EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    I en del tilfeller kan avsender bestemme om "avsender skal belastes alle gebyrer"
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke vekslingsgebyret. Se under.
    Avsender kan enten krysse av at han dekker mottagers omkostninger, eller øke beløpet for å sørge for at mottager får netto.
     
  3. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet er at en typisk avskryssingstabell for avsender ser slik ut:

    A - Mottaker dekker alle gebyrer: 0,-
    B - Avsender dekker gebyrer i egen bank. Mottaker dekker gebyrer i egen bank: 50,-
    C - Avsender dekker alle gebyrer: 250,-

    Dersom man velger alternativ B, men øker overføringen med ca 50-100kr (avhengig av om mottaker i Norge har en grådig eller kjempegrådig bank), så vil mottaker motta riktig beløp og avsender spare ca 150-200kr.

    Dersom man velger alternativ A (eller B) og ikke øker overført beløp, blir mottaker sur.

    Dersom man velger alternativ C blir alle unntatt avsender blide.

    /koffert.
     
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,942
    Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    For oss privatkunder er det slik. Da jeg argumenterte på jobb at de må lære seg å krysse av riktig slik at ikke mottager i utland må betale kostnader sa de at det var helt andre system for bedrift, og at en ikke hadde dette alternativet. Og de kunne ikke gjette beløpet.
     
  5. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    der er godt mulig at nas er en stor nok bedrift til at de kan diktere sine bankgebyrer (eller kanskje bruke egen bank?), men mottaker her er privatperson, og dersom NAS skylder 600, så må de overføre 600us+100nok for å være sikker på å gjøre opp sin gjeld.
     
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    For DY kunne de unngått gebyrer ved å overføre større beløp til en firmakonto i Norge også videre til kundene.
     
    AndersB and DanH like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,230
    Likes mottatt:
    33,772
    Bonuspoeng:
    293
    De har da sin egen bank? ;)
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,230
    Likes mottatt:
    33,772
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok et bevisst valg at det gjøres slik det gjøres.
     
  9. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Nettopp. Derfor burde de ha stålkontroll på hva det koster å overføre penger.
     
    RoadKing liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. Norwegian betaler vel ut erstatning ca 1 gang hvert skuddår så det er ikke nødvendig å gjøre det enkelt:)
     
    RoadKing liker dette
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Ja utvilsomt for å spare penger på en eller annen måte, mne det burde vært slått hardere ned på av forbrukermyndigheter el når de de facto stjeler fra de erstatningsberettigede. Forordningen baserer seg på nettobetaling, primært/gjerne cash og raskest mulig, gjerne på stedet.
     
    RoadKing liker dette
  12. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk alt i dag svar fra Customer Care at de dekker alle ekstrautgifter samt EUR 600 ihht EU-regler. Imponerende kort behandlingstid av SAS!
     
    Eddie47, DanH, milehigh and 1 other person like this.
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,942
    Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tok en lignende delay pga ombokning nylig. Ba diamantmailen sende det videre til CC. Tok to dager så var pengene på konto. Virker som de prioriterer statuskunder av og til iallefall :)
     
    Eddie47, DanH and milehigh like this.
  14. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,322
    Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Det tok en hel uke for en stakkars sølvkunde. Godt å høre at dere som betaler for mange flybiletter får litt ekstraservice.
     
    DanH liker dette
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,989
    Likes mottatt:
    22,904
    Bonuspoeng:
    293
    En uke er ikke lang tid i denne sammenheng uavhengig av status spør du meg.
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,322
    Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Nei jeg er veldig fornøyd, konstaterer egentlig at det bare er ca 5 dager mer en for diamantfolket, så det er vel heller et kompliment til SAS.
     
    DanH liker dette
  17. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk svar fra Finnair i går.
    De skylder på uforutsette hendelser utenfor deres kontroll.
    Men det viser seg at det var en feil med anti-is systemet på vingene. Visstnok en feil som har vært på flere A-350.
    Har funnet noen på flyertalk som har gått videre med kravet på grunn av dette.
    Fikk tilbud om 500EUR i vouchers eller 250 EUR cash.
    Familien som ble rammet takker ja til dette. Er relativt dårlig timebetaling om man skulle gå videre til finske forbrukermyndigheter. Masse skjemaer og styr. Og ikke minst mye venting. 500 EUR er uansett bedre enn ingenting.
     
  18. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Var på utdrikningslag i Praha i helgen og som om ikke turen var sliten nok i seg selv ble vi veldig forsinket hjem til Norge. Vi skulle egentlig ha flydd PRG-ZRH-OSL, men i PRG var vi forsinket. Fikk en SMS om at flyet var 30 min forsinket, gikk i skranken i loungen for å høre hvordan dette gikk med den andre flyvningen vår. Da hadde service senteret allerede booket oss om på nye flights (uten noen info til oss!?). Den nye flighten var PRG-ZRH-CPH-OSL. Skulle vært på OSL kl. 19:00, men nå ble tiden 00:05 (oppsatt tid vel å merke). Hadde vi ikke blitt rebooket så hadde vi rukket vår opprinnelige rute. Har vi noe rettigheter og mulige kompensasjoner i dette tilfellet?

    Mer info:
    Vi ankom Praha flyplassen ca. 2 timer før oppsatt avgang, men allerede her ble vi møtt med muggen service fra Swiss. Damen i gold skranken ville veie all håndbagasje og vi fikk beskjed om at noen av koffertene var for store og måtte sjekkes inn. Dette var vanlig håndbagasjestørrelse og vi fikk de med ned uten problemer med Lufthansa. Etter litt diskusjon så fikk vi sjekket inn bagasjen gratis (selv om vi sa at vi hadde kort connection i Zurich og ville ha de i kabinen). Når vi ankom ZRH så hadde vi egentlig mulighet til å rekke flyet til OSL, men siden de allerede hadde booket oss om og bagasjen skulle via CPH fikk vi ikke lov til å gå ombord på dette flyet. Vi fikk matkuponger og det var det, han i skranken på Swiss skjønte lite om hvorfor de hadde rebooket oss og sa at dette bare var rot.

    Når vi ankom OSL var klokken blitt 00:21 (landing time) og siste flytoget gikk før vi hadde mulighet til å ta det da vi manglet 3 bagasjer som aldri ble sendt fra PRG. Kom oss ikke avgårde fra OSL før kl. 01:30. Dette resulterte i taxi til Oslo sentrum. Kan jeg kreve at flyselskapet tar denne regningen?

    Ned til PRG fløy vi Lufthansa, tilbake til OSL skulle vi ha Swiss, men fikk Swiss fra PRG-ZRH og SAS fra ZRH -CPH-OSL. Antar at det er Swiss jeg skal kontakte siden de som hadde forsinkelsen?

    Alt i alt en rotete hjemtur og trøtte ansikter på jobb idag.
     
    Last edited: 24. april 2017
  19. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    778
    Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Kan nevne at jeg og noen kompiser fikk dekket taxi fra OSL til sentrum i en lignende sak. Da var riktignok bagasjen med flyet, men Norwegian brukte halvannen time på å få den av flyet fordi de hadde glemt at det kom flere fly og sendt folk hjem.... Men måtte en runde via flyklagenemda før vi fikk noe, og heldigvis var en av oss jurist.
     
    Fredrik81 and milehigh like this.
  20. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Umiddelbart høres det ut som du har krav på kompensasjon i henhold til EU 261/2004, samt dekket transport fra flyplassen. Så vidt jeg vet henvender du deg til flyselskapet som var ansvarlig for reisen.
     
    Last edited: 24. april 2017
    tommy777 and magnusha like this.

Del denne siden