EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Sooninson

Sooninson Medlem

Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Er passasjerene opptatt av å komme hjem eller av definisjoner ?

tommy777 and Shyneno like this.
  2. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er million dollar spørsmålet ;)

Ett godt flyselskap bør ha det som pri en å få folk dit de trenger å være, ferdig med det

3. Einar

Einar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    En gammel tråd, men jeg fikk svar på mitt EU261/2004-krav i dag, noe jeg tenkte å dele med dere:

Jeg sendte inn et krav på 600 euro i romjula. I tillegg ba jeg om at de dekte alle mine hotellutgifter (rundt 35.000 yen, eller 2500 kroner), selv om de i utgangspunktet sa at de bare dekket opp til 20.000 yen per person.

Svaret var at de både betaler kompensasjonen og dekker hotellutgiftene fullt ut. Jeg er selvsagt fornøyd med utfallet, men jeg hadde egentlig litt lyst til å prøve saken for transportklagenemnda, for å se om SAS faktisk har mulighet til å sette en øvre begrensning på hva de dekker av utgifter når de har sagt at vi selv skal skaffe overnatting.

Altså: Hvis noen er oppe i en lignende situasjon, så er det ikke sikkert at dere skal ta informasjonen dere får for god fisk. Kanskje dere kan få et godt rom på et flyplasshotell, i stedet for en dårlig rom på et hotell flere timer fra flyplassen (som én jeg snakket med hadde fått)

4. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler og godt å høre at det ordnet seg til slutt!

Flemming Poulsen liker dette
  5. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    gratulerer :)

6. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjenner flere som har slitt skikkelig med å claime erstatning fra Lufthansa etter gjeldende EU 261 regelverk. Taktikken synes å være "deny everything and see who comes back."

Hadde en haug gammal B737-300 som naturligvis gikk tech i FRA, så jeg sendte klage ettersom jeg ankom over 4 timer forsinket pga dette. Dete ble kjapt avvist med henvisninger som "cancelled due to an unforeseen technical problem with the aircraft." og "We kindly advise you that airlines are exempt from liability for delays caused by circumstances beyond their control. Furthermore, the EU Regulations do not stipulate any compensation payments in such cases."

Dette er naturligvis bare BS og svada ettersom flyselskapene har tapt flere rettssaker som gjelder tech kansellering. Jeg påpekte dette og henviste til noen saker omkring dette, samt at flyselskapet har et særlig ansvar for å dokumentere årsaken i tech kanselleringer. Hvis det f.eks er flyveforbud fra Boeing e.l. har de ikke ansvar. Samme med terror, samt de vanlige greiene med vær, streik, ATC what have you.

Så etter klage på avslag fikk jeg til svar:
    "Since the cancellation of the flight was due to an unforeseen technical defect, we consider it possible to exonerate ourselves from liability. However, we will refrain from applying and providing proof of exoneration and we will be pleased to exceptionally offer compensation in the total amount of EUR250 equivalent to NOK2333. We trust you will accept this as a token of apology and goodwill."

Merk at de nekter for at de har noe ansvar men betaler meg cash goodwill tilsvarende erstatningen jeg har krav på. Dette er jo røveraktig. Jeg har forståelse for at flyselskapene vil ha trøbbel om de alltid må betale ut for forsinkelser, så det er faktisk første gang jeg har søkt om dette. Normalt er jeg fornøyd når de booker om og tar vare på meg, men her fikk jeg begredelig kundeservice i FRA, ble ikke ombooket mens en haug med passasjerer i Eco uten status ble det inklusiv en skoleklasse og jeg stod på waitlist. BUT DON'T WORRY ZIRRR, YOU ARE ZE STAR GOLD AND TOP OF ZE WAITLIZT. Ræva kundebehandling = klage.

7. WillOKC

WillOKC Medlem

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Hehe, skulle gjerne betalt noen for å gi meg kompensasjon for alle de gangene Norwegian har vært forsinket, har prøvd og prøvd men kommer ingen vei...

8. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    113
    Har du forsøkt en av disse tjenestene som gjør det for deg? No cure, no pay. 25% + moms synes å være prisen hvis de vinner saken for deg.

Eksempelvis denne her:
    https://www.refund.me/flight-delay/

Har ikke prøvd selv, så kan ikke gå god for dem.

9. Franco63

Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
  10. Edin

Edin Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    748
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har prøvd dette. Fikk no cure og no pay. Fikk egentlig aldri noen tilbakemelding i det hele tatt.

11. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Men det gjør det jo ikke greit å snyte kundene for en kompensasjon de har krav på?
    Bare å lese på flyertalk hvor mange som sliter med Lufthansa og kompensasjon. Det er ikke bra at de holder på sånn. Og jeg elsker Lufthansa.
    Ikke noe i veien med å tjene penger, men hvis vi snakket om kjos eller Ryanair tror jeg mange her inne hadde støyet mye mer

12. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner ikke til refund.me MEN hvis man flyr til eller fra Europa og/eller med et europeisk selskap som Lufthansa jo er så skal man være bra dum, blodfattig og ikke engang klare én rette på tippinga for ikke selv klare å utferdige en enkel og rask klage til det gjeldende lands flyklagenemnd. Kortfattet, klar og konsekvent does it :) Her er link til PDF over andre europeiske lands klageorganer:

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf

Tar (muligens litt naivt?) for gitt at de behandler sakene likt i henhold til EU261.

Last edited: 18. mai 2016
  13. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,904
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har bestilt en litt avansert rundtur om/når/hvor EU261 eventuelt kom til å gjelde. Reisen er bestilt på expedia.no og har følgende rute: ARN-LHR-HKG-SYD-SIN-LHR-ARN med to døgns stopp i HKG og SIN. Alt har BA-flightnummer bortsett fra HKG-SYD som er med Cathay Pacific. Er det riktig at vi da eventuelt for kompensasjon for sen ankomst i HKG, SIN og ARN?

14. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

"Rettighetene gjelder reiser innad og fra EØS. Rettighetene gjelder også til EØS hvis flyselskapet er registret i EØS." Hentet fra http://www.forbrukerradet.no/fly/
    Det betyr at du er dekket for ankomsten i HKG, LHR (x2) og ARN, men ikke SIN (eller SYD), hvis jeg har forstått det riktig (antar at BA er registrert i EØS).

Forbrukerrådet har også laget en enkel kalkulator som viser hvilke rettigheter man har ved ulike hendelser som fosinkelser, innstillinger, overbookinger osv.

http://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/

Reiser du i økonomi- eller business? Hadde vært gøy hvis du har tid til å skrive en rapport - uansett god tur! :)

Petter B-C liker dette
  15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,904
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for raskt og godt svar. Jeg blir overrasket hvis jeg får noe annet enn økonomi til den prisen ;)
    Skal prøve å lage en rapport fra det, men det er bare å smøre seg med tålmodighet frem til mai neste år.

Petter B-C and RoadKing like this.
  16. Tonjemo

Tonjemo Medlem

Likes mottatt:
    409
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kort..
    Fløy UA fra MIA-EWR i dag. Skulle deretter fly EWR-OSL.
    Først ble flyet forsinket pga maintenance 50 min ca. Vel oppe i luften fikk vi beskjed om kraftig tordenvær som gjorde at vi måtte sirkle før det ville være trygt å lande på EWR.
    Tok ikke lange tiden før kapteinen igjen kommer på speakeren med beskjed om at vi ikke har nok drivstoff så vi må lande på IAD.
    Der får vi først beskjed om å sitte i flyet men det blir endret til at alle må av og at vi som skal videre må snakke med agenten der.
    Køene hoper seg opp og står nesten stille, så blir alle sendt tilbake til gate hvor vi får beskjed om at det er ytterligere forsinkelse og at vi må snakke med agenten om våre flighter videre. Prøver da å gå i United loungen for å få hjelp. Servicen der er et annet kapittel vi ikke trenger ta her nå, men de forsøkte delvis å hjelpe. Får bare beskjed om at alt er fullt, kan komme oss til Frankfurt eller München men ikke videre derfra.
    Prøver å ringe SAS gullnummer, hadde snakket med de to ganger men ble brutt pga dårlig dekning. Får ikke noe særlig klarere svar hos de men blir enige om at vi skal gå på flighten til EWR igjen og forsøke å få hjelp der.

Ankommer EWR, hvor de ikke har noen til å kjøre gatetunellen inntil flyet- som igjen resulterer i en halvtimes ekstra venting etter landing.
    De som hadde United videre til Norge hadde blitt booket om mens vi var i Washington men mistet sin nye flight pga denne ventingen.

Får informasjon om å gå til servicedesken, og der var det jo en kø ut av en annen verden.
    Stiller oss i køen men prøver igjen gullnr til SAS, kommer fort gjennom(high five for det)
    Får god hjelp på tlf etter litt masing og det viser seg at eneste mulighet er å fly EWR-ARN-OSL på lørdag med hjemkomst søndag morgen. Spør om det dekkes hotell, det er det litt frem og tilbake på før det svares at vi må legge ut og få det dekket hos kundeservice.

Blir stående i køen for å forsøke å få hentet ut bagasjen, blir stående der i 2,5 time for å få beskjed om at bagasjen ikke kan hentes. Baggage folka har stengt og vi kan evnt prøve i morgen?!?
    Hele desken ( i alt fire stk) til United var mindre hyggelige og ethvert spørsmål ble besvart med glefs tilbake.

Vi ga opp og fant ut at det var best å dra til hotellet(booket selv) men det sto fortsatt igjen +-20 nordmenn som fortsatt forsøkte å få hjelp. Flere fikk også kjeft fordi vi hadde gått i United servicedisk, men det var jo det vi ble bedt om å gjøre.

Det som overrasker meg er mangelen på hjelp og informasjon. Det manglet jo mange passasjer på flighter til Oslo, Stockholm og København og de vet jo at vi må hjem.

Jeg skal ikke klage høyest på dårlig service, for takket være våre gullkort har vi fått booket om og kommer oss hjem om noen dager. Men så til mitt egentlige spørsmål, hva har man egentlig krav på i sånne situasjoner?
    Egentlig er vi jo stuck i New York, uten annet enn det vi står og går i..

17. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Ville anta reiseforsikringen dekket innkjøp av nye klær og hygieniske nødvendigheter.

United er ofte enten eller. Noen løser ting uten spørsmål slik det burde være. Andre sier bare nei uten å ha sett på saken.

18. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    EU reglene gjelder ikke for ikke-EU selskaper utenfor EU på vei til EU. DOT har egne regler i USA.

På vei hjem kan du forsåvidt reise fra bagasjen, og få den ettersendt.

19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,769
    Bonuspoeng:
    293
    Sikre deg en skriftlig uttalelse fra UA på at forsinkelsen skyldes vær. Da får du dekket alle utgifter på reiseforsikring. Men den uttalelsen må du ha!

Forøvrig, dette er et kjerne-eksempel på hvorfor jeg ikke reiser transit østkysten hvis jeg skal til vestkysten. Mulig du kan spare noen hundrelapper på ei melkerute, men som tilfellet her viser (og dette skjer ofte), så blir det sure hundrelapper.

Insomnia4u liker dette
  20. peterfox

peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    MIA er vel fortsatt på øst-kysten ?

Screen Shot 2016-07-29 at 12.06.33.png

Kjakan liker dette

Del denne siden