EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Lufthansa gir vel ikke ut Eurobonus-poeng?
     
  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Det er egne kompensasjonsregler for downgrades, jeg tror de er uavhengig av ekstraordinær hendelse.

    Du skal få refundert: «If a passenger is placed in a lower class than that for which a ticket was purchased, the airline must refund 30/50/75% of the cost of the ticket for type 1/2/3 flights.»
    (Fra Wikipedia)

    Hvordan dette beregnes når man kun blir downgradet på et segment og/eller flyr bonusbillett er uavklart rett.
     
  3. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    @Chrisljo

    Da er det jo på høy tid at jeg påtar meg pioneer-arbeidet med å finne ut av om det er noe å hente her eller ei :)
     
    Logiflyer, DanH, holmen and 2 others like this.
  4. Marzo

    Marzo Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noen som kan si om jeg har krav på kompensasjon?

    Har sendt inn to krav, første mot Norwegian med DY1836 20 januar i år som ble forsinket pga hviletid til crew grunnet værforhold som forsinket avgang dagen før. Slik jeg forstår det er ikke dette en ekstraordinær hendelse?
    Norwegian avslo kravet med henvisning til vær data og forsinkelser dagen før.
    Saken er nå inne til behandling hos Transportklagenemnda.

    Neste er med KLM fra PRG-AMS-SVG hvor KL3122(OK618) ble forsinket med over 2 timer 29 juli slik at jeg ikke rakk siste fly og måtte ta en natt på hotell i AMS.
    Noen som har erfaring med KLM og kan si noe om responstiden?
     
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Du har krav på begge avgangene, for Norwegians del så er det værforholdene dagen du flyr som teller, ikke hva været var dagen før, så airhelp fikser den.

    KLM er greie med slike krav :)
     
  6. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    I Danmark var der sidste år en sag med SAS hvor et fly blev forsinket netop fordi der havde været uvejr dagen før. I både byret og landsret tabte SAS sagen og skulle betale, men da den kom for højesteret vandt SAS. Tror dog det kommer an på flere ting og kan ikke nødvendigvis sammenlignes. Hvis turen gik fra OSL ville jeg forvente at Norwegian kunne stille med andet crew. Hvis det derimod var fra Langbortistan med en ugentlig rute, så tror jeg ikke man kan forvente at de har et ekstra crew klar.
    https://politiken.dk/rejser/art5976...lasse-100.000-i-erstatning-for-flyforsinkelse

    Angående KLM turen lyder det som om du har ret, men kommer nok an på hvorfor turen blev forsinket.
     
    Are liker dette
  7. AdrianH

    AdrianH Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Jeg skulle fly fra Zurich til Trondheim via Oslo i midten av juli og opplevde at flyet mitt ble forsinket fra Zurich.

    Vi som skulle videre til Trondheim ble ufrivillig ombooket til neste dag, til tross for at flyet til Trondheim fremdeles stod på Gardermoen i nesten 1 time til, også forsinket. Samlet ble vi forsinket 10 timer. Greit nok, da får man sikkert kompensasjon for forsinkelsen? Neida! SAS skylder på at forsinkelsen var utenfor deres kontroll (Air Traffic Controll Management). Vi synes det virket pussig at de skylder på at vi ikke fikk Slot til take-off før 73 min etter opprinnelig take-off tidspunkt. Vi fikk ikke gå ombord i flyet før 1 time etter ordinær boarding og vi mistenker SAS for å ha rotet bort Slot-tiden sin pga andre forsinkelser som de er pliktig å gi erstatning for.

    Når de bes forklare og dokumentere både denne påstanden om årsak for forsinkelse, samt spurt hvorfor vi ikke fikk mulighet til å bli med flyet til Trondheim som vi hadde kjøpt billett til svarer de arrogant at vi må kontakte transportklagenemnda. Fy skam så elendig og arrogant service! Vi fortjener i det minste svar på henvendelser, ikke bare en link til et eksternt klageorgan.

    Vi kontaktet transportklagenemnda og de sendte oss videre til en tilsvarende organisasjon i Sveits.
    Prøver nå å få SAS til å ta til fornuft før jeg bruker masse tid på å få hjelp fra tysktalende organisasjon.

    Noen tips hvordan jeg skal gå frem for å få SAS til å innrømme feil og betale ut erstatningen vi mener vi har krav på?
     
