EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Hei o store allvitende forumverden!
    Har et spm vedr. EU 261.

    Kort fortalt:
    En kamerat av meg bor og jobber i Singapore. Barna (14 og 17) var i Norge på juleferie. De fløy Finnair på hver sin booking, grunnet ulik dato på reise til Norge.
    Når de skulle hjem igjen, felles, skjedde følgende:

    Reisen fra OSL til HEL gikk som normalt. Med 1t transit hadde de god tid. 1time ble fort to, så tre og til slutt fire. Før alle fikk beskjed om at flyet ble innstilt grunnet is i motorene.
    De ble booket inn på hotell, med beskjed om å følge med på nett. All info ville komme der. Det kunne komme i løpet av natta, så eldstemann ble sittende våken og vente på info.
    Ingenting skjedde før langt om lenge.
    De ble smått om sen booket via LHR, men kun han på 14 som hadde bekreftelse fra far på at han kunne fly alene. BA krevde det for hun 17 også......
    De klarte til slutt å komme seg til LHR og videre til SIN.
    Spørsmålet er: har de krav på kompensasjon, de ble to døgn forsinket hjem til Singapore?
    Dokumentasjon på forsinkelse etc finnes jo.....
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Is i motorene er i grenselandet mellom teknisk svikt som utløser erstatning og vær som ikke gjør det. Men når det er hjemme på hub så vil jeg klart si det er innenfor selskapets kontroll. Og det burde uansett være irrelevant ettersom de kom 2 døgn forsinket frem, ettersom de skal raskest mulig reroutes. Send krav til AY som trolig avslås, og få deretter medhold i transportklagenemnda. 2x 600€.
     
    Last edited: 08. jan 2017
  3. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,355
    Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer. Har hatt en tilsvarende situasjon med Lufthansa. De forsøkte seg først på et avslag, deretter med de korrekte henvisningene til EU lovgivning, gikk de med på erstatning. Rett på konto
     
    Grove and Edvard like this.
  4. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk litt mer detaljer i kveld.
    Etter at flighten ble kansellert dag en, ble pilotene tatt ut i streik dag to. Derfor to døgns forsinkelse.
    Blir nok å skrive et brev til selskapet.

    Kan man evt bruke reiseklagenemda i Norge selv om billetten var SIN-HEL-OSL-HEL -SIN.

    Er nordmenn, bosatt i Singapore det gjelder.....
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Send til Norge, men må kreve flyselskapet først.
     
  6. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    https://en.wikipedia.org/wiki/Force_majeure

    Jeg ville ikke kreve at SAS skulle ta av dersom SAS sitt mannskap vurderer det som farlig. Jeg har ingen problemer med å erkjenne at dette forstår de ansvarlige hos SAS bedre enn meg.....

    ....men å kalle vanlig norsk vintervær for "force majeure" blir også feil. At det snør og blåser på nordvestlandet om vinteren var faktisk SAS klar over da de la opp vinterruter til Ålesund og Molde. Følgelig bør de ta høyde for endel forsinkelser og dertil hørende kostnader når de beregner billettprisene.

    Før noen får piggene helt ut: Jeg mener det er innafor å avbryte en landing eller kansellere en avgang om det er farlig og fly, men SAS må finne et annet navn på situasjonen som inntreffer. Vinter i Norge er ikke "force majeure".

    /koffert.
     
    TElg78 liker dette
  7. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    1,483
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har gjort det som jeg synes var riktig. Jeg Sjekket inn på hotell (på SAS sine kostnader), satt meg på rommet og kansellerte turen. Etter 5 timer delay kan jeg kreve tilbake penger for delen av strekningen jeg ikke har tatt. Fungerte utmerket. 50 % av prisen kom tilbake på kontoen.

    Jeg kunne ha tatt kl. 4 bussen fra hotellet, men pga. tidlig opp på reisedagen var jeg så sliten at jeg valgte å forsove meg, men fikk kjempefin frokost (Thon Oslo Airport var god med frokost). Pengene hold til togturen.

