EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke regelverket tilgjengelig her og nå, men mener det bestemt er spesifisert at kompensasjonen etter EU261 tilfaller den reisende.
    Den som betaler har ingen rettighet til kompensasjon om man ikke selv er den reisende, så et firma kan ikke kreve å få kompensasjonen som ansatte har krav på utbetalt til firmaet slik jeg har forstått regelverket!
     
  2. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    Kompensasjonen vil jo ikke gi deg en "fordel", den er for "tort og svie" som du sier. Det blir jo litt som at du ikke kan ta imot hotellet flyselskapet tilbyr deg for natta om de ikke kommer avgårde, da arbeidsgiver anser det som en "fordel".

    Skatteteknisk tør jeg ikke bastant å uttale meg, men ville kanskje tatt kontakt med Skatteetaten for å få en uttalelse derifra... EU261 nevner ikke "tax" med et ord, så det er vanskelig å tolke det derfra. Men kan ikke se for meg at dette kan utløse skatt, du blir jo liksom ikke "frivillig" forsinket etter en jobbreise normalt sett...

    Dersom skattereglene er slik at arbeidsgiver må betale arbeidsgiveravgift for kompensasjonen, tror jeg det vil bli betydelig innstramming i arbeidsrelaterte reiser...

    Følgende står på airhelp.com:
    Så arbeidsgiver har IKKE krav på kompensasjonen, uavhengig av hva de nekter arbeidstaker å ta i mot.
     
    Last edited: 13. des 2019
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Haha! At det var?!

    Jeg er ingen advokat men vil si at EU261-kompensasjon kan sees på samme som bonuspoeng: personlig. Skulle dette gitt mening mener jeg arbeidsgiver måtte betalt ekstra lønn for de timene vedkommende satt fast på en flyplass, da kunne det være naturlig at arbeidsgiver også tok kompensasjonen.
     
    Insomnia4u and Kortbanetraver like this.
  4. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis du får betalt time for time så skjønner jeg litt mer din arbeidsgiver. Da har du fått kompensasjon. Selv om din arbeidsgiver er litt firkantet så hadde ikke jeg gjort noe stort nummer av det. Da jeg tror ikke du kan få i pose og dekk. Både kompensasjon og timelønn. Hvis kompensasjonen er mer enn timelønn hva med å forelå at hvis du søker og får det så reduserer du timene.

    ikke søk om uten st arbeidsgiver har godkjent da det er ikke verdt å miste jobben for noe slikt:)
     
    Insomnia4u, holmen and Upsaker like this.
  5. mph90

    mph90 Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    76
    Bonuspoeng:
    18
    Hei,

    Driver å krangler med LH angående EU261-kompensasjon.

    Kort fortalt - OSL-FRA var forsinket slik at jeg ikke rakk FRA-GIG. Måtte derfor tilbringe 24t i Frankfurt.

    Kapteinen på OSL-FRA opplyste at forsinkelsen skyltes «”it took a couple of minutes extra to load the luggage in Frankfurt”.

    Nå har LH kommet med denne forklaringen her:

    As much as we understand your wish to receive compensation, please be advised that LH 867 was delayed due to a flight rotation caused by third party. Please be informed that we take into consideration the longest delay showed in our system and the previous flight was delayed due to ramp congestion.


    Therefore, the EC regulation 261/2004 does not grant compensatory payment. We ask for your understanding that we cannot meet your request for compensation.

    Noen som har tips til argumenter jeg kan brukte mot dem videre? Har allerede skrevet om knuck-on effects.
     
  6. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Tror faktisk at 'ramp congestion' er noe som er utenfor flyselskapets kontroll. Da er de fortsatt ansvarlig for å gi deg mat og boende i FRA (som jeg regner med at du har fått), men ikke kompensasjon, som kundeservice påpeker her.

    Det er sikkert lov å prøve seg, men her tror jeg at du ikke kommer til å vinne fram.
     
  7. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Litt mer utfyllende: Tenkte meg om, og for å gi deg litt argumentasjon, her er veiledningen fra EU på selveste EU261: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52016XC0615(01)

    Du kan tvinge LH til å argumentere hvorfor de tror at 'ramp congestion' er noe som ikke inngår i det daglige arbeidet med 'å fly fly', og i tillegg hvorfor de mener at de har gjort alt de kunne for å innhente forsinkelsen etterpå, siden du skriver at flyet var sent ut av OSL pga. bagasjelasting i FRA. Du skriver ikke om hvor lenge forsinkelsen var...

