EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    I tillegg fikk jeg poengene jeg skulle ha hatt for SAS reisen og 400€ standardkompensajson.

    Hjemreisen ble også med Icelandair (selv om SAS var bestilt). Icelandair lot meg sjekke inn to kolli når jeg forklarte situasjonen. Ingen diskusjon der heller. Men forferdelig lang kø til innsjekk for en som er vant med fasttrack. Kom nesten for seint med bagasjen :confused:
    Siden jeg var litt tidligere i Oslo fikk jeg byttet til en tidligere avgang til TOS. Ble akkurat tid til en liten snack i loungen. Men ene bagasjen kom seg ikke med. Heldigvis den som jeg ikke hadde bruk for med det første :D fikk den levert på døra noen dager etterpå. Også her ble det gitt poeng for opprinnelig bestilt reise med SAS ([email protected]). Kamraten som også skulle være med på samme fly hjem (egen booking) og kun er EBS fikk for øvrig ikke reist med Icelandair samme dag men måtte bli en natt ekstra på Island. Tipper han får 400 € begge veier, greit tilskudd til studentøkonomien.

    Alt i alt en grei nok opplevelse, så vi satser på at SAS overlever. Men turte ikke ta voucher med dobbel verdi på EU refusjon :oops:
     
    Upsaker liker dette
  2. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Et spørsmål om man er berettiget til kompensasjon eller ikke?
    Opprinnelige flight fra Canada til Arlanda med (SAS). Altså utenfor EU men til EU med selskap i EU gir rett til kompensasjon.

    Men hva når man blir booket om til Air Canada (YYZ-FRA). Altså utenfra EU til EU men med selskap som holder til utenfor EU. Krav på kompensasjon? Samme bookingreferanse.
     
  3. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Hva skjedde med den opprinnelige flighten? Ble du ombooket 14 dager eller mer i forkant av avgang, kan du ikke søke kompensasjon for den opprinnelige flighten. Du kan heller ikke søke EU261 for den nye siden AC ikke er EU, men avhengig av hva som skjedde med AC flighten kan du eventuelt be om kompensasjon under kanadisk regelverk.
     
    Cforoe liker dette
  4. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for info. Ombookingen skjedde ca 35 timer før opprinnelig tidspunkt for avreise. Årsaken var streiken i SAS og at de kansellerte. Skal sjekke det kanadiske regelverket men antar at det er lite å hente her siden de (AC) er uten skyld.
     
    steve0 liker dette
  5. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Da kan du søke EU261 kompensasjon hos SAS for den innstilte flyvningen siden kanselleringen skyldes SAS og skjedde tett på avgang. Det er noen momenter som kan slå inn:
    • Fikk du ny avgang 1 timer eller mindre før opprinnelig avgangstid, og ankom sluttdestinasjon med 2 timer eller mindre forsinkelse, får du ingenting.
    • Fikk du ny avgang mellom 1 og 2 timer før opprinnelig avgang, og ankom sluttdestinasjon med 4 timer eller mindre forsinkelse, har du rett på halv kompensasjon (300 per passasjer).
    • Fikk du ny avgang enda tidligere eller ble forsinket på endelig destinasjon med mer enn 4 timer ift opprinnelig booking, har du rett på full kompensasjon (600 per passasjer).
     
  6. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for fyldig og godt svar. Imidlertid tror jeg jeg havner et sted mellom de kulepunktene du har.

    Ny avgangstid: 0:15 (15 minutter) før opprinnelig avgangstid
    Ny ankomsttid: 5:00 etter opprinnelig ankomsttid

    Er vi da på hel eller halv kompensasjon?

    Og til slutt er det vel det tidspunktet for når døra på flyet ankommer som er avgjørende?
     
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,902
    Bonuspoeng:
    293
    Ankomst 5 timer etter opprinnelig er jo mer enn fire timer og skal dermed gi full kompensasjon.
     
    Cforoe liker dette
  8. qouz

    qouz Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Min opprinnelige flight på torsdag ble kansellert og jeg ble ombooket til i dag. Men nå er denne også litt kansellert og jeg er blitt booket inn på flight i morgen kveld.
    Vil jeg da kunne søke om 2 ganger EU kompensasjon? Siden både opprinnelig og erstatningsflight ble kansellert?
     