    Likevel har jeg fått poengene for min reise. Og jeg skal ikke klage over det. :) Håper de ikke sjekker, men gjorde jo 2 turer til MOL.

    Selvfølgelig er det riktig at de ikke lander nå været er dårlig. Og vær er force majeur. Hvis ikke så ber jeg SAS om sol og varme året rundt! :p MOL starter og ender i fjorden, og jeg hadde ikke lyst å svømme til terminalen. Men landingen blir overvurdert. Bare å hoppe ut.^^ Vi var uheldig, fordi det var fin vær rundt (god utsikt til vi kom til flyplassen). Så selvfølgelig krever jeg ikke erstatting. Jeg spurte bare i begynnelsen, men nå har jeg lest meg inn i regelverket. Ikke mange som har skaffet seg matvoucher på flyplassen ved 1. forsinkelse.
     
  8. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Skypumpe, jordskjelv, krig, borgerkrig, vulkanutbrudd, opptøyer, unntakstilstand, "act of God" er force majeure. Altså ting som umulig eller vanskelig kan forventes/spås.

    <flisespikkermodus>
    Ruskevær på nordvestlandet er ikke vanskelig å forvente. Hvor finner du dokumentasjon på at Vær = force majeure?
    </flisespikkermodus>

    /koffert.
     
  9. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    1,483
    Bonuspoeng:
    113
    I hvert fall vil det aldri skje en "Act of God" - så ingen fare der. Alt som ligger utenfor flyselskapets kontroll er en "force majeure". Du mister ikke dine krav på mat, overnatting og kansellering/ombooking, men erstatting kan du vente på lenge etter det som jeg har funnet ut.
     
    SASlovah4evah liker dette
  10. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Sakset fra Wikipedia:
    (...)
    • To illuminate this distinction, take the example of an outdoor public event abruptly called off.
      • If the cause for cancellation is ordinary predictable rain, this is most probably not force majeure.
      • If the cause is a flash flood that damages the venue or makes the event hazardous to attend, then this almost certainly is force majeure.
      • Some causes might be arguable borderline cases; these must be assessed in light of the circumstances.
    (...)
    Et bestemt dårlig vær er ikke forutsigbart, men at det kommer dårlig vær i løpet av vinteren er 100% sikkert. Poenget mitt er ettersom dårlig vær er forutsigbart, så er det ikke force majeure, og det ER forutsigbart med dårlig vær i Norge.

    Flyselskapene kan kalle det "dårlig vær", men de kan ikke kalle vanlig uvær i januar i Norge for fm.

    Resultatet for oss reisende blir nøyaktig det samme, men fm-begrepet bør ikke utvannes til å gjelde fullstendig forutsigbare ting, som fx uvær i Norge.
     
  11. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Har sendt krav til flyselskapet for et par dager siden. Skal oppdatere her når jeg får svar, kan jo være greit om noen skulle havne i noe lignende senere.
     
  12. seppma

    seppma Reiseglad

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Du må klage først til Finnair etter avslag må du klage til den finske flyklagenemden, det tar tid. Vi reiste med Finnair til BKK førre året i januar, klaget først til Finnair fikk avslag siden sende jeg klagen her i Norge vilket jeg fikk i retur etter ca.1 måned med beskjed og sende klagen til Finland. Sende klagen videre til Finland i August 2016. Uken føre jul fikk jeg brev med tilbud fra Finnair på 80€ per pass.. Vi godtok ikke dette. Fikk svarsfrist på 3 uker, nå venter vi igen.
     
  13. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har brukt AirHelp en gang og det fungerte bra. Tok sin tid, men fikk de pengene jeg hadde krav på og det medførte veldig lite arbeid for meg. Men i ettertid angrer jeg litt på at jeg ikke prøvde selv først siden det var SAS vi hadde reist med og vi hadde nok en god sak. Tror den hadde gått fint gjennom med SAS uten assistanse fra AirHelp også.
     
