EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor skriver de «reasonable» når det var akkurat den summen du ba om..?

2. Meursalt

Meursalt Medlem

Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Etter å ha kranglet mye og lenge med SAS de siste årene for å få (rettmessig) kompensasjon etter forsinket/kansellert fly var møtet med KLM/Air France en hyggelig opplevelse. Skjemaet sendt inn på en torsdag, positivt svar påfølgende mandag og pengene på konto innen ukens utgang.

tobeornot999, EndreD and holmen like this.
  3. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke bare SAS det går treigt med her i landet. Det er nå 7 uker siden jeg klagde til widerøe og fikk beskjed om 10-15 ukers behandlingstid. Fortsatt ingen svar.

4. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det kan du lure på:D:D
    De synes vel de var greie som ga meg penger pga. streik hos dem...

5. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa er enda verre. Om det er noen trøst... Jeg sendte inn krav 6 juli og fortsatt ikke hørt noe seriøst tilbake. Eksen min har samme erfaring pluss en del her inne og. De skylder på store mengder med klager, men det lukter trenering lang vei. Sendte e-post til direktør ved hjelp av en her inne, men fant også e-post til en annen direktør :) Jeg gir meg f..n ikke før det er penger på konto

Eddie47 liker dette
  6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har samme scenario i desember.
    Orginal booking gikk med TG og SK (BKK-FRA-CPH-OSL) hvor 2 siste leg var i GO.
    Endret til BKK-FRA-OSL med LH direkte i biz.

Nå har LH kannselert og booket oss om til en tidligere flight vi ikke rekker.

Tok kontakt med SAS (CT) og forklarte situasjonen, de kunne kun booke oss tilbake til orginal booking. Altså FRA-CPH-OSL i GO.

Har sendt mail til diamant mailen med forespørsel om å få bli booket i plus men det lar seg ikke gjøre. De henviste meg også videre til costumer care når jeg la frem krav om 30% kompensasjon av poengpris pr reisende.

Slik jeg tolker EU261 har vi krav på 30% avslag på strekningen vi blir nedgradert på og ikke hele strekningen. Jeg tok da utgangspunkt i FRA-OSL som er mindre enn 1500km og utgjør en poengpris på 30000 (enveis) eller 25000 (halvparten av t/r) kommer derfor til å kreve 2x9000 poeng (30%) i kompensasjon + 2x 150kr nettopp fordi jeg har betalt dette i endringsgebyr for å slippe å fly GO med SK på strekningen FRA-CPH-OSL.

Kravet kan ikke rettes før etter reisen er utført så svaret vil jeg nok ikke få før langt utpå nyåret siden vi reiser hjem 19 desember.

Edit: Skatter og avgifter har jeg ikke regnet på og kommer ikke til å kreve noe for da jeg ikke er helt sikker på hvordan man finner differansen på div skatter biz vs eco

7. Meursalt

Meursalt Medlem

Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg antar at det er en vurdering av hvorvidt summen er "fornuftig". Hva SAS legger i fornuftig er jo vanskelig å si, men det er jo klart at man ikke kan forvente å få dekket overnatting på Amerikalinjen når man kunne bodd langt billigere andre steder, for eksempel.

8. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Det endte med at jeg fikk Transportklagenemnda til å purre på SAS, og nå skal de sende meg vouchers og en kontantutbetaling for ekstrautgiftene.
    Virker nesten som om det foreligger en instruks om å holde igjen så mye som mulig..

tobeornot999 liker dette
  9. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en runde med LH selv tidligere i år og endte med å benytte meg av airhelp istedenfor.
    Har forresten fortsatt ikke fått svar på en annen henvendelse til kundeservice i Mai(?).

anders82 liker dette
  10. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Vurderer airhelp selv, men er surt å betale dem såpass mye. Jeg må ikke ha de pengene nå, men det er blitt en prinsippsak

11. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Litt surt å gi penger til airhelp ja, men jeg kom til ett punkt der jeg fant ut at det går en grense for hvor mye jeg gidder å krangle for å få 300 euro ekstra. Tror airhelp brukte 5-6 uker totalt før jeg fikk 300 euro inn på konto.

anders82 liker dette
  12. Stianoh

Stianoh Medlem

Likes mottatt:
    106
    Bonuspoeng:
    43
    Første klage ble avvist etter få dager hos KLM. forsøkte å kontakte de noen ganger på mail etter dette, men ingen respons. Månedene gikk. Sendte saken til transportklagenemda som innen grei tide sendte svar med at dette måtte tas i første EU-land, altså Frankrike. Mistet da litt motet igjen og den ble liggende litt. 28 oktober gikk jeg igjen inn på KLM sine sider og valgte denne turen, trykket på flygningen til Oslo og sendte nytt Claim. 10 November fikk jeg mail med at det var godkjent og at pengene skulle settes over. Veldig bra responstid derfra nå iallfall.

