EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    ORC?

2. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Original routing credit.

3. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Refererte de til EU 261/04?
    Kapitlet som omhandler downgrade gir i grunnen ingen andre rettigheter, men det interessante om de refererer er jo at de faktisk innrømmer at et var en gyldig billett, så nedgraderer deg. Riktig spill da ville vært å ikke akseptere downgrade, og bedt om evt rerouting i samme klasse, og ved forsinkelse som følge av dette også komp for dette. Du kunne om du fortsatt ikke fikk fly i booket klasse eller fikk dem til å ombooke, selv ombooke og kreve refusjon. Men du må tåle risken og kjenne prosessen. Alternativt, iallfall søke om EU komp for (antesipert) forsinkelse.

4. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Ja det gjorde de.
    Har i etterkant forstått at noen har kranglet hardt og fått beholde sine C-billetter.
    Det vil jeg gjøre neste gang.. Men nå er vi her og jeg vil få noen flere poeng om mulig. Synes 1800 er litt i minste laget etter så mange timer i lufta..
    Rerouting ville ikke gitt noe resultat da nedgraderingen var pga prisen og ikke tilgangen.

Godt mulig greieste fremgangsmåte her er å skrive til de å si at jeg savner poeng og påpeke at jeg etter 261/04 skal ha ORC ved nedgradering. Så får vi se om de gidder og krangle eller lar det passere siden det i det store bildet er lite poeng det er snakk om..

5. Tonjemo

Tonjemo Medlem

Likes mottatt:
    409
    Bonuspoeng:
    63
    Da er saken endelig avsluttet for vår del. Vi har holdt på i evigheter frem og tilbake med United, men de vil jo overhodet ikke hjelpe.
    Vi måtte ta det med forsikringsselskapet som dekket hotell og transport.

Fortsatt overrasket og skuffet over SAS og deres fravær på flyplassen, har hørt om flere med lignende historier som har kommet av sitt forsinkede fly og fått billetter, kuponger++ og superservice.

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,769
    Bonuspoeng:
    293
    Sympati. Vi (en gruppe på 12) ble strandet i SFO (skulle til SAN) da Uniteds underleverandør fant det for godt å la flyet stå. United tilbød oss skyss til LAX dagen etter med et av deres egne fly. Det var det eller ingenting, og de ville ikke dekke videre transport til SAN. Overnatting dekket de heller ikke. Så overnatting og fullføring av reiserute ble en forsikringssak.
    I vårt tilfelle var det ikke forsinkelse, men tilsvarende noe flyselskapet har skyld i. Utfordringen er selvsagt i bruk av kontraktører, ansvaret pulveriseres.

7. alfrednobel

alfrednobel Medlem

Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Hei.

Innenriks. Opprinnelig avgang: 1905.
    Ny avgang: 2210.
    Altså 3 timer og 5 min.
    Sas
    Pga snøvær.

Vi fikk matkupong på 100 kr. Har man krav på noe annet?

Jeg bruker egentlig ta rutebuss for 20 kr når jeg ankommer. Siste bussen går 0001, jeg ankommer 0030 på flyplassen.

Har jeg krav på gratis taxi?

Hvem betaler? Sas eller reiseforsikring?

Tusen takk for svar

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,769
    Bonuspoeng:
    293
    Både SAS og forsikring vil nok henvise til været.

Hadde en tilsvarende opplevelse med BA fra LHR til OSL for noe rundt 10 år siden. Klaget min nød og fikk dekket drosjen hjem (landet etter siste flytog var gått).

Skriv brev til SAS, redegjør saklig for problemstillingen på hva du ønsker dekket og hvorfor.

Skyldtes problemet været har du nok dårlige kort. Samtidig, når de gir deg matkort så ligger det en viss innrømmelse i det.

I mitt tilfelle var det iallefall ikke været som var årsaken, forsinkelsene var dessuten en trend i en periode for BA på siste avgang fra Heathrow til Oslo.

