EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,769
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt, min side kommentar gjaldt ref en kommentar jeg hadde i en annen tråd hvor det ble spurt om hva som var best å velge for å komme seg til LAS, og jeg argumenterte med at vær kunne bli et stort problem om man fløy via østkysten. Litt slappt av meg, men jeg tenkte at vedkommende kanskje leste denne tråden og, men tenkte ikke på at andre kanskje ikke koblet. så...

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,769
    Bonuspoeng:
    293
    Husk også at bekreftelsen fra United på forsinkelsen pga vær må inneholde navn på alle reisende som skal dekkes av forsikringen.

Hvis dere er flere enn det som dekkes av en forsikring, få flere bekreftelser og splitt opp. F.eks dekker AmEx reisende pluss 4 tror jeg det var. Vi var 7 hvorav 2 Amex, og vi fikk da to bekreftelser og splittet det opp så vi fikk dekket alle via to forsikringer.

Det går jo uten og, men det blir mye forklaring og styr. Enklere slik. Men navn må du ha!

3. Tonjemo

Tonjemo Medlem

Likes mottatt:
    409
    Bonuspoeng:
    63
    Takker for tips! Vi er fortsatt i New York, og skal straks reise til EWR.
    Har vel sjelden håpet så mye på en upgrade som nå..
    Litt moro med to dager i New York, men det er noe med det når man har innstilt seg på å komme hjem.. Skal bli godt å komme til Oslo nå:)

4. Franco63

Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Hei
    Har nettopp fått beskjed at retur fra Hkg er forsinket med ca tre timer.
    Da vil vi miste flyet på ARN til Osl siden vi bare hadde en time på oss der.
    Det jeg lurer på hva må jeg gjøre når jeg kommer til ARN, vil jeg få nytt fly automatisk eller må jeg gå til skranken og få nytt fly?
    Og hva har jeg krav på av kompensasjon ?
    Setter stor pris på all hjelp.
    Er EBG om det skulle hjelpe og returen er i SAS Pluss

5. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Du får nytt fly automatisk og kuponger til mat. Bare gå til skranken, trykk på gullknappen, så ordner de det. Dette skjedde hvertfall meg da jeg var forsinket hjem fra ORD i fjor høst.

Franco63 liker dette
  6. SAS-EBP

SAS-EBP SAS Pandion

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,
    Skulle fly YYZ-LHR med Air Canada, kansellert og fikk nytt fly dagen etter. Endte med at jeg kom hjem 24h senere en planlagt.

Hva har jeg krav på? :)

-Fredrik

7. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,126
    Bonuspoeng:
    183
    EU261/04 gjelder vel ikke for Air Canada når de flyr fra Canada til London, så du får lete opp litt canadiske kompensasjonsregler og se hva AC tilbyr selv - men med mindre Canada har sitt eget regelverk lignende EU 261/04 tror jeg du må se langt etter hard ca$h.

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,122
    Bonuspoeng:
    293
    Du burde i alle fall få godskrevet de turene du hadde planlagt å fly de 24 timene du skulle ha vært hjemme? 8-10 turer?

helged liker dette
  9. SAS-EBP

SAS-EBP SAS Pandion

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, tror ikke SAS vil det. (16 turer var planlagt) Blir feil det også. Men kunne lett tatt imot poengene! :)

Eddie47 liker dette
  10. Franco63

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Landet nå på Gardemoen fra Hongkong, 3timer og 10 min forsinket til endestasjon.
    Vil det da si at vi har krav på 600euro hver ?
    Da tenker jeg på EU 261/04 direktivet og eventuelt hvordag går jeg frem?
    Takker for all hjelp

11. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Bruk flyklagenemnda. Koster ingentingen.
    https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/Dette-kan-du-klage-paa
    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-02-17-141
    https://lovdata.no/static/SF/pdf/32004r0261.pdf?timestamp=1474513245000

"Artikkel 7
    Rett til erstatning
    1. Når det vises til denne artikkel skal passasjerene få erstatning som følger:
    a) 250 euro for alle flyginger på høyst 1 500 kilometer,
    b) 400 euro for alle flyginger innenfor Fellesskapet på mer enn 1 500 kilometer og alle andre
    flyginger på mellom 1 500 og 3 500 kilometer,
    c) 600 euro for alle flyginger som ikke omfattes av bokstav a) eller b).
    Avstanden skal beregnes på grunnlag av det siste bestemmelsessted der nektet ombordstigning
    eller innstilt flyging fører til at passasjerens ankomst forsinkes i forhold til planlagt ankomsttid.

