EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,602
    Bonuspoeng:
    113
    SK4683 gikk vel til CDG på grunn av teknisk problem, så det skal vel være grunnlag for kompensasjon i tillegg?
     
  2. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Kjapp oppdatering i sagaen om SAS og kompensasjon. Jeg skrev en relativt omfangsrik klage i går ettermiddag og sendte til kundekonsulent i SAS. Fikk svar i morges som var kort og uten at klagen er vurdert individuelt. Fikk ikke noe svar på hvordan de kan begrense erstatningen til 300 EUR per pers (utenom EU261 kompensasjon).

    Har uansett sendt saken inn til Transportklagenemnda, men det kan jo ta sin tid. Bakgrunn for klagen til Transportklagenemnda er at vi kun får EUR 600 x 2 (USA-tur) og EUR 300 x 2, men utlegg til nye billetter var langt større enn dette.

    "As per SAS guidelines reimburse your alternate transportation amount upto 300 EUR for per passenger by deducting refunded amount".
     
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Mens du venter på Transportklagenemnda er det bare å prøve igjen. Min erfaring er at du må gjennom noen runde med klipp-og-lim-svar før du kommer til noen som faktisk leser hva du skriver.
     
    Mra056 liker dette
  4. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for tipset! Dialog på epost er med den som "behandlet" kravet.

    Jeg får forsøke det. Får man en ny vurdering via chat eller bør jeg ringe dem og få kontakt med en ny person?
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,800
    Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ikke snakke med de som behandler sakene, verken på telefon eller chat.
    Så er nok dessverre bare å forsøke med mail (igjen)..
     
  6. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Skjønner. Takk for svar! Jeg får prøve meg på det.
     
  7. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    945
    Likes mottatt:
    1,375
    Bonuspoeng:
    93
    Kan det være forskjell på "Technical" på bakke og i luften?
     
  8. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,602
    Bonuspoeng:
    113
    helt sikkert en eller annen finurlig regel på det ja......
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,322
    Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Bursdagsturen i Februar ble skikkelig forsinket og endte med overnatting i Chicago i stedet for ettermiddags ankomst på SFO.

    Etter diverse klager fikk jeg voucher for forsinkelsen ( fra Skandinavia) men SAS satte seg helt på bakbena og nektet å betale for hotell over natten på ORD.

    I natt fikk jeg svar fra SAS om at de har mottatt klagen til Danske luftfartsmyndigheter og synes det er en glitrende ide og betale ut EU261 kompensasjon en gang til. Samt dekke utgifter jeg kan dokumentere.

    Og det før jeg har hørt noe om saksbehandling i det danske rådet.

    Skal jeg bare smile : sende dokumentasjon og si takk for det de sender tilbake?
     
    EndreD and Eddie47 like this.
  10. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Etter mange runder med standardsvada fra SAS kunde"service" gikk en tidligere nevnt sak til Transportklagenemnda, der SAS til slutt gikk med på mine krav.
    De skulle kontakte meg for kontoopplysninger for utbetaling om "noen dager".
    Dette er snart to måneder siden...
     
  11. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Så rart, her gikk det unna med selve utbetalingen etter at SAS ga meg (delvis) medhold i kravet mitt. Fikk svar fra SAS på torsdag 20. oktober, penger på konto 24. oktober. Jeg ville ha purret på SAS for å få utbetalt.
     
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,800
    Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Torsdag 20/10 fikk jeg mail fra SAS ang. min klage om erstatning ifm. streiken.
    De bekreftet at de skulle betalt EUR 400,- pr. pers for EU-komp og NOK 3116,- for "care cost" (transport, hotell og mat). Jeg har totalt lagt ut ca. 67.000,- for flybilletter, hotell og mat.

    Jeg tenke først at det var 3116,- pr. pers (og det er jo også laaangt unna 67.000,- ), men når jeg nå har fått pengene har jeg fått totalt 28.070,- Altså 3116,- for ALLE .. Og der jeg har lagt ut 67.000,- :confused::confused:

    Sendte inn svar samme dag (da jeg trodde det betalte 3116,- x 6) og ba om resten.
    Noen som her erfaring med hvor lang tid de bruker på å svare på en slik klage?
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Fort like lang tid som de brukte på saken i første omgang..
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,800
    Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Gleder meg ..
     
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,707
    Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    Finnes det en webside der man kan se hvordan værsituasjonen var en gitt dato på både avgangsflyplass og ankomstflyplass? KLM prøver seg med værargumentet for en kansellering. Glemte å ta skjermbilde av avganger og ankomster men det virker som det måtte ha vært en meget spesiell værhendelse som kun har rammet noen veldig få flighter...
    7 okt 2022, TRD til AMS med kl1174. På Værnes var været helt fint. Flyet fra AMS til TRD som pleier å snu der kom enten sent eller ikke.
     
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    29,370
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke om det hjelper, med det ser ut som om det ikke var været i AMS som var problemet. Flyet synes å ha vært avgårde på rute, men har blitt diverted til OSL. Fra FR24:

    KL1174.PNG
     
    Flyingdutchman liker dette
  17. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,707
    Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Det gir i alle fall svar på hvorfor det ikke var et KLM fly å se på TRD :)

    Været her i Trondheim ser heller ikke ut til å ha vært problematisk https://www.timeanddate.com/weather/norway/trondheim/historic?month=10&year=2022

    virker som de bare prøver seg… har bedt de om å dokumentere påstanden.
    Et fly som blir diverted pga vær, som ikke er avgangen jeg skulle ta men ‘matefly’, gjelder da vær som argument? (Antatt at været var grunnen for å lande på OSL og ikke TRD).
     
  18. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Artikkel i E24 om hvordan SAS dominerer klagestatistikken til Transportklagenemnda Fly om dagen.

    Jeg krysser fingrene for at SAS ikke svarer på klagen og at jeg da får medhold i saken, slik pressesjefen i SAS fremstiller det. ;)

    Utdrag fra artikkelen for de av dere som ikke har abonnement:
    - Minst 130 klager fra SAS ligger til behandling nå
    - På klagenemndas møte i slutten av november skal de første «streikeklagene» behandles.
    - Av 180 klager i nemnda som gjaldt SAS og som allerede er behandlet nemnda i år, endte 118 med medhold til klager.

    Som forklaring på hvorfor så mange får medhold skriver pressesjefen at saker som SAS ikke rekker å besvare går til fraværsdom og kunden får automatisk medhold, påpeker hun.

    https://e24.no/naeringsliv/i/onnrQK/sas-dominerer-klagebunken-og-naa-venter-alle-streikesakene?referer=https://www.aftenposten.no
     
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,303
    Likes mottatt:
    9,127
    Bonuspoeng:
    183
    Fasiten er vel muligens litt mer nyansert enn at man automatisk får medhold i alle krav. I min pågående klage (med utvidet svarfrist i dag, og til ingen overraskelse har ikke SAS svart nå heller), påpeker nemda følgende i oppfordringen til SAS om å svare:

    Dersom selskapet ikke benytter sin rett til å uttale seg, kan nemnda likevel treffe vedtak på grunnlag av de opplysninger som er fremkommet tidligere i saken. Uimotsagte påstander fra en av partene vil normalt bli lagt til grunn som faktum av nemnda.

    Det betyr imidlertid at kravene vil vurderes og sees mot rettspraksis, så det er ikke blankofulltmakt til medhold på alle punkter - men det er betydelig i klagers favør.
     
    Kristian liker dette
  20. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Sant. God nyansering!
     

Del denne siden