Hva forsikringsselskapet angår, så avhenger det helt av hvor god forsikringen din er. Det finner du ut av ved å ta en tlf.

I våres hadde jeg tilsvarende opplevelse med United i USA, flyet ble kansellert. Det eneste vi fikk fra UA var en voucher for redusert pris på hotell og ble dumpa i LA når vi egentlig skulle til SAN med beskjed om at vi måtte ordne siste biten selv for egen regning.

Her fikk vi dekning fra forsikringsselskapet, og da var det avgjørende at vi hadde bekreftelse fra flyselskapet om at årsaken var været.

Den som intet våger, intet vinner.

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,769
    Bonuspoeng:
    293
    Æsj, disse nordlendingene sutrer over litt snø :p

10. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er feil. De er forpliktet til å dekke "care" (artikkel 9) etter EU 261/04. Det eneste unntaket ifm vær og annen force majeure er cash kompensasjon. Følgelig er det en innrømmelse av lovens ansvar- men ikke av feil, men det er jo irrelevant. Men du må gjerne tro at når SAS følger loven så er det for å være "real":rolleyes:

Last edited: 02. des 2016
    RoadKing liker dette
  11. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg ryddet i denne tråden og slettet flere irrelevante innlegg pga. flere klager fra andre brukere. Vi har en ganske høy toleranse for "off topic"-prat på dette forumet, men denne gjentagende småkranglingen som dukker opp i tråd etter tråd er ikke akkurat utviklende.

Vi kan gjerne fortsette en saklig diskusjon rundt hva man har krav på når flyet er forsinket uten personangrep. :)

Last edited: 02. des 2016
  12. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Nei Ida, dette er feil og du sier det stikk motsatte av meg. Jeg sier at flyselskapene ER forpliktet til å dekke "care" ved vær.

Shyneno liker dette
  13. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Folkens, straight & narrow, please. Flere poster har blitt fjernet.

14. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    I følge denne veiledningen må forsinkelsen være over 4t for å få kompensasjon:
    http://www.forbrukerradet.no/fly/

Har hatt et par av dem selv som er rett under fire timer, synd at de ikke bikket den grensen, men dro vel på litt for å kjøre inn for å slippe kravene :)

15. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    I den grad forkortelsen er ukjent skulle det komme meget klart frem av konteksten. Videre har EU 261/04 vært gjeldende rett i omlag 12 år, og finnes i offisiell versjon på en rekke språk her http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32004R0261

Takk for lykkønskninger, så unødvendig det enn er ettersom jeg tydeligvis kjenner reglene bedre. og ikke minst at dette ble temaet for masteroppgaven min.

Mitt tips til andre i samme situasjon er å spise greit, ta med kvittering og normalt svært enkelt få det refundert i ettertid. I stedet for å ta i mot lavverdi matkuponger. du kanskje får om du står i kø osv

Uansett er det viktig å repetere at flyselskapene fullt ut er forpliktet, og at det ikke ligger noen form for goodwill i dette.

anders82 and Insomnia4u like this.
  16. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,483
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter på SAS 4524 til Molde som nå skal lande i OSL igjen :)

Molde hadde veldig dårlig vær og flyplssen klarte ikke å holde banen fri slik at kapteinen returnerer til OSL. Hvilke erstattningskrav har man (forsinkelsen blir bestydelig).

Hilsen fra landingen. Jeg ser OsL :)

17. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Pga vær?
    Da har du nok ingen krav..

TElg78 liker dette
  18. RemiWM

RemiWM Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Slikt vær kalles vel force majeure og da har du ingen krav dessverre...

19. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sitter i Molde å dingler med beina, skulle vært på SK 4525 til OSL. Ny tid er i 21 tiden med en maskin som egentlig skulle stått her over natten.

TElg78 liker dette
  20. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,483
    Bonuspoeng:
    113
    Fryktet det. Men matvoucher på 100 kroner har jeg fått ;)

Del denne siden