EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Så du får ingenting? Eller er det bare det at de ikke har tid til å svare enda? Jeg har fortsatt ikke hørt noe mer enn standardsvar om mottatt e-post. Det er altså så dårlig av Luftwaffe!

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Da er det årsaken til at AMS-TRD ble omdirigert til OSL som avgjør. Spesielt siden KLM ikke har base på TRD og ikke har mulighet til å sette inn et annet fly.

Flyingdutchman liker dette
  3. Mra056

Mra056 Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Da anser Transportklagenemnda fly min sak der for å være ferdig opplyst. De varsler at resultatet av klagebehandlingen vil gjøres kjent for partene innen 90 dager for partene. Det er vel bare å smøre seg med tålmodighet her.

Interessant å se hvor mange saker de behandler per møte i denne nemnda, men ut fra en artikkel i E24 i oktober så ble det vist til 130 klager på SAS etter streiken i sommer (per 28.10.22). Det høres jo egentlig ikke så ille ut.

4. andresiniesta

andresiniesta Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    De nekter å betale.

"Liable to pay hence denying to pay" som de sa tidligere....

5. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Herlighet. Og saken gjaldt kansellert fly?

6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Her mottar jeg nå (nesten) daglig med mail fra SAS om at de gir meg litt og litt av mitt totalt krav på ca. 90.000,- etter sommeren streik. For hver mail må jeg påpeke at noe mangler. Og henvise til den totale oversikten jeg har sendt med klagen.

Først fikk vi 28.000 (er på konto), så ca. 20.000 til (også mottatt) og nå er vi jammen lovet ca. 14.000,- til. For hver mail bekrefter de noen summer jeg ikke forstår, men så lenge totalen ikke er kommet opp i 90.000,- er det bare å fortsette.

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan betale ut alt på en gang ..?

Eddie47 and tobeornot999 like this.
  7. andresiniesta

andresiniesta Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Var på kveldsflyet til Bergen, pga tekniske problem kunne ikke pilotene lande i Norge (noe automatikk sluttet og fungere og de har bare lov å lande på flyplasser de er sertifisert til å lande på uten dette)

Vi landet derfor i Hamburg kl 23:30, fikk beskjed av crew at alle Lufthansa ansatte var gått hjem for dagen, nytt fly ville bli satt opp neste dag kl 12, og vi skulle bare ta inn på hotell som selvsagt skulle dekkes.

Problemet var at så si alle rom rundt flyplassen var tatt, jeg sov i en lobby og var ikke hjemme før kl 16.00 dagen etterpå og mistet en dag på jobb.

I henhold til reglene skal dette kompenseres med 250 euro.

anders82 liker dette
  8. dandor

dandor Medlem

Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Skal kjøre claim mot SAS etter forsinkelse pga. kansellering som førte til ombooking til Widerøe. Ble sent med siste fly og fikk ikke boardingkort ved gate og glemte å spørre.

1. Ser det skal legges til bilde av boarding pass i skjemaet. Må det følge med noe bevis for reising for at det ikke skal bli sendt i retur?
    2. Hvis ja, hvor og hvordan får jeg tak i noe slikt fra SAS?

9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,039
    Bonuspoeng:
    183
    Samme med British Airways også. De svarte på 3 dager, og utbetalte et par dager etter der igjen.

Finnair derimot, brukte nylig 2 mnd på et helt plain EU261-krav. Pengene kom, men du verden så mye venting. Det sendte jevnlige standard-meldinger om at de jobbet med saken, det skal de ha :p

10. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Siste oppdatering:
    Har som sagt lagt ut ca. 65.000,- for alternativ transport. I tillegg har vi krav på €400 for hver person (6x). Totalt litt over 90.000,-

Har nå mottatt 5 ulike utbetalinger på totalt ca. 78.000,-
    Av disse er 24.000,- EU-komp pga. forsinkelsen. Så vi mangler fortsatt ca. 12.000,- Og ny mail er sendt med spørsmål om når resten kommer.

