentere ATC delays i ZRH den aktuelle datoen. Hvis det er faktum, så kan de nok avslå kravet, men jeg har liten tiltro til Swiss her som først kommer med to forklaringer om late inbound aircraft etter sine undersøkelser.

Kjør på, spent på å høre videre utvikling. Mye bra lærdom i slike saker, spesielt siden vi alle vil unngå å bruke et byrå som tar en betydelig del av kaka.

magnusha liker dette
  5. alexfins

alexfins Medlem

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, dersom Swiss var klare til push-back innen rutetid og likevel ikke fikk gå på rute grunnet ATC-begrensninger, regnes det som et ekstraordinært tilfelle utenfor selskapets kontroll. Da har du ikke krav på kompensasjon.

Som det tidligere er nevnt i tråden, kan det være at Swiss ikke var klare til rutetid og dermed mistet sloten sin. Da har du i så fall krav på kompensasjon.

magnusha liker dette
  6. magnusha

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor langt kan de gå tilbake? Frykter at neste svar kan være at de fikk ikke ATC clearance fra ZRH-PRG, og dette gjorde at de ikke rakk rutetid i PRG. Teller dette? Eller er det kun hvis de spurte om push back i PRG og gikk avslag som er gjeldende?

Skal be om dokumentasjon for ATC delay

7. magnusha

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Ahh, nå begynner de å irritere meg! Forslag til hva jeg kan gjøre nå? Transportklagenemda? Eller ta ut en stevning?

Thank you for your response.

I regret to learn that this flight was not to your full satisfaction and perfectly understand your concern. It is important to SWISS that our guests enjoy a smooth and comfortable flight and I easily imagine your disappointment.

Kindly be advised that we will surely provide all necessary documents for any authorized organization in case of a court case, but we are not obliged to do so for any private person as these documents are strictly confidential.

We maintain our position that the irregularities you encountered on this trip and can only be disclosed to relevant authorities, as otherwise they are strictly confidential and internal.

Many thanks for your understanding even as we now consider this case closed with no further correspondence.

8. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Man må søke i det landet man hadde utreise etter hva jeg vet.

9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Overføres det eller avvises kravet og man må søke på nytt?
    Jeg mener jeg var inne på flyklagenemda sine sider og fyllte ut og ble bedt om å søke i Østerriket ettersom min flight var ut fra VIE..

10. magnusha

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noe vist å klage til transportklagenemda i Norge da? Ser at det finnes et Tsjekkisk organ som behandler slike saker. Jeg antar at det er i Tsjekkia jeg må klage til og ikke Sveits?
    http://www.caa.cz/cestujici/formular-stiznosti-cestujicich-v-letecke-doprave?lang=2

11. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Idag fikk jeg en mail om airhelp kunne scanne innboksen min for å se om det var noen flights der hvor det kunne være grunnlag for kompensasjon (typ samme scanning som tripit gjør, antar jeg)

Noen som har prøvd?

http://lifehacker.com/airhelp-scans-your-email-finds-flights-you-deserve-com-1570865257

* Edit:
    Ser i ettertid at det kan virke noe naivt å gi noen tilgang til eposten sin, men har ikke måtte betale noen sum i bitcoin enda for å låse opp den krypterte datamaskinen min...Heldigvis!

Last edited: 19. mai 2017
    milehigh liker dette
  12. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg sendte inn klage til diamant-mailen til SAS selv for noen uker siden, og nevnte dette EU-greiene og spurte om det var noe jeg hadde krav på siden jeg ble godt over 12 timer forsinket til sluttdestinasjon. De sendte henvendelsen min videre, og 1,5-2 uker senere fikk jeg svar som bekreftet hva jeg hadde krav på, og ba meg sende bankopplysninger. 3 dager senere var pengene på konto. Så gikk meget smooth å bare ta det direkte via SAS.

Upsaker and RoadKing like this.
  13. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke direkte erfaring med selskap som hjelper til med å inndrive kompensasjon, men hadde en sak hvor SAS rett og slett imponerte!

Ble 3:20 forsinket ankomst NCE grunnet teknisk på maskinen som skulle bringe oss fra TRD før denne gikk fra CPH. Ble rutet via VIE med Austrian.

Sendte inn krav basert på EU261/2004 til SAS via skjema for tapt bagasje/EU-kompensasjon på nett ca. 20:00 på 17. mai. Før 12:00 i går, 18. mai, var kravet godkjent av SAS med 3*400EUR. I dag, 19. mai, var beløpet på konto!

Rett og slett imponert over hvor effektivt det gikk!

14. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Meldte for tre dager siden inn et krav til SAS for en reise jeg gjorde i juli. I går fikk jeg mine 400 euro. Imponerende rask behandling. Fylte ut kontaktskjema på nett hvorpå reisen dukket opp med et felt du fyller ut klagen. Megaenkelt.

RoadKing liker dette
  15. magnusha

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Da har jeg sendt saken til transportklagenemda. Skal si i fra hva utfallet blir når jeg får svaret ;)

16. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Forholdet med bankgebyr hos mottager er klaget inn til forbrukerombudet på generelt grunnlag. De har innhentet uttalelse fra Luftfartstilsynet som er enig i at praksisen er ulovlig, men har bedt Norwegian om en redegjørelse med en snarlig svarfrist.

Eddie47, Petter B-C and Shyneno like this.
  17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Man bør også dele ut fortjent ros.

Sendte for klient inn et EU krav på 400€ i går ikveld med en enkel e-mail. Ca et døgn etter kommer svaret hvor de ber om kontonummer. Flighten var våren 2016!

Bra av Norwegian!

jtmath, LN-FHU, RoadKing and 7 others like this.
  18. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    113
    Kanonservice: når flyselskapene gir oss det vi har krav på i henhold til loven uten å krangle. Det er verden i 2017.

Høres nok mer negativt ut enn det er ment, men EU261 krav er virkelig noe flyselskapene hater. Bra av Norwegian å ordne opp uten å mukke, i det minste uten å avvise i første omgang slik mange selskaper virker å gjøre. Lufthansa er faktisk de jeg har hatt dårligst erfaring med her, så man kan ikke si at lavprisselskapene nødvendigvis er verst i denne sammenheng.

milehigh liker dette
  19. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Ja de kunne prøvd å avvise først, men hovedpoenget mitt var saksbehandlingstiden ifm med en så gammel flyvning.

view liker dette
  20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,137
    Bonuspoeng:
    293
    Det er sikker mange som meg, som aldri har tatt seg bryet med å søke kompensasjon ...(sukk)

Del denne siden