Nå har jeg svart de på mailen om at jeg ønsker dette for min kone også og bedt om at resten av regninga på hotell dekkes der(Den var på 6000 og de dekket maks 3800). Så får vi se :)

13. Flyvende_mare

Flyvende_mare Drømmer om F

Likes mottatt:
    3,128
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

Har omsider fått svar fra SAS angående min reise som ble kansellert i Juli mens jeg ventet på flyet fra ARN til OSL.

Ble opprinnelig ombooket til et fly neste dag via Bergen med ankomst mer enn ett døgn senere. De ville ikke sette meg på Norwegian flyet som gikk samme dag og jeg ble fortalt av SAS kundeservice at jeg bare kunne bestille den turen selv og sende claim. Endte da med booke Norwegian selv.

Nå har jeg fått svar at de vil gi meg rettmessig EU261 komp på 250 Euro, men de nekter å betale for mitt utlegg hos Norwegian som var på ca 3000kr med følgende begrunnelse

"I would like to inform you that as we provided rebooking within 24 hours from your original time of departure, we regret to inform you that we are denying your request for the reimbursement of alternate travel expense."

Dette høres ikke riktig ut for meg, men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det for å få dem til refundere mitt utlegg hos Norwegian. Står vel ingen steder at så lenge de har fått meg på et fly innen 24 timer kan de nekte refusjon? Ville også uansett kommet til OSL mye senere enn 24 timer etter opprinnelig ankomst.

Takker for svar fra kloke hoder.

14. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Dette stod på SAS sine sider under streiken

Skjermbilde 2022-11-11 133134.png

Men EU261 sier at du har krav på rerouting ved første mulighet.

VIlle henvist til EU261 8.1(b) re-routing, under comparable transport conditions, to
    their final destination at the earliest opportunity;

Nekter SAS fortstatt ville jeg tatt det til transportklagenemda, fortsatt med henvisning til EU261

15. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,353
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg syntes vi alle IF-ere skal gi en tommel opp til @Lars J . Han har virkelig hjulpet mange bonusnisser her på forumet vedrørende kompensasjonen, tolke regelverk osv. Vet jeg kan snakke på vegne av mange av oss og takke deg for din fantastiske innsats her inne:)

Last edited: 11. nov 2022
    tobeornot999, indahla, Finnks and 3 others like this.
  16. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Uten at jeg tror det er lovfestet så har der etablert seg en slags standard på 24 timer. De fleste forsikringsselskap dekker rerouting hvis flyselskapets tilbud er på mer enn 24 timer.

Men, spennende sak å få avklart så håper du kjører på.

Flyvende_mare liker dette
  17. Flyvende_mare

Flyvende_mare Drømmer om F

Likes mottatt:
    3,128
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for svar! Har send nok en mail til SAS om at jeg ikke godtar svaret med henvisning til EU261 8.1(b), men kan vel se for meg hvor mye de bryr seg om det. Sendte like greit en sak til Transportklagenemda også, med historikken så kan de få bryne seg på det.

18. andresiniesta

andresiniesta Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Lufthansa gir seg ikke:

We are sorry that our reply did not meet your expectations. We are aware of your loyalty to Lufthansa, and your patronage is important to us. Following your last letter, we took the time to re-examine our original assessment; however, our reply remains the same.

Despite of this unpleasant experience, we have every hope that you will allow us to make a fresh start soon when we provide you with an entirely positive experience with Lufthansa.

Sincerely,

19. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    654
    Bonuspoeng:
    93
    Og der kom det 2 stk. mail fra SAS at jeg får EU-kompensasjonen for kansellerte/forsinkede fly (tur/retur, 2 X EUR 600).
    Søkte 20. juli om kun EU-kompensasjon
    Innvilget 14. november.

Så det er altså håp for den som venter lenge nok.

Eddie47 and coconuts like this.
  20. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    Sagaen fortsetter...
    KLM påstår "været" er problemet for at flyet fra TRD ble kansellert. Flyet som skulle frakte meg fra TRD ankom aldri. Men da kan man vel ikke si at min avgang ble kansellert pga været?

AMS-TRD landet i OSL. Hvorfor har jeg ikke funnet ut av, kan jo ha vært noe værrelatert, men får dette været "skli over" til neste fly som begrunnelse etter reglene? Hvis et innkommende fly blir diverted til en annen flyplass, og det er det flyet man skulle ta, hva er det som gjelder da?

Del denne siden