EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Betyr dette Ticket.no som jeg kjøpte billettene av eller Lufthansa/Swiss?
     
  2. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Swiss
     
    magnusha liker dette
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Hva var årsaken til forsinkelsen fra PRG?
     
  4. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Det er det ingen som vet tror jeg. Flyet var ved gate og boarding startet vel 20 minutter forsinket i forhold til når vi skulle. Var et 777 fly på en flyvning på 1 time lang flyvning og helt full kabin. Fikk SMS med at det var forsinket ca. 1 time før avgang.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,230
    Likes mottatt:
    33,772
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde en tilsvarende opplevelse med BA for noen år tilbake. Reiste mye med siste fly fra LHR til OSL en periode. To ganger opplevde jeg å komme så sent at jeg ikke rakk siste flytog. Fikk dekket taxi av BA.
     
    Guden liker dette
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,604
    Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Har en venn som egentlig skulle fly til SFO med SAS i dag i Plus, men grunnet forsinkelser relatert til snøfallet på Gardermoen ble det ombooking via ORD og nedgradering til Go da både Plus og Business var fullt.

    Hva slags kompensasjon er det man kan få i slike situasjoner? Refundert forskjell i billettpris er vedkommende ikke så gira på, i og med at det er jobben som får tilbake de pengene. Er det noen som har erfaring med dette, og om det evt. er mulig å få EuroBonus-poeng i kompensasjon - eller enda bedre - Business på retur som kompensasjon?

    Hvor`tror dere det er best å henvende seg? På telefon? Gullmailen?
     
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    75% av billettprisen og det tilfaller passasjeren, men kan gjerne be om poeng eller upgrade i stedet. Bruk gullmailen.

    Det er tross alt passasjeren som lider. Derfor bruker EU reglene "passasjeren" som rettighetshaver.
     
  8. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    EU 261/2004 art. 10 § 2 bokstav c) gir som nevnt krav på refusjon av 75 % av billettprisen. Kompensasjonen er som nevnt også personlig. Jeg ville imidlertid brukt klageskjemaet på SAS.no. Har fått beskjed om å henvende meg der ved klager tidligere av gull/diamantmailen, og svar har som regel kommet i løpet av veldig kort tid!
     
    LN-FHU, Baldrick, tommy777 and 6 others like this.
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Gå for EU comp 250€ etter EU reglene, evt taxiregning iht luftfartsloven om den er høyere.

    VIKTIG: Siden forsinkelsen har tilknytning til Sveits skal du klage der, med mye mer hassle, men om du legger til det subsidiære kravet etter luftfartsloven, så skal transportklagenmenda i Norge behandle det.

    Først klage til Swiss så klart.

    Du får ikke både taxi og EU komp.
     
    magnusha liker dette
  10. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for gode tips! Vi var 15 personer som fløy på 2 ref. nummer, kan jeg kreve for alle (siden jeg var bestiller) eller må hver og en kreve kompensasjon?

    Er det noen mal eller liknende som benyttes for dette eller refererer man bare til EU 261/2004 når man klager?
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Hver person må i utgangspunktet klage. Til nemnda må du ha skriftlig fullmakt fra andre. Skjema på nett.
    Men klag gjerne til Swiss først på vegne av alle- med eller uten fullmakt. De må uansett svare på ditt krav.

    Referer til EU 261/04. De kjenner den
     
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Edit: Forsinkelse i PRG som jo også er EU land. Så tsjekkisk klageorgan, ikke sveitsisk. Og derfor greit å finne en vei for å få det behandlet i Norge. Derav det subsidiære kravet (som man jo kan få medhold i om hovedkravet feks faller på ekstraordinære omstendigheter etc)
     
    magnusha liker dette
  13. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,604
    Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Konge, tusen takk begge to! Dette forumet slutter aldri å levere. :)
     
    LN-FHU and tommy777 like this.
  14. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Får sikkert en "god" bunke EB poeng ved henvendelse via mail.
     
  15. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Da har jeg fått svar fra Swiss. Ikke veldig godt svar.. Hva blir neste steg nå?

    Thank you for your email regarding the flight from Prague to Zurich 23 April 2017.


    I regret to learn that this flight was not to your full satisfaction and perfectly understand your concern. I can easily imagine your disappointment.


    On behalf of SWISS, I would like to apologise for the inconvenience this caused. However, I assure you that our flights are not delayed without good reason and in this instance it was due late arrival of flight from previous sector. I regret to inform you that I am unable to comply with your request for compensation.


