EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
  2. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,197
    Bonuspoeng:
    183
    Tror jeg i første rekke ville fokusert på ombooking, en insp etter hard landing kan fort ta litt tid.

3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, det tok gode 6 timer før vi fikk noe personkontakt med personale, og da var vi allerede booket om og innlosjert på hotell. Som du sier så var målet mitt hele tiden ny booking, men flyet ble altså utsatt 20 timer før jeg overhode fikk noe kontakt med personalet. Så den delen gikk så greit den kunne. Tenker mer på rettigheter i og med at fligheten starter utenfor eu.

4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
  5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,904
    Bonuspoeng:
    293
    EU reglementet gjelder for flyvninger til og fra EU når flyselskapet holder til innenfor grensenene og for flyvninger FRA EU når flyselskapet er fra utsiden.

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Takker, da lærte jeg noe nytt i dag. Og kan argumentere litt bedre i en hyggelig epost til Sas om noen dager.

7. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,026
    Bonuspoeng:
    183
    Du kommer nok til å få full uttelling. Virker som en klar case, og SAS er ganske greie da.
    Nesten på topic:
    Er det noen som har en god Word-versjon av selve skjemaet?
    Jeg liker nemlig ikke å bruke Acrobat til å fylle ut PDF-skjemaet, og hvis man åpner PDF'en i Word går hele formateringen ettertrykkelig åt skogen.

KristianR liker dette
  8. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Hei, skjedd noe nytt her?

9. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Skjema?

Mitt korteste EU 261/04-krav så omtrent slik ut:

Hei,

Referanse: BLABLA

Ankom destinasjon over 7 timer forsinket grunnet teknisk feil. Det er ingen ekstraordinær omstendighet.

Vennligst utbetalt kompensasjon iht. EU 261/04.

Takk!

Islending, Nanping, WillOKC and 2 others like this.
  10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,026
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat!
    Jeg har alltid fylt inn et skjema på størrelse og kompleksitet som selvangivelsen for næringsdrivende. Sikkert noe som ligger i ryggmargen for oss gæmliser med skrekk for futen og skjemapolitiet :confused:
    Men siste gang sendte jeg bare inn et enkelt spørsmål om forsinkelsen på et gitt PNR ville bli dekket, og fire dager senere lå det en giroutbetaling i postkassa. Veldig enkelt bortsett fra å få de pengene over på egen konto...
    Så fra nå av blir det forenklet saksbehandling også fra meg ;)

RoadKing liker dette
  11. oyskog

oyskog Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
  12. Jameson

Jameson Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Nei enda ikke noe.. Så har gitt opp de pengene

13. olekvi

olekvi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fortsetter litt på denne.

SK964 fra HKG til ARN er delayed 24t pga teknisk feil med flyet (det står på Arlanda, visst).

Fikk beskjed fra en kar som jobbet for SAS på flyplassen at jeg kunne dra tilbake til sentrum, booke et hotel hvor SAS vil refundere maks 1200HKD også samle opp kvitteringer for mat og reise.

Er det noen fast maksimal sum man kan kjøpe mat for? (Noen på flyplassen mumlet noe om NOK 600)

Stemmer det med 1200HKD som maks refusjon for hotel? (det kryr ikke akkurat av hotel man kan få på dagen til den prisen her i byen)

Når jeg leser det som er skrevet tidligere i denne tråden ser jeg det også snakkes om kompensasjon i form av 600 EUR for en type 3 flight. Gjelder dette også ved forsinkelse slik som jeg opplever nå, eller er det bare ved overbooking? (jeg synes det ser ut som det siste når jeg leser https://www.flysas.com/upload/Sweden/Helpandcontact/794971_01M_EN.pdf)

På forhånd takk for hjelp!

14. emhb

emhb Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Heisann :)
    Da er vi i samme båt.

Sjekk reiseforsikringen din, min dekker opphold og transport ved forsinkelser opptil 5000.

Jeg leste også på nettsidene til Forbrukerrådet. Slik jeg skjønte det, skal vi få en kompensasjon på €600.

Ellers, svært dårlig informert av SAS. Jeg fikk en mail om at videreforbindelsene var booket om, men ingenting om at flyet var delayed. Også i SAS appen sto det at flyet var i rute.

De kunne i det minste kostet på seg en e-post eller noe... Jaja, 23 grader og sol er kanskje mer behagelig enn jobb da?

15. olekvi

olekvi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Jeg fikk også en SMS om at flyet videre fra ARN til OSL var booket om med 24t, men skjønte ikke helt hva det betydde.

I appen til SAS så står det fortsatt "on time" på SK964 den 21. mars, så det er tydeligvis ikke noe man kan stole på.

Reiseforsikring er greit, men jeg vil gjerne vite hva SAS må ut med til meg :)

Og ja - fint vær og jeg har uansett fri fra jobb en dag til, men kunne gjerne spart meg for tidlig utsjekk og den turen til flyplassen når det tydeligvis var bestemt for lenge siden at det ikke ble noen flight ...

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,130
    Bonuspoeng:
    293
    Når SK 963 ennå ikke er gått fra Stockholm så skal det jo godt gjøres at SAS ikke visste om det før det ble natt i Hong Kong ....
    Dette så jeg før jeg gikk å la meg i Bergen .... hvorfor SAS så ikke melder til passasjerene må være slurv og ignoranse ....

Kjempeservice (?)

milehigh and RoadKing like this.
  17. olekvi

olekvi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    De visste det jo tydelig siden de booket om ARN - OSL med 24t, men har ikke gitt noe som helst annen beskjed. (utover det som ble formidlet på flyplassen)

18. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk medhold fra DY i et krav på 600€. De overfører fra utenlandsk bank som medfører at mottager bank regelmessig trekker et gebyr i Norge, 100 kr i dette tilfellet. DY nektet dekke dette og saken ble klagen inn til nemnda. DY snudde uten nemdsbehandling. De ønsker selvsagt ikke et prinsippielt vedtak på dette ettersom de fleste godtar gebyret. Ved tap i nemnda måtte de endret rutinene.

19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,904
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har fått mange euro fra Norwegian, aldri opplevd et vekslingsgebyr. Oppdaget du det ved at du fikk utbetalt f.eks 5265 istedenfor 5365 kroner?

20. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    I en del tilfeller når det kommer innbetalinger fra en utenlandsk bank, så påløper det et gebyr som mottakers bank trekker. Dette er i utgangspunktet ikke noe som avsender kan kontroller, men de kan legge inn at det gebyret skal legges til overføringsbeløpet slik at mottaker får korrekt beløp netto.

Som oftest er det et fast beløp per overføring.

Del denne siden