  9. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,878
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sitter nå på LHR og skal til TRD via OSL. Flyet til OSL er såpass forsinket at det skal mye til at vi ikke må overnatte på OSL.

    Hva er den beste strategien? Skal jeg booke hotell selv eller kan SAS gjøre det for meg på OSL? Jeg ønsker å unngå at jeg må legge ut for et selskap under chapter 11.
     
  10. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Om du ikke vil legge ut, må du nok enten via SAS ankomst for voucher/bestilling ellers så får dere satse på at det er booket innen dere lander i Oslo.
     
    themichael liker dette
  11. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,878
    Bonuspoeng:
    113
    Flott, takk!

    Noen som vet om bagasjen blir utlevert automatisk når man må overnatte eller må man be om det? Akkurat nå er det jo allerede sjekket in hele veien til TRD.
     
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,878
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ble nå booket om til fly i morgen kl 8:00.

    Dumt spørsmål: Dersom jeg ber om å fly videre litt senere på dagen, så betyr det vel ikke at jeg mister retten på standardkompensasjon (forutsatt at jeg har krav på den)?
     
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,878
    Bonuspoeng:
    113
    Nå kan jeg svare meg selv: Bagasjen ble automatisk utlevert. Jeg spurte og besetningen om fremgangsmåten og dem sa at dersom videre forbindelse blir kansellert, så leveres bæsje ut automatisk.

    Ellers var jeg litt irriterte at det ikke lengre var noe service skranke fra SAS som var åpent rundt midnatt. Ingen mulighet å få hjelp og SAS telefon er fremdeles håpløst. Skikkelig premium service altså.
     
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
    Hei.

    Etter å ha vært i Signature loungen på YYZ i går, gikk det sakte nedover.

    AC flighten YYZ-DUB ble så forsinket at vi ikke rakk SK flyet hjem.

    Er booket om med TK til IST og deretter ARN.

    Jeg vet at direktefly ikke trigger Eu261 når du flyr inn til EU med non-EU selskaper, men hvordan er det når man har ett intra EU fly på samme booking som blir berørt?


    Noe håp om få noe kompensasjon og utlegg dekket?
     
  15. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    761
    Likes mottatt:
    4,080
    Bonuspoeng:
    93
  16. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    SAS har kansellert vår reise OSL-CPH-HND HND-CPH-OSL i Biz oktober. Har ringt og snakket med tre forskjellige kundebehandlere hos SAS de siste to dagene hvor jeg har referert til EU261 og bedt om å bli booket om til en senere dato. Alle har sagt at dette ikke er mulig da det ikke er ledige bonusseter. Ser at flere har lyktes med å bli booket om. Har dere som har lyktes med å få åpnet "vanlige" seter i Biz noen tips om hva jeg skal si for å få dette til? Setter stor pris på hjelp.
     
    Last edited: 25. juli 2022
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,495
    Bonuspoeng:
    293
    Har du bare snakket med svensker/nordmenn eller har du kommet fram til noen dansker? Det er folk som har erfaring med at danskene kan reglene bedre/bryr seg mer om å følge dem og at du kan få bedre hjelp hvis du ringer det danske nummeret. Ellers, hvis du får nei en gang til, så ville jeg bedt om skriftlig avslag for å ha som dokumentasjon til en sak hos flyklagenemda.
     
    Maggie liker dette
  18. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Kun dansker. Lurt. Ber om det nå hvis jeg får avslag igjen. Tips fortsatt velkomne!
     
  19. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    To av fire kundebehandlere sier ombooking ikke er mulig. To sier at de kun kan booke om pluss/minus to dager fra opprinnelige datoer. Siste kundebehandler sa at hans sjef vil ta opp muligheten for å åpne "vanlige" seter til bonusreiser ved kansellering med "SAS", hva nå det betyr.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,256
    Bonuspoeng:
    293
    Sa han nok bare for å få deg til å legge på. Dessverre.
     

Del denne siden