Syns det er spennende at det (så langt) har tatt 7 mailer og 5 ulike utbetalinger for å komme dit vi er. Og fortsatt mangler det ca. 12.000,- …

NoLimit liker dette
  11. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Om utløsende årsak er vær, selv om det er følgefeil, kan de nok påberope seg at det ikke er noe de kan lastes for, men det er flyselskapet som må bevise årsaken.
    Kommer de ikke opp med dokumentasjon, bør du få medhold i en eventuell klagesak.

Flyingdutchman liker dette
  12. Mra056

Mra056 Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Hvordan har du gått frem for å få noe mer ut av SAS? Noe spesielt du skriver? Og hvor/hvem sender du epostene til?

Har sendt kravet til Transportklagenemnda, men hvis det er mulig å få penger raskere så prøver jeg gjerne meg på det.

13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke noe mer hokus pokus enn å svare på mailen jeg fikk fra SAS da de første gang svarte meg ang. claim ([email protected]).
    Har skrevet til de på engelsk. Vært saklig og gitt de gode oversikter over alle utlegg, også pr. person.

Som sagt har det tatt mange mailer, men det har kommet litt og litt hver gang.

Mitt første svar da jeg fikk beskjed om at de kun ville refundere ca. 3000,- av 66.000,- :
    Also, we will be transferring NOK 3116 for your Food, Hotel and Transportation expenses which we consider as reasonable amount as care cost.

Mra056 liker dette
  14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    De mente at ca 530 kroner per person var nok for mat, hotell og billetter hjem? Det holder jo ikke for mat engang enkelte steder :rolleyes:

15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Det er egentlig det som har vært mest frustrerende.
    Jeg forstår ikke hvordan de kommer frem til sine summer.
    Den eneste av de 5 summene jeg har mottatt som jeg faktisk forstår er EU-komp ..

16. madsskaar

madsskaar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei.
    Noen som har vært borti noe lignende her:

I sommer ble min returflyvning fra Roma kansellert. Det var sas plus, booket med eb poeng. Jeg fikk beskjed fra SAS om at de ikke kunne ombooke meg, så jeg hadde to valg. 1. kansellere turen og få pengene returnert, eller 2 booke om når streiken var over.
    Jeg leste meg opp, og fant dette på sas sine hjemmesider:

"If you need to travel, for example if you are stranded on your destination, you may arrange alternative travel yourself and seek reimbursement from SAS. If we’re not able to rebook you on a new flight departing within the time frame of your original departure, you may book another airline ticket, take a train, bus or rent a car. We will reimburse the difference between your unused SAS ticket and the cost of your new transportation under comparable transport conditions upon presentation of receipts. If you choose to book alternative travel, please remember to cancel your ticket with SAS to get a refund for your unused ticket."

Jeg booket det første og beste jeg fant for å komme meg hjem. Endte med Lufthansa til Gardermoen, og SAS hjem til Haugesund. Turen endte på ca 10k.

Det ble naturligvis søkt refusjon om dette, og først idag fikk jeg beskjed om at de ikke kunne refundere meg, fordi .."the challenge in your case is that the travel has been purchased with Euro bonus points, which is not possible to value in alternate expenses. This means that we won’t be able to calculate if the value of your alternate transport exceeds the value of the original ticket bought with Euro bonus points."

Er det slik at jeg ikke har noe rettigheter i forbindelse med ombooking ved bestilling via eb poeng? Det kan jo ikke stemme. Hvordan ville dere ha angrepet dette videre?
    Setter pris på svar :)

17. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat sendt claim vedr kansellert fly (tekniske problemer sa de) BGO-SVG sist fredag som medførte 4+ timer forsinket hjem.

Bare å krysse fingre:)

18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    OSL-MAN ble 3 timer og 20 minutter forsinket 30.10 pga teknisk, endte med flybytte
    Sendte inn claim for 2 pax samme kveld.

Fikk voucher på 1000EUR i dag

indahla, tobeornot999 and Maggie like this.
  19. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er fullt mulig å løse. Min søster har vært i samme situasjon og fant hjelp hos en annen "bekjent" som hadde løst det med SAS. Hun selv venter fortsatt på svar (etter 9 uker..)

Han sendte følgende oversikt til SAS og har (iflg. min søster) fått dette godkjent hos SAