EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdatering: TAP skrev på ny at jeg fikk varsel 14 dager før og at de derfor ikke må betale ut kompensasjon. Ingen videre kommentar til mine screendumps, så ut til å være et copy-paste-svar. Jeg kommenterte igjen at de ga meg varsel 24. mars og at dette er 13 dager før avreise.

Hvis jeg fortsetter å møte veggen så blir det å finne portugals svar på transportklagenemnda og ta saken videre der.

Maggie liker dette
  2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Neste steg etter det er vel Portugal sin utgave av flyklagenemda

3. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    FRA-LAD med LH kansellert 30 minutt etter boarding grunnet teknisk feil som de ikke hadde tid til å fikse før flyplassen stengte for kvelden. Booket om til AF dagen etterpå og ankomst ca 1 døgn senere enn planlagt. Allerede krevd kompensasjon, men lurer på om det er mulig å kreve poeng som kompensasjon i tillegg? Ingen opptjening fra AF siden jeg ble booket om fra LH, og selvfølgelig ingen opptjening i eurobonus siden flyet aldri tok av.
    Lite interessert i miles fra AF, men tar jo gjerne litt inn på eurobonus om det er mulig? Blir det eventuelt kompensert med miles inn på LH sitt eget program?

4. OSLflyer

OSLflyer Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Sal og Kapp Verde ble til Sarp og Østfold
    Jeg hadde en CT booking med utstedt e-ticketnr. 117 til Sal med TAP i forrige uke. Natten før første flight til LIS blir flighten til OSL-LIS kansellert og tidlig samme morgen mottar jeg melding fra SAS om at jeg er satt på venteliste 2 dager senere med LH til LIS. Etter flere runder med SAS support om de kunne finne en mer passende utreise eller i det minste bekrefte plass på flighten 2 dager senere og da mulighet å forskyve returen, og med svar at det ikke fantes ledige seter i billettklasse I var valget egentlig gitt. Turen ble avlyst - kunne ikke vente å se om vi kom med LH om 2 dager. Poengene ble umiddelbart tibakeført og CT med forlengelse til 31. mai. Hvis jeg ikke husker feil var det den tredje bookingen på denne.
    Så til mitt spørsmål; kan jeg sende mitt krav om kompensasjon iht EU261/04 til SAS eller må jeg ta det med TAP og kan jeg i tillegg kreve utlegg for de av hotellnettene som jeg har forhåndsbetalt, samt betalt innreiseskatt?

5. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Var det høyere kostnad for egen omruting med Finnar og Norwegian? Send i så fall et krav for overskytende til SAS. Jeg har inntrykk av at altfor få gjør dette.

6. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Min far har en t/r-reise booket. Utreise 30. apr BGO-ALC, retur 14. mai ALC-BGO. Han fikk beskjed i går om kansellering av returflygningen om kvelden avgang 23:15 (denne er 14. mai), og er flyttet 8t frem med omruting via OSL (avgang 11:55).

1) Går 14-dagers varselet på reisens start (altså 30. apr), eller går det på avgangens; altså at de er safe så lenge de har varslet før 1. mai?
    2) Mtp 1); Gir dette rett på 250€ ihht EU261?
    3) Han hadde opprinnelig søndag og ble flyttet til lørdag (lenge siden; corona-scheduling). Hvis han vil ha søndag, er det stor sjanse for at han vil få det? Har han hvis ja på 1) fortsatt krav på 250€? Hvis ja, kan han velge å få denne utbetalt i bonuspoeng med rate x10 (eller har jeg drømt at dette er mulig?)

7. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig det er en grinete forespørsel, men here goes. Fly FS322 i går kl 22:10 ble kansellert og vi ble fremskyndet til FS318 kl 19:10, noe som gjorde at en del ettermiddags- og kveldsplaner i hovedstaden ble avlyst. Er det noe kompensasjon å hente her? Vi fikk beskjed litt tidligere samme dag.

8. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Min tolkning er at det er selve avgangen som må varsles 14 dager før. Så det er nei på både 1 og 2.

For 3 kan han be om å få en annen avgang. Han har uansett ikke krav på 250 EUR så det er uvesentlig. Hadde han hatt krav på det så ville han bare fått det dersom avgangen var mer enn 1 time tidligere eller at han ble forsinket ved ankomst med minst 3 timer.

9. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, kvalifiserer for full kompensasjon. Så fremt kanselleringen ikke er grunnet ekstraordinære omstendigheter.

10. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Det stemte bra, ja. Fikk bekreftet dette hos selskapet nå i morgentimene. Takk!

11. Adrian2k

Adrian2k Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Har en reise bestilt gjennom Widerøe, hvor hjemreisen har blitt forskjøvet frem med 3 timer og 20 minutter.

Opprinnelig:
    BA 1329 09 May 22 15:10 NCL-LHR Arr: 16:25
    WF 0357 09 May 22 19:00 LHR-BGO Arr: 22:00
    WF 0462 09 May 22 22:55 BGO-AES Arr: 23:45

Ny reise:
    BA 1327 09 May 22 11:50 NCL-LHR Arr: 13:10
    WF 0357 09 May 22 19:00 LHR-BGO Arr: 22:00
    WF 0462 09 May 22 22:55 BGO-AES Arr: 23:45

Ettersom det er mindre enn 14 dager til avreise på returreisen, hvilke kompensasjonsregler gjelder her? Ankommer jo til samme tidspunkt som planlagt, men må ankomme flyplassen vesentlig tidligere enn planlagt.

12. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Hjelper ikke spørsmålet, men hvordan er det med BA nå som UK ikke er med i EU lenger. Gjelder EU261 ved avreise fra UK med BA fortsatt av en eller annen grunn?

13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    TAP står på sitt, at jeg fikk beskjed 14 dager før og derfor ikke får noen kompensasjon. De har ikke klart å vise utregningen sin, og nå har de også sluttet å svare når jeg sender inn melding på saken.

Ny purring sendt i dag. Når jeg sender inn så endrer saken status til "Under analysis" så jeg kan se at de har mottatt min epost i det minste.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,042
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, enn så lenge har de beholdt EU-lovene i UK på dette området.

Det kan endre seg, men de valgte å beholde hele bunken av EU-regler da de gikk ut. Inntil parlamentet vedtar andre lover i stedet. Som de nå kan, men ikke kunne mens de var medlemmer.

kaiarne liker dette
  15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    250 eur kompensasjon per passasjer med mindre kanselleringen skyldes noe utenfor selskapets kontroll

16. emilrossing

emilrossing Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Hadde en tur fra SVG til KSU via BGO, flyet fra Stavanger var forsinket og kom inn til Bergen idet flyet til Kristiansund lukket dørene(avgangstid 1950). Fikk ombooking til morgenflyet 0745 fra BGO og hotellovernatting. MEN dette var en full flex billett og jeg er EBG, så jeg tenkte skulle høre med servicedisken om jeg kunne bli booket om til Moldeflyet 2255 isteden, noe som var greit.

Har jeg krav på noe? Bortsett fra de usle 150,- jeg fikk av Widerøe for å handle på Bølgen & Moi… Som ikke rekker til en halv pizza engang….

17. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg var 2.5 time forsinket på en reise i går og søkte følgelig om EU261/04.
    Ser nå at det står at forsinkelsen må være minst 3 timer. Dette mener jeg ganske klart var 2 timer tidligere, så har lest litt rundt og ser ut som det er lagt inn "Intra-community flight" i teksten som 3 timer.
    Dette tolkes som mellom to EU-land eller innenfor et EU-land.

Kan det da stemme at innenriksfly i Norge omfattes av dette? Når ble dette i tilfellet introdusert?

En annen sak jeg kom over nylig er at fristen for å søke kompensasjon er avhengig av hvilket land hvor hovedkontoret til selskapet er plassert. For SAS sin del vil det da bli Sverige og det er opp til 10 års foreldelsesfrist. Jeg har en sak som er 2.5 år som ble avvist tidligere, men burde kanskje løfte den opp igjen om dette er riktig.

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Varierer ikke kravet om lengden på forsinkelsen med lengde på flighten og om du fikk beskjed inntil 7 dager eller 7-14 dager på forhånd? Og ble flighten kansellert eller bare forsinket?

19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det gjør det, men jeg er rimelig sikker på at det var 2 timer som var kravet på reiser under 1500km tidligere. Dvs stort sett de fleste innenriks eksempelvis. Vi snakker her om en forsinkelse registrert på vei til flyplassen så ikke så lenge før avreise.

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Tror grensa er 2 timer ved kansellering og påfølgende omruting og 3 timer ved forsinkelser.

lokke liker dette

Del denne siden