  8. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    1. Du kan fortsette epostutveksling med SAS til ein eller annan gjev deg dokumentasjonen du spør om. Har du status kan det vere at gull/diamant-service gjev meir utfyllande svar?
    2. Finn fram ordboka og kontakt den sveitsiske flyklagenemnda.
    3. Bruk ein tredjeparts-"torpedo" som f.eks Airhelp, som tek ein stor del av kaka ved ei ev utbetaling.
    4. Ta neste fly til ARN, pendeltoget til Täby, og gå fram og tilbake framfor huset til Rikard G. med ein plakat med krav om svar.
    5. Vurdér om opplysningene frå SAS faktisk kan stemme. (Uansett kostar det ikkje noko å setje fram krav.)
    Sjølv hadde eg nok prøvd alt 1 ein gong til før eg hadde gått direkte til alt 2.
    Lykke til, håpar det ordnar seg!
     
  9. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Den 12. Januar var jeg og min mor på QR176 som skulle fra DOH til OSL, men endte opp med å bli 1 dag forsinket i Doha grunnet for sent innkommet fra Oslo.
    Klage via flyforsinkelser.no den 17 februar.

    Fikk beskjed her om dagen at Qatar hadde akseptert kravet, og etter fratrekk av omkostninger så skal vi få 6138 DKK.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Om du henvises til utenlandsk nemnd har jeg to alternativ. Enten legge inn et (gjerne subsidiært) krav om bare kan løses av norsk nemnd, eller gå til forliksrådet. Lave gebyrer der.
     
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror nok i dette tilfellet er airhelp et bedre alternativ enn å dille selv. Om ikke SAS da har begynt med å avvise alle i første linje og heller tar en titt på saken når folk klager. De tar provisjon, men se det opp mot alternativkostnaden av tiden du må bruke på å fortsette maset. Jeg mener å huske at @Eddie47 kjørte en sak gjennom dette selskapet på en tur i Canada med suksess, men det står sikkert i denne tråden.
     
  12. nemi

    nemi Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Interessant i og med at Qatar egentlig ikke er dekket av EU-lovgivning. Var dette erstatning for utlegg dere hadde hatt, eller en generell kompensasjon? Har selv en lignende sak inne.
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Bruk AirHelp, enkelt og smertefritt. De tar seg godt betalt, jeg hadde en lang mailveksling med Air Canada med negativt resultat.

    Sendte alt over til AirHelp, tok 10 min å fylle ut og legge ved dokumentasjon. Air Canada aksepterte kravet og fikk penger etter noen få uker.
    1200 € - 420 € i gebyr = 780 €

    Penger jeg ikke hadde fått uten AirHelp!
     
    nemi, Logiflyer, DanH and 1 other person like this.
  14. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Nu gælder det vel for alle selskaber på ture til og fra EU / EØS, så den er vel godt indenfor - med mindre man regner OSL for udenfo EU / EØS. ;)
     
    Xflipper liker dette
  15. nemi

    nemi Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Det stemmer vel ikke, det gjelder alle selskaper ut fra EU, men ikke på innkommende fly med operatører som ikke er registrerte i EU. :) Hvilket dessverre var tilfelle for meg. Kjøpte billett med KLM men operated av Jet airways, registrert i India.
     
  16. nemi

    nemi Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Prøver dette hvis klagen jeg allerede har inne ikke fører frem :) Hvilken vei reiste du da sy ble forsinket, inn eller ut av Europa?
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg var forsinket ut fra CPH til YYZ, noe som resulterte i at jeg ikke nådde videre flygning ut fra YYZ. Air Canada sa at siden den siste flygningen ikke var ut fra EU så kvalifiserte det ikke til kompensasjon ...

    AirHelp mente noe annet.
     
  18. nemi

    nemi Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Så bra, da skal jeg prøve det etter hvert :)
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Tror foreldelsesfristen er 5 år .....

    Ved en feil lot min svigersønn AirHelp få tilgang til hans mailboks og der fanget de opp at han hadde en stor forsinkelse fra EWR for flere år siden og var berettiget til kompensasjon.
    Billetten hadde den gangen kostet under 3000 t/r og han fikk tilbake ca 4000 kr.

    Shit happens!
     
    nemi and Xflipper like this.
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    I Norge er foreldelsesfristen tre år. (Eg meinar den er tre år i EU også, det er i alle fall tre år som gjeld i Tyskland?)

    Men eg trur, uansett ev økonomisk utbytte, at eg hadde blitt grusk i barten om AirHelp hadde tatt seg den friheta å gå gjennom innboksen min, sjølv om eg hadde slumpa til å gje dei tilgang ved ein feil. Det må vel vere grenser for å ta seg til rette? :mad: I staden for å snoke i eposten til kundane kunne dei for eksempel tilby kundane sine å vidaresende bookingbekreftingar (tvilstilfeller) for dei siste tre åra slik at AirHelp kunne gå gjennom desse på jakt etter fleire kompensasjonsberettiga forsinkelsar?
     
    Liza, DanH and Eddie47 like this.

Del denne siden