  14. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Har søkt eu261/4-kompensasjon selv 3 eller 4 ganger. Tar veldig lite tid å søke. Trenger ikke lage en novelle av det, du får uansett vite etterhvert hva selskapet har som motsvar og du kan komme med supplerende opplysninger da.
     
    Last edited: 01. febr 2017
  15. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Hei! Niesa mi fløy fra TOS til SVG via OSL med SAS for litt over en uke siden. I Oslo ble flyet videre kansellert fordi pilotene på det flyet hadde sirklet lenge over TRD pga av dårlig vær og kunne ikke fly noe mer den dagen. Hun ble ombooket til et senere fly som også ble noe mer forsinket og ankom over 3 timer senere enn hun skulle.

    Jeg tipset henne om EU261, og hun sendte inn et krav i helgen, fikk svar i dag og SAS avviser pga vær.. Hva synes dere? Enig med SAS eller bør hun klage videre? (Det var altså ikke dårlig vær i Oslo eller Stavanger.) Jeg har aldri brukt dette selv, kun her på forumet jeg har lest om det, men vanskelig å finne eksakt svar på problemstillingen! :)
     
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,823
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville absolutt klaget videre. SAS later til å ha noen standardgrunngivelser ved kanselleringer som de øser ut uten videre, som alle merkelig nok synes å forsøksvis falle inn under force majeure i tilfelle det skulle bli noe bøll.

    Da et av mine OSL-CPH-fly ble forsinket for noen uker siden og nærmet seg tid for neste avgang til CPH, ble alle pax booket over til nettopp neste avgang, hvorpå maskinen som skulle fly min opprinnelig rute fløy tom til CPH praktisk talt i halen på flighten vi var ombooket til. Fra et forretningsperspektiv, har jeg selvfølgelig full forståelse for dette, og det fikk heller ingen egentlige praktiske konsekvenser, men det var mer grunngivelsen for kanselleringen fra SAS jeg stusset over (jeg behøvde den bare for å få dekket overnatting pga forsinkelse via reiseforsikringen): "Teknisk feil". Det var vel strengt talt neppe årsaken til kanselleringen ettersom maskinen like fordømt fløy til København, og diamantmailen skyndte seg med å påpeke at "dette er hva som står i mine systemer".
     
  17. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo en mulighet at den ble fløyet ned for reparasjon. Det er under visse omstendigheter lov å fly maskinen tom til nærmeste hjemmeverksted. Tipper dette dreide seg om en A320?
     
    milehigh liker dette
  18. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,322
    Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    hei

    SAS er forsinket hjem fra Narita i dag på grunn av hard landing ved ankomst. Det blir forsinkelser. Hvor finner jeg noe informasjon om mine rettigheter fra SAS altså utover det jeg har på reiseforsikring?

    Noen forslag til nettsider eller Noen med praktisk kunnskap?
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,322
    Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen morgenfugler på forum?
     
  20. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,355
    Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Compensation is specified at different thresholds:

    1. A flight of less than 1500 km in distance
    2. A flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distance
    3. A flight not within EU of greater than 3500 km in distance
    Cash compensation is a payment of:
    1. 250, in the case of a type 1 flight
    2. 400, in the case of a type 2 flight
    3. 600, in the case of a type 3 flight

    https://www.flysas.com/en/app/General/Help_Contact/EU_regulations_26104/

    Ring +47 915 05 400
    Ta dette direkte med flyselskapet og ikke gjennom "brokers" som tar et fee for jobben. Dette er ganske straight somregel, hvertfall ved teknisk feil. Har vært gjennom samme mølla med Lufthansa to ganger nå, og de har en tendens til å prøve seg på en frekkis, altså å ikke tilby kompensasjon. Dersom dette skjer, henvis kun til 261/2004 regelen, så mykner de opp etterhvert.
     

Del denne siden