EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    Har en CT, naturligvis på 117-billett som nå har fått hjemreisen kansellert pga virus (hadde SK fra PEK til CPH som 1 av 3 legs på hjemreisen).
    Prøvde å ringe vanlig kundeservice i dag. Hun sa hun ikke har lov å gjøre noe med den, og at jeg må ringe Tallin.

Er det virkelig riktig? Vi har utreise nå på fredag, og hjemreisen er også under 14 dager til fra kansellering - trodde SAS da som carrier hadde ansvar for å rydde opp uansett?

2. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Har en litt tvilsom opplevelse med Lufthansa for tiden.

6. desember skulle vi fly KRK-FRA-OSL-EVE.
    Alt var OK til vi skulle fly FRA-OSL.
    Avgang ble utsatt et par ganger, men fortsatt ikke problem med å rekke forbindelsen i Oslo.
    Så ble vi sittende i flyet en times tid før vi tok av...
    Det endte med overnatting i Oslo og ny rute OSL-TOS-EVE påfølgende dag. Var alt i alt 15,5 timer forsinket til destinasjon.
    Jeg skriver til Lufthansa og ber om kompensasjon or dette.
    Nå forsøker de å vri seg unna ved å hevde at det var force majeure pga. streik.

Jeg skriver tibake og sier at det aldri var snakk om streik verken på flyplassen eller etter hva flykapteinen sa da han beklaget forsinkelsen.
    Ikke kunne jeg finne noe info om streik den dagen på nettet heller, så jeg antok først at de hadde misforstått datoen (var streik måneden før).
    Skriver tilbake og forteller dette.

De svarer nok en gang det samme, og jeg skriver nok en gang det samme tilbake...

Da får jeg til svar at det var "industrial action", dvs. ikke deres ansvar.
    Ingen dokumentasjon som underbygger påstanden, nada, nix...

Såfremt det ikke har vært en streik som er såpass hemmelig at det ikke er info på nettet om dette, så mener jeg at Lufthansa nå juger så det renner av dem for å vri seg unna utgifter, dvs. en tvilsom praksis overfor kundene.
    Jeg har nå gitt dem en siste sjanse til å dokumentere sine påstander før jeg klager dem inn til SÖP, som visstnok skal være noe tilsvarende Transportklagenemnda.

3. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,033
    Bonuspoeng:
    183
    Lykke til, fikk avslag fra Lufthansa selv og sendte det inn via flyhjelp. Har nå gått over 1 år siden flyhjelp tok saken og den venter fortsatt på behandling i retten.

4. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Trodde egentlig det beste om LH.
    Rettet krav mot dem sist sommer, og da gikk det smertefritt.

5. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    jeg hadde et fly i dag 17.45 TRD-OSL, fikk beskjed nå at det var kansellert. Er det noe jeg har rettighet til eller bare at de finner meg en løsning?
    Bortsett fra mat og hotell hvis det blir overnatting. Jeg tenker kompensasjon. Det er en bonusreise.

Last edited: 10. febr 2020
  6. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Kortversjonen er vel at dersom du er fremme ved sluttdestinasjonen mindre enn 2 timer forsinket, så får du ingenting.
    Over 2 timer, så begynner det å åpne seg muligheter.
    Om det er bonusreise eller vanlig, spiller ingen rolle. Kompensasjonen er en erstatning for tort og svie og lik uansett billetttype.
    Anbefaler å ta en kikk på denne: https://www.forbrukerradet.no/fly/

7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    En litt komplisert sak her.
    I vinter så satt vi på OSL og ventet på vår flight OSL-LHR for å fly LHR-PTY.
    Innkommende fly MAN-OSL, ble diverted til GOT og ble stående en stund der før det endelig kom seg videre og inn til Oslo.
    Visstnok var en av to rullebaner stengt på OSL.

Etter om og men kom vi oss inn på flyet og boarding completed.. Heldigvis har vi forsatt 1 time igjen for å nå connection på LHR, men nei. Det gjorde vi ikke, ble stående en time ved gate før pusuback..

Vel fremme i London, ingen connection videre og ingen info. Lang historie kort, vi ble ombooket med BA/KLM LHR-AMS-PTY neste morgen.
    Sjekket inn og kom til AMS, her ble vi nektet boarding fordi billetten utsted fra SAS var ugyldig ifg. KLM.

Vi ble etter mye om og men ombooket til enda en dag senere, AMS-IAH-PTY.
    Endelig ankomst 30-40 timer senere enn opprinnelig planlagt.

Sendte klage til SAS og denne tok en evighet å prosessere i motsetning til tidligere hvor det normalt tar maks par timer. Avslag pga forsinket inngående fly.
    Mitt spørsmål er hvordan det stiller seg når vi blir denied boarding pga en billetteringsfeil hos SAS.
    Skrev dette spesifikt og fikk samme avslag, "delayed incoming flight due to single runway operations at OSL."

Jeg kan forstå at første flight kanskje faller innunder force major, men at vi blir ombooket med en ugyldig billett er jo helt og holdent SAS sin feil bør kvalifisere til kompensasjon, eller tar jeg feil her?

8. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    37,979
    Bonuspoeng:
    293
    Det virker jo som at du har havnet i 'autosvarmølla'. I takt med at mengden e-post har økt i samfunnet, kan det virke som om antallet mennesker som faktisk leser innholdet i e-poster sunket drastisk. Uten annet enn svært dårlig fundert lekmannskompetanse å slå i bordet med, vil jeg mene at du har en god sak med tanke på biletteringstabben. Kanskje du må mase mer?

9. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    ja jeg har lest det, men det virker som at når det er under 2 timer så har man ikke rett på noe. eller det står på nettsiden at du skal få mat uansett. men jeg spurte på flyplassen og fikk ikke siden det var mindre en 2 timer til flyet jeg ble ombooket til. Og står at man kan få kompensasjon selv om det er 2 timer, jeg har prøvd, men tror ikke det går.

Men det hadde vært fint å vite, hvis et fly er kansellert eller forsinket mer enn 2 timer, får man UANSETT dekket mat og taxi f.eks.? Jeg finner ikke tydelig info om dette.

10. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Virker etterhvert som mange leser kun første to linjer i en mail og svarer basert på det.
    Mulig min forklaring er for lang.
    Kanskje jeg skal godta avslaget her og legge en ny sak på denied boarding istedenfor. Kommer vel også til å bli avvist "Dette er KLM, ikke SAS" .. blæææ

Er vel typisk om noen har sett "Oi, KLM har ledig klasse I" og booket det i tro om at det var award ..
    Men veldig merkelig at jeg får billett i hånda, og så blir den avvist av KLM når vi er i lufta på vei til Amsterdam. Eneste forklaring jeg fikk var at SAS har ingen avtale med KLM og kan ikke utstede billetter med KLM..

Lurer også på om jeg skal ymte frempå at jeg kan godta poeng istedenfor cash for dette, men vet ikke om det vil ha noen effekt..

Irriterende å måtte bruke tid på slikt:(

fly4fun liker dette
  11. trugrand

trugrand Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    18
    Litt rart at de påstår at SAS ikke har avtale med KLM, for jeg meldte meg frivillig til å bli ombooket grunnet fult fly OSL-AMS nå på fredag mot kompensasjon. Alternativ rute var OSL-BGO-AMS, hvor BGO-AMS var med KLM. Jeg fikk utlevert nytt boardingpass av SAS på OSL til den nye ruten, alt ok under boarding i Bergen, det enste som ikke stod på boardingkortet var hvilken sone jeg skulle boarde i. Bestillingen dukket også opp i KLM appen med alt av info.

12. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Klart at SAS har avtale med KLM, det viser seg jo enkelt ved et søk i expertflyer.

Jeg har en liten mistanke om at dette var pga det var rett før jul og de 5 setene i C AMS-PTY kunne bli solgt for blodpenger til noen kunder..

Det var 5 ledige seter (vi var 5+inf) når vi ble booket inn her, det var også 5 ledige C når vi landet i AMS, men ikke lenge etter var flere av disse setene borte........

SK avtaler:
    upload_2020-2-11_22-20-32.png

13. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel egentlig rimelig klar denne her.

upload_2020-2-11_22-37-28.png

14. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    837
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det er KLM som ikke slapp deg om bord og du derfor ble kraftig forsinket ville jeg sendt klage til dem. Reiste tidligere på en sas billett med Austrian og fikk flyet innstillt. Sendte krav til Austrian og fikk refusjon derfra.

15. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet her er vel at KLM mener billetten er ugyldig og følgelig kommer de ikke til å betale noen erstatning.
    Det var jo også slik at SAS booket meg en ny billett etter dette, så de var nok med på notene at den var feilaktig utstedt.

16. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    837
    Bonuspoeng:
    113
    Send likevel krav til dem. Så legger du ved avslaget når du sender nytt krav til SAS. I avslaget fra KLM vil det jo stå rett ut at det er SAS som har tabbet seg ut.

Are liker dette
  17. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    837
    Bonuspoeng:
    113
  18. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde booket SK-WF-WF på mandag hvor de to siste flyvningene ble kansellert med trykkproblemene, og jeg ble ombookettil til SK direkte neste dag.

Sendte inn EU261 til SAS i går kveld, fikk gavekort på 5052 NOK i dag. Hadde egentlig forventet avslag og Transportklagenemnda på denne, positivt overrasket over at den ble godkjent uten videre.

Last edited: 14. febr 2020
    stekus, jgroneng and Kristian like this.
  19. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Kona sin avgang fra OSL-SVG ble kansellert forrige fredag. Hun fikk plass på nytt fly som ankom 1t 55m etter at det opprinnelige skulle kommet. Flyet ble kansellert pga tekniske problemer. Har hun krav på noe? Litt irriterende for Norwegian har en tendens til å kansellere ettermiddagsfly på fredagen. Virker som det er noe de spekulerer i...

20. BDUflyer

BDUflyer Medlem

Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Fant dette på nettet:

Ved innstilt fly
    Kompensasjonen kan reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet, og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt, med mer enn
    • 2 timer ved flygning opptil 1500 km

Kilde:https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Har aldri vært i den situasjonen selv, men kan være verdt å prøve. Kanskje du får 125 Eur :)

Del denne siden