EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Hugin72

Hugin72 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Begynner å bli alvorlig frustert bare jeg ser SAS logoen et sted.
    Da kom det svar i dag fra SAS om at de ikke betaler noe kompensasjon fordi flyet fra London-Oslo i sommer ble kansellert pga Air Traffic restrictions. Det er første gang jeg hører denne årsaken og ber om bevis fra SAS så kommer det et snip bilde.
    Når vi sto fast på Heatrow 15 juli, og diskuterte forskjellige løsninger med SAS kundeservice,men de gav opp og sa at de kunne ikke gjøre noe, men vi kunne ordne noe selv og sende claim etterpå til SAS.
    Så vi endte opp med å kjøpe Norwegian billetter til 2 av reisefølget fra Gatwick så de kom seg til Oslo og rakk videre fly helt hjem. Vi var totalt 5 som reiste men 3 av oss hadde SK806 noen timer før SK810 som ble kansellert. SK806 gikk som normalt , men med minst 15 ledige plasser ombord som de kunne fylt opp med passasjerer fra SK810 .
    Om SAS viste at dette var en kansellering pga Air Traffic Restiction så viste de også at vi ikke har rett til kompensasjon.
    Men om det er slik at flyselskapene kan bare si at beklager men flyet ditt er kansellert pga ATR så du får komme deg hjem for egen regning, så minker reiselysten litt.
    Skal iallefall gjøre mitt beste for å unngå å bruke SAS for mine Future travels :)
    Er vel å bare regne de 11000 nok som ble brukt til nye billetter som tapt

Cancellation due to air traffic restrictions are considered ‘extraordinary circumstances’ and, therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.
    You are a valued customer and I hope that you will choose SAS for your future travel.

Kind Regards,
    SAS Customer Service upload_2022-10-28_13-55-59.png

2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om flyselskapet ikke er pliktig og gi kompensasjon for ‘extraordinary circumstances’, er de fortsatt pålagt og tilby deg omruting, eller dekke dine utlegg for ny omruting.

Dette uahvengig av om kanselleringen skyldtes ‘extraordinary circumstances

Screenshot from 2022-10-28 14-41-43.png
    Screenshot from 2022-10-28 14-39-07.png

Last edited: 28. okt 2022
    Kjetil L liker dette
  3. Hugin72

Hugin72 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for info , har du linken til nettsiden hvor det står ? får prøve å ta en ny runde med SAS eller er det bedre å ta en slik sak videre et annet sted?

4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er hentet fra https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#cancellation

Og

https://europa.eu/youreurope/citize...air/index_en.htm#reimbursement-cancellation-1

Juridisk må du henvise til artikkel 8 i Eu261 som omhandler kansellering.

Presiser til SAS at du ikke søker kompensasjon ihht til artikkel 7, men retten til å få dekket utlegg for nye billetter ihht til artikkel 8

Hugin72 and Maggie like this.
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,137
    Bonuspoeng:
    293
    Min datter reiste i går med SAS SK925 til IAD.
    Det skulle gå kl 12:20 og gikk 15:03, ankomst skulle væt kl 15 men de landet 17:01
    Forsinkelsen resulterte av hun ikke kom med videreforbindelse til ATL kl 17:05 med ankomst kl 18:53. Hun ble ombooket til i dag kl 07:20 med planlagt ankomst ATL kl 09:05. Total forsinkelse ca 14 timer.
    SAS ordnet hotell på IAD, vet ikke hvorfor forsinkelsen på CPH oppsto.
    Det er jobbreise betalt av arbeidsgiver.

Hvilke rettigheter har hun etter EU261?
    Jeg har prøvd å lete selv, men ekspertisen er jo her.

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Det hun allerede har fått (hotell, omruting) pluss eventuelle ekstra utgifter til mat og lignende. I tillegg har hun rett på kompensasjon dersom forsinkelsen ikke skyldes noe utenfor flyselskapets kontroll.

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,137
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan kan hun få vite hva forsinkelsen skylles?

8. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    Send inn claim, så får enten penger/voucher eller et svar der de påpeker at noe utenfor deres kontroll har skjedd. Hvis det siste skjer, så ber du om dokumentasjon av påstanden.

trygveat liker dette
  9. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man er litt 'på' ved gate så skal personell der i de fleste tilfeller kunne gi en pekepinn på hva forsinkelsen skyldes. Kapteinen gir muligens et hint eller to før takeoff også? Men dette hjelper jo selvfølgelig ikke i etterkant.:p

10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,137
    Bonuspoeng:
    293
    For noen år siden på CPH:
    Air Canada kapteinen fortalte at vi ble forsinket fordi flyets lastecomputer streiket.
    Resulterte at vi mistet forbindelse på YYZ.
    AC mente at dette ikke var god nok grunn og nektet og nektet og nektet ......
    Til slutt brukte jeg AirHelp, de tok 40%, men jeg fikk penger jeg ellers ikke ville fått!

Magnus1001 liker dette
  11. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ny oppdatering på denne; Jeg klagde på sendrektigheten for en drøy uke siden, men fikk ikke svar.
    Det har nå passert to måneder siden de skulle kontakte meg for utbetaling, men altså null respons.
    Har nå purret på purringen og gjort det klart at jeg tar saken videre om de ikke snarest kommer med de pengene de har lovet å komme med.
    Dette er for dårlig, SAS !!!

Last edited: 31. okt 2022
  12. sday

sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    upload_2022-11-2_12-48-32.png

Det ordnet seg til slutt.

Edit: Dette var SAS sitt svar til transportklagenemda.

Last edited: 02. nov 2022
    anders82, RoadKing, Molde and 2 others like this.
  13. andresiniesta

andresiniesta Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    De gir seg ikke nei... :rolleyes:

upload_2022-11-3_7-5-27.png

Du har ikke ett nummer eller en mail å dele?

14. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Etter mange runder med svadasvar fra Lufthansa kunde"service" for noen år siden, sendte jeg en mail til han som er sjefen for kunde"service".
    Jeg skrev at jeg var skuffet over å bli behandlet på den måten, og at det var synd jeg måtte kontakte ham pga. noe som burde vært løst på et lavere nivå uten tøv.
    Fikk ikke svar fra ham direkte, men det gikk kun 2 dager før kunde"service" kontaktet meg for utbetaling av kompensasjon.
    Tipper han hadde gitt klar beskjed om at kunde"service" måtte begynne å gjøre jobben sin så han slapp å bli plaget med trivialiteter.

Eddie47 and RoadKing like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,775
    Bonuspoeng:
    293
    Du må dele eposten :)

16. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Dele dele :)

17. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Føler kanskje det ikke er helt innafor å legge den ut på et åpent forum, men kan sende på PM til de som er interesserte.

Last edited: 04. nov 2022
    anders82 liker dette
  18. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Sendte e-post til direktør i dag. Det kom en autogenerert e-post i kveld der de ber om forståelse for at de har mange saker og dermed ikke kan gi den eksepsjonelle servicen de pleier:confused:
    Men det hjalp hvert fall å pese direktøren. Det skal jeg fortsette med inntil pengene er på konto :)

19. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Da kom det positivt svar fra SAS hvert fall

Thank you for getting in contact with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration. On behalf of SAS, I would like to extend our sincerest apologies and understand that it must have caused you problems and inconveniences. Nothing is more important than your trust in SAS and all of us here at SAS are working hard to become better going forward.

To delay, or in the worst case, cancel a flight is our last alternative, however, sometimes it is, unfortunately, the only option. I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive a flat rate compensation. We will arrange with a transfer of 12372 NOK (4124 NOK for each) equivalent to 1200 EUR (400 EUR for each).

Further to your request for reimbursement of your extra expenses for your hotel stay, we have made an individual evaluation of your case, and we consider 1016 NOK as reasonable for your hotel stay and for food expenses, we are reimbursing you with 840 NOK.

The amount shall reach your account in next 8-9 working days.

It is my hope that you will choose SAS for your future travel as we are looking forward to seeing you onboard again soon.

Tatt lang tid, men fikk faktisk det jeg sendte inn. De dekket faktisk maten på Gardermoen og. Så dette må jeg si meg fornøyd med. Da blir det jul i år og :)

EndreD, Cforoe, RoadKing and 2 others like this.
  20. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Når man blir nedgradert fra Plus til Go på kortere ruter i Europa, så har man jo vanligvis krav på 30% refusjon.

Hvordan stiller det seg med bonusbilletter? Kan jeg bare kreve 30% av poengene tilbakebetalt, eller kan jeg i tillegg også kreve en refusjon på 30% av skatt og avgift som ble betalt?

Del denne siden