    In case of such irregularities, the carrier offers its guests alternative transportation options. The alternative offered depends on the current availability at the moment the rebooking is processed. I appeal for your understanding that certain options may hence not be possible at the time especially in a case of major irregularities.


    Please be assured, SWISS and our service partners will do everything possible to provide our guests with an excellent level of care and support, ensuring that any necessary arrangements are made for alternative transportation if need be. We regret that you have not felt sufficiently assisted on this occasion.


    We hope that, despite this incident, we will have the pleasure to welcome Mr. Barrio on board with SWISS in the future.
     
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Spør på hvilket grunnlag de avviser ansvar etter EU reglene.
     
    tommy777 liker dette
  17. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Nytt "svar" o_O

    I regret to inform you that after we have undertaken an extensive assessment and review of your claim, our position remains unchanged.


    Your flight LX1487 from Prague to Zurich had been delayed by 14 minutes due to late arrival of flight from previous sector. Therefore, no compensation is due for flights delayed less than two hours.

    I can fully understand your frustration by this. However, SWISS is a law abiding company and we are well familiar with the judgement as per EU regulations and we know when it does or does not apply, like in your case unfortunately.


    We ask for your understanding that in this case, no compensation can be granted.


    I hope you can understand that I am unable to comply with your request in this instance. Have a great week ahead.


    Skjønner ikke hvorfor vi ble rebooket i utgangspunktet..
     
    Last edited: 10. mai 2017
  18. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,303
    Likes mottatt:
    9,127
    Bonuspoeng:
    183
    Gitt at forsinkelsen i utgangspunktet er noe som går under EU261/2004; sleng denne i bordet. Den sier ganske tydelig at det er den totale forsinkelsen som vil bety noe her.

    On those grounds, the Court (Grand Chamber) hereby rules:

    Article 7 of Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91 must be interpreted as meaning that compensation is payable, on the basis of that article, to a passenger on directly connecting flights who has been delayed at departure for a period below the limits specified in Article 6 of that regulation, but has arrived at the final destination at least three hours later than the scheduled arrival time, given that the compensation in question is not conditional upon there having been a delay at departure and, thus, upon the conditions set out in Article 6 having been met.
     
    magnusha, Islending, Eddie47 and 2 others like this.
  19. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,928
    Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    113
    Haha, dette er svindelforsøk deluxe fra Swiss. Har hatt en runde med dem selv tidligere, de avviser først minst 2-3 ganger, fordi mange gir seg etter dette.

    Luringene prøver å si at flyet PRZ-ZRH var forsinket 14 min, dette er ikke relevant, det handler om når du skulle ankomme OSL og når du faktisk ankom. Du har krav på 250 EUR samt taxi ettersom flytoget hadde sluttet å gå.

    Her gjelder det bare å være standhaftig og argumentere. Det eneste som kunne gjort din sak ugyldig er vær, streik eller andre force majeur (dog ikke teknisk), men dette hadde Swiss nevnt i sine to første svar hvis det var tilfelle. Det at de har late onbound aircraft from another sector, er ikke ditt problem.

    Neste steg: finn frem eksempler fra domstolsavgjørelser og si at du blir tvunget å kontakte advokat om ikke Swiss følger regelverket. Mitt stalltips er at du da får innvilget kompensasjon som et "goodwill gesture". Dette er også selvsagt frekt, men det viktigste er at du får utbetalt kompensasjonen du er berettiget.

    Lykke til!
     
    magnusha liker dette
  20. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Takker for gode tilbakemeldinger :) har fått enda et nytt svar. Denne gangen sier de at det var pga ATC restrictions i Zurich!? Men fikk jo allerede vite at flyet var forsinket når vi ventet i Praha? Er dette bare en dårlig unnskyldning igjen? Har jeg fortsatt krav på kompensasjon?

    Flight LX1487on 23.04.2017 was delayed due to ATC restrictions in ZRH. Therefore it is considered as an extraordinary circumstance and was unavoidable.


    This interpretation is supported by the European commission, which has published a list of extraordinary circumstances in which restrictions of the Air Traffic Control are specified to be extraordinary.


    'List of extraordinary circumstances following the National Enforcement Bodies (NEB) meeting held on 12 April 2013'
    – Number 29 > Air Traffic Management > Where Air Traffic Control suspends or restricts operations out of the airport of departure or into the airport of arrival.


    Therefore, our stance remains unchanged with regards to compensation.


    Although we consider this case closed, you are welcome to contact me again in future if you have any uncertainties you wish to discuss. I wish you many pleasant flights with SWISS in the future.
     
    Last edited: 16. mai 2017
    PVflyer liker dette

Del denne siden