EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,944
    Likes mottatt:
    2,552
    Bonuspoeng:
    113
    En interessant observasjon med SAS vs Thai claim (gull/diamant) er to dagers behandling hos SAS og to måneder hos Thai.
     
  2. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,609
    Likes mottatt:
    14,409
    Bonuspoeng:
    183
    Hei. Hadde før jul en tur bestilt hos SAS for penger. Trf-Cph-Man. Avreise 14 des 2018. Ruten var trf-cph med 40 minutter transfer. Avgang ble utsatt, og vi måtte på de-icing. Rakk ikke flyet Cph-Man, og ble booket om tilCph- Fra-Man. Hadde betalt for sas plus, fikk eco og kom i tillegg frem 4t15m forsinket.

    Sendte claim til SAS, men de spilte ballen videre til Widerøe;). Sendte da claim til WF, og der var det 8 ukers behandlingstid.
    De ville ikke godkjenne pga "ekstraordinære årsaker" værforhold.
    Kan ikke huske noe ekstraordinært ang været, og sjekket på nett.




    FREDAG

    <14>

    <DESEMBER>

    <2018>

    14.12.2018 – UKE 50
    ÅRETS DAGER 348–365


    Været kl 13

    -5,6°



    Døgnverdier
    • Temperatur: Min -7,1° Middel -5,7° Maks -3,3°
    • Nedbør: 0 mm
    • Skydekke: -
    • Snødybde: -
    Nedbør og snødybde er akkumulerte verdier (målt kl 7 for siste 24 timer)

    Etter min mening ikke noe ekstraordinært vær her.
    Må jeg bare gi opp, eller er det kun et standardsvar WF gir for å slippe "mas"?
    Er det noe poeng og ta saken til flyhjelp eller lignende?
    Mvh
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    De-ice er ansett som værforhold etter hva jeg forstår..
     
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,944
    Likes mottatt:
    2,552
    Bonuspoeng:
    113
    Det visste jeg ikke, er jo ganske ofte flyene er innom de-ice i vinterhalvåret. Så det er gyldig grunn uansett?
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Mener det står et sted at dette faller innunder værforholdene..
     
  6. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,609
    Likes mottatt:
    14,409
    Bonuspoeng:
    183
    Pussig at det er "ekstraordinært" vær, når det er 0 nedbør og bare vanlig kaldt for desember måned..
     
    ElinPelin liker dette
  7. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Prøv flyklagenemda..
     
    haifinn liker dette
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk nettopp svar på klage på en tur til USA som ble tre timer og et kvarter forsinket. Jeg har fått €300 fordi det var under fire timer (altså en reduksjon på 50%) men når jeg leser artikkel 7 i EU261 så står det at det bare gjelder for re-routing. Dette var opprinnelig flight og slik jeg nå leser det så skal jeg ikke få noe når det ikke er fire timer (og over 3500km).

    Har jeg bare vært svinheldig eller misforstår jeg noe her? På Forbrukerrådet sine sider står det «opptil 600 euro» etter jeg har tastet inn flyplassene og forsinkelsen.

    Forvirret....
     
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,269
    Likes mottatt:
    1,999
    Bonuspoeng:
    113
    Forsinkelser på mer enn 3 timer regnes som kansellering, etter en dom for noen år side.
     
    Insomnia4u liker dette
  10. Marzo

    Marzo Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ble forsinket med 5 timer fra Stavanger til Las Palmas i januar i fjor, grunnen var forsinket fly dagen før og hviletid for crew.

    Gikk først til transportklagenemnda og fikk her ikke medhold.
    Søkte så via AirHelp som har tatt saken videre og fikk nå oppdatering fra dem på følgende:
    Kravet ditt er under behandling av vår jurist som er allerede i ferd med å utarbeide søksmål for din sak. Så snart vi har noen nyheter, vil vi ta kontakt.
    Vær oppmerksom på at som følge av AirHelps rettslige skritt kan du bli kontaktet av Norwegian Air Shuttle. Hvis dette skjer ikke besvar deres henvendelser og videresend korrespondansen til oss.

    Noen som har erfaring med dette? Blitt kontaktet av Norwegian?
     
  11. sondre251

    sondre251 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Ble forsinket til cph i går grunnet teknisk, og rakk ikke flyet videre til hkg. Blitt booket om til samme flight i dag, og fått hotell i køben.
    Regner med dette utløser noen euro i EU261?
    I og med at jeg nå kommer frem ett døgn senere enn planlagt, mister jeg også en natt på hotellet i hkg som jeg har betalt for (ikke refunderbart). Noen kjangs til å få igjen noe her fra SAS/reiseforsikring?
     
  12. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Som regel for du EU261 kompensasjon i en sånn tilfellet.
    Dekning av tapte netter er mer noe for forsikringsselskap, selv om det skjer av og til at kundeservice velger å ta det også.
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,944
    Likes mottatt:
    2,552
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke slik at forsikringsselskapet i et slikt tilfelle kjører regress mot flyselskapet, så utfallet blir det samme?
     
  14. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Det er helt korrekt.
    Men hvorvidt regress lykkes er en annen sak.
    Uansett er det alltid lettest og ryddigere for flyselskap å få henvendelser rett fra forsikringsselskapene.
    Da brukes mindre tid til behandling av sakene ved å samle de i bolker, så blir det ganske så win win.
    Standard EU komp må likevel tas direkte.
     
    Insomnia4u liker dette
  15. Nille2000

    Nille2000 Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    448
    Bonuspoeng:
    63
    I min reiseforsikring er det et punkt som heter innhenting av reiserute. Den har jeg brukt ifm forsinkelser og dertil ubrukte hotellnetter. Har fått refundert hele beløpet.
     
  16. sondre251

    sondre251 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Da prøver jeg dette etter hjemkomst! Takk for alle tips :)
     
  17. martinsen78

    martinsen78 Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Sitter på OSL nå og skulle egentlig vært med SK907 (C) til EWR men denne er kansellert (ikke fått årsak ennå, men maskinen kom i allefall ikke fra EWR i morges). Har blitt ombooket til Icelandair (SagaPrem) via Reykjavik, men da ankommer vi New York 5 timer senere enn planlagt. Har jeg noe krav iht EU261 her?
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,235
    Likes mottatt:
    33,793
    Bonuspoeng:
    293
    Det skulle jeg mene. Send inn.
     
  19. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    863
    Likes mottatt:
    3,839
    Bonuspoeng:
    93
    Her må det virkelig delast ut kudos til SAS for eksemplarisk oppfølging av mi sak. Kom plutselig på at eg hadde forsinkelse på retur frå EWR i april i fjor pga kansellert fly. Hadde gløymt kor lenge det var, men når eg sjekka i dag så viste det seg å vere ca 5 timar. Sendte inn krav på vegne av meg og sambuaren og no står det 120 000 blanke poeng på konto 3 timar etter at saka blei registrert :)
     
  20. martinsen78

    martinsen78 Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Kjapp og ryddig service fra SAS. Sendte inn skjema igår og kompensasjon bekreftet idag!
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden