EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    408
    Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    93
    Det er sannsynligvis riktig, og jeg hadde nok ikke gått videre med det dersom vi kun fikk for 3 pax, men det ser i allefall ut til å være verdt et forsøk :p
     
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,199
    Bonuspoeng:
    293
    Oppdatering på denne
    Det skjedde to ting i denne saka.

    1) Eg klaga til SAS og fekk til svar at sidan Leknes og Svolvær ligg mindre enn 50 km frå kvarandre i luftlinje, så hadde eg ikkje rett på kompensasjon etter EU261-krav. Tru kva dei her tenkte på...

    2) Transportklagenemnda meinte at eg hadde rett til kompensasjon og SAS skreiv til meg der selskapet bad om orsaking og skulda på sakshandsamingsfeil.

    Kort sagt: 250 euro ramla inn på konto i form av 2 300 blanke norske kroner.
     
    Eddie47, Rscott, RoadKing and 2 others like this.
  3. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    608
    Likes mottatt:
    1,290
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk 2475,- her forleden. :cool:
     
    Kristian liker dette
  4. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    608
    Likes mottatt:
    1,290
    Bonuspoeng:
    93
    Litt sent svar her, men da jeg sist uke var i kontakt med Flyr om en endring av reise (riktignok var den aktuelle forsinkelsen 3t) sa at de at 2t var grensen innenlands.
     
  5. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Hva var endringen her? Det skilles mellom kansellering og forsinkelse. 3 timer ved forsinkelse. 2 timer ved kansellering og omruting.
     
  6. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    608
    Likes mottatt:
    1,290
    Bonuspoeng:
    93
    3t fremskynding av reise.
     
  7. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Ved fremskyndet avgang med mer enn 1 time er flighten å anse som kansellert og gir da rett på kompensasjon.
     
    Insomnia4u and jgroneng like this.
  8. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    608
    Likes mottatt:
    1,290
    Bonuspoeng:
    93
    Jøss, hun på kundeservice sa 2t. Takk, da noterer jeg det bak øret.
     
  9. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    717
    Likes mottatt:
    3,692
    Bonuspoeng:
    93
    Flyet mitt til LHR fra SVG er kansellert og jeg er booket om til å reise en dag tidligere; kanselleringen skjedde 4 dager før avreise.
    Jeg tror jeg har krav på EUR250 her - stemmer dette?
     
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Inniblant skjer det nok spennende ting.
    I desember ble flyet mitt 1 time 57 minutter forsinket og jeg var nødt å ta taxi ettersom siste bussen hadde gått. Jeg sendte en klage til SAS og fikk svaret at dem ikke kunne gjort noe, ettersom forsinkelsen var mindre enn 3 timer. Jeg svarte på eposten at jeg hadde faktiske merkostnader pga. forsinkelsen og hørte ikke noe mer av det. Jeg var heller ikke sikker på om jeg virkelig hadde krav på noe og lot være å sende dette til flyklagenemnda.

    I dag - 6 måneder senere - fikk jeg svar at dem skulle betale taxi for meg og at jeg kunne sende dem IBAN og BIC. Det var uventet!
     
    RoadKing, Emma and KRS like this.
  11. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Kona og et par venner skulle fly OSL - BRU - LIN med avreise fra Gardermoen 18:00 forrige fredag og ankomst LIN samme dag 22:15. Første flight blei forsinka og de misset connection i Brussel. Hotel og ombooket til morgenfly til MXP (70 km unna) dagen etter.

    Har sendt inn krav om kompensasjon og allerede fått avslag med følgende begrunnelse: "Your first flight was delayed because of air traffic restrictions as a result of bad weather conditions." Så vidt jeg kan se var det strålende vær både i Brussel og Oslo fredag 13. mai. Noen som vet hvordan man kan verifisere påstanden fra flyselskapet? Tenker på både vær og om andre fly var forsinka.
     
  12. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    381
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Ta kontakt med flyplassen og be om svar derfra.
    Har gjort det selv med Frankfurt, og det gikk greit.
    Det kan også være snakk om ankomstflyplassen, så da må i så tilfelle du kontakte dem.
    Uansett er det flyselskapet som er forpliktet til å bevise sin påstand, og ikke din plikt å motbevise det, men noen ganger er det ikke helt sånn flyselskapene opererer.
    Be først om bevis fra flyselskapet og ta det derfra.
     
  13. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Ba om mer info fra flyselskapet og fikk følgende svar: "
    Thank you for your email.


    Your file has been reviewed and it shows that your flight was delayed because of air traffic restrictions as a result of bad weather conditions.


    In view of your request for proof that your flight was delayed because of air traffic restrictions as a result of bad weather conditions, I would like to point out that official documents can only be provided to official authorities/enforcement bodies.


    If the passenger has doubts about the reliability of the information provided by the airline, official authorities can always be contacted.


    I apologize again for any inconvenience caused, and hope we can retain your confidence in us."

    Umulig å vite om de sitter på en reell uforutsett hendelse her. Må vel gå via transportklagenemda for å finne det ut...
     
  14. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    381
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilket selskap snakker vi om her ?
    Uansett kan du kontakte flyplassen og spørre om den spesifikke flighten og årsak til kansellering og værforhold.
     
  15. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Brussels Airlines. Mulig det er standard prosedyre, men de burde da kunne si hvor det dårlige været var og hvordan det påvirket ruten? Sendte inn et generelt spørsmål til Brussels airport, men de svart at de ikke kunne gi ut informasjon om hvorfor en flight var forsinket.
     
  16. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    381
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Standard prosedyre for tiden er nok at de vil være vanskelige i håp om at du skal gi opp.
    Reglene er imidlertid klare på at det er flyselskapet som har bevisbyrden, ikke du.
    Uansett, når situasjonen oppsto mens passasjeren var i Norge, er det Transportklagenemnda her i landet som løser saken.
    https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/fly/

    Været for den aktuelle dagen kan enkelt sjekkes på nett for en gitt dato om det ikke er så voldsomt langt tilbake i tid.
    Her er et par eksempel:
    Gardermoen:
    https://www.yr.no/nb/historikk/tabell/1-86450/Norge/Viken/Ullensaker/Oslo lufthavn?q=2022-05-06

    Brüssel:
    https://www.timeanddate.com/weather/belgium/brussels/historic

    Om det ser ut som de prater bull, så kan du forsøke å slå i bordet med dette først, og gi klar beskjed om at du går via Transportklagenemnda om de ikke kommer med holdbare bevis.
     
    Last edited: 19. mai 2022
  17. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg liker å sjekke været basert på METAR som rapporteres direkte fra flyplassen. Bruker da ofte denne siden: http://www.ogimet.com/metars.phtml.en
    Litt vanskeligere å lese, men det finnes mange finne METAR "dekodere" som hjelper deg der. Kanskje litt overdrevent for dette formålet, men da bruker man det pilotene selv bruker.
     
  18. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er nå på vei hjem fra KTM på en gjennomgående bonusreise KTM - IST - OSL -KRD og flyet til IST er 1 time og 45 minutter forsinket + noe som i som gjør at jeg lander 15 minutter etter at flyet til OSL har gått. Billetten er som følger KTM - IST - OSL - KRS.

    Ut i fra det jeg har vridd og vrengt i forhold til mulige overganger så finner jeg ingen løsning som gjør at det er fysisk mulig å få dem til KRS innen fristen for ett EC261/04 krav eventuelt er gyldig da de første fly går på lørdagen dagen etter, alt så mer enn kravet på 6 timer.

    Jeg har tre kolli med bagasje med meg av nye klær + utstyr til han andre jeg reise med. Jeg antar at jeg har krav på kompensasjon på 600Euro, men kan jeg også få for tre kolli forsinket bagasje på hjemreise i tillegg der? Det andre er når billetten har nr 117-xxx billettnummer altså SAS billett opperert med TK, hvor fremsetter jeg kravet hen. Ligger det på SAS eller TK?

    IMG_20220520_101846.jpg
     
    Last edited: 20. mai 2022
  19. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    TK Har ansvaret, men EC261 gjelder ikke for denne flighten siden den foregår utenfor EU. Du må sjekke hvilke rettigheter lovgivningen i Tyrkia gir.
     
  20. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    381
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke noe EU261 i dette tilfellet, nei, som allerede skrevet.
    Her er det nok flyselskapet og reiseforsikringen din som avgjør hva du får/ikke får.
     

Del denne siden