2. Når passasjerer tilbys omruting til det endelige bestemmelsessted på en annen flyging i
    henhold til artikkel 8, og ankomsttiden ikke går ut over planlagt ankomsttid på den opprinnelig
    reserverte flygingen
    a) med to timer for alle flyginger på opptil 1 500 kilometer, eller
    b) med tre timer for alle flyginger innenfor Fellesskapet på over 1 500 kilometer og alle andre
    flyginger på mellom 1 500 og 3 500 kilometer, eller
    c) med fire timer for alle flyginger som ikke omfattes av bokstav a) eller b),
    kan det transporterende luftfartsselskap redusere erstatningen omhandlet i nr. 1 med 50 %."

Franco63 liker dette
  12. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    7,987
    Bonuspoeng:
    183
    I våres opplevde jeg et innstilt fly fra København, ble da automatisk ombooket til neste avgang, men kom hjem over 2 timer forsinket. Fylte da bare ut følgende skjema og skrev om hendelsen og at jeg krevde min rett i henhold til EU-direktivet og etter litt behandlingstid hos SAS kom pengene pent og pyntelig inn på oppgitt kontonr...
    Så hvis det er SAS du fløy med er det bare å begynne å fylle ut:
    https://www.care.flysas.com/SelfService/FeedbackForm/default?lang=NO&market=NO&logout=true

13. Franco63

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Så da har vi krav på 400 euro hver da siden vi reiste med SAS hele veien Osl -ARN - Hkg -ARN -Osl ?

14. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Vil ikke ta stilling til nøyaktig sum. Bare gir linkene til å komme i gang :) Er heldigvis over ett år siden jeg trengte kunnskapen selv ;) Bare ikke finn på å bruke selskaper som "hjelper" deg med å søke, de tar jo nesten halvparten selv.

Franco63 liker dette
  15. Franco63

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar, da skal jeg kontakte gull mailen og høre hvordan jeg går frem.

16. Franco63

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Årsak
    årsaken var Chicago flyet som kom sent så avg ARN til Hongkong ble forsinket

17. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som kan si hva man har krav på av poeng etter nedgradering etter 261/04?

Jeg fikk poeng etter ny bookingklasse på turen til Sør-Afrika, billettene var riktignok billige, men 1700 poeng er litt lite når jeg var booket opprinnelig til ca 22000...

18. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Er det bare SK som gir poeng for orginal reiserute selv om ombooking? Hvilket selskap reiste du med?

19. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Operational downgrade skal gi ORC og EU komp. Alt forutsatt gyldig billett, så om denne er (korrekt) kansellert og endret pre departure har du ikke krav på noe. Enten forhandle med plating/operating carrier, eller så kan du ta en sak til NEB eller forliksrådet for å fastslå gyldig billett, med krav som nevnt over.

20. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Nesten riktig.
    Det var ET som hadde billige C billetter som senere ble booket om til eco og refusjon av deler av billtettprisen med henvisning til EU 261/04. I praksis er det kanskje det samme som du sier, men rent teknisk sett benyttet de seg av 261/04 ifm. ufrivllig nedgradering og refunderte 75% av billetten.

Spørsmålet mitt her er egentlig om det finnes en regel eller juridisk vurdering på hva som er riktig håndtering av miles når man nedgraderes etter denne bestemmelsen.
    Det finnes program som gir 100% for disse flightene, men eurobonus gir hhv. 0 og 25% for de nye bookingklassene. Opprinnelig booking ville gitt 200%, men jeg ville vel ikke sagt noe om jeg fikk 100% etter nedgradering.

Del denne siden