    Hvis LH ikke gir etter, si at du legger inn en klage hos klagenemnda. Det kan du gjøre her: https://reiselivsforum.no/web/slik_klager_du/fly/
    De har myndighet til å avgjøre denne casen. Kan dog ta opptil ett år før du får svar, så ikke forvent en quick-fix.
     
    mph90 and chrt like this.
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    LH avviste mitt krav i januar.. Sendte det inn via flyhjelp da jeg ikke gadd å bruke mer tid på det. Nå er det visst inn til forliksrådet eller noe og det kom til å ta en god stund...


    1263CAC5-A95D-474E-BC53-EBC998A51FEA.png
     
  9. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    43
    Er det kun jeg som føler at flyselskapene har ansvar for ca null i følge de selv (og denne tråden)? Er det feil på flyet de har kjøpt og vedlikeholder er det ikke deres feil, setter de ikke opp farten etter en forsinkelse er det ikke deres feil, har de ikke personell er det ikke deres feil at de ikke planlegger for de-icing midt i vinterland midtvinters, er det ikke innenfor deres kontroll

    Hva er egentlig "innenfor flyselskapets kontroll"? Jeg tenker Krig/krigslingnende handlinger, naturkatastrofer og hva enn myndighetene måtte bestemme seg for er gyldige grunner. (Bortsatt fra når man har kjøpt en flåte fly som ikke er egnet for å... bære i luften da, ref 737-MAX)
     
  10. mph90

    mph90 Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    76
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for utfyllende svar!

    Flyet mellom OSL-FRA var ca 1.5h forsinket, og med kun én time connection mellom OSL-FRA og FRA-GIG gikk jo det dårlig. Fikk selvsagt hotell, mat osv., til og med refusjon for klær og toalettsaker ettersom de nektet å ta ut bagasjen.

    Har ikke svart LH ennå (er fortsatt på ferie) - siden ‘ramp congestion’ gjaldt flyet FRA-OSL, vil ikke da knuckle-on effect tilsi at dette ikke er en ekstraordinær hendelse for mitt fly?
     
    Last edited: 03. jan 2020
  11. HaraldTOS

    HaraldTOS Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18
    Beklager på forhånd om dette har blitt svart i andre tråder. (Gjerne si i fra)

    Original reiserute TOS-TRD-OSL
    SK4577 13:45-1600
    SK375 17:00-17:55

    Ombooket til
    SK4425 17:05-19:00

    Da er spørsmålet har jeg rett til kompensasjon/voucher eller lignende?

    Booket via TRD for å opprettholde gullstatus, rekker å nå det likevel, men må da betale for en ny reise uten mål og mening.
     
    Last edited: 09. jan 2020
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Nei

    Men kan hende at SAS gir deg noen poeng om du sender en sutremail :)
     
    HaraldTOS liker dette
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis dette skjedde på kort varsel kan du ihvertfall be om basispoeng som om du fløy opprinnelig reiserute.
     
  14. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    Kompensasjon har du ikke krav på, da forsinkelsen er for liten, men du har krav på poeng etter opprinnelig routing om dette er fordelaktig for deg (mer poeng).
     
    leeds1979 liker dette
  15. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    TOS-OSL er under 1500km, så iflg EU261 er dette en klasse 1 flight. Dette betyr at du har krav på kompensasjon så fort du ankommer mer enn 2 timer forsinket ihht det du opprinnelig booket, og endringen ble gjort på kort varsel (1 uke eller mindre før avgang).
    For endringer mellom 2 og 1 uke før avgang må du ankomme mer enn 4 timer forsinket for å få krav på komp.
    Hvis endringer skjer mer enn 2 uker i forveien, har du ikke krav på kompensasjon, bare ombooking eller refund.

    Med mindre SK4425 ankommer før rutetabell, ble du altså forsinket med 2t06...
     
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hø? Han lander 1 time og 6 minutter etter fastsatt rute.
     
  17. HaraldTOS

    HaraldTOS Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18
    SK4414 til LYR har enda ikke tatt av. Så kan se ut som det blir en del timer før SK4425 (samme fly) tar av fra TOS retning OSL
     
    OttoL liker dette
  18. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Du har uansett ikke rett på annen kompensasjon en mat og overnatting når det er grunnet vær. Mye som er kansellert til/fra TOS i dag grunnet været (våt snø, glatt rullebane og sterk sidevind).
     
  19. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Det er selvfølgelig helt rett... Kortslutning etter lang arbeidsuke. Beklager!
     
    OttoL liker dette
  20. HaraldTOS

    HaraldTOS Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18
    Første flight ble kansellert grunnet teknisk.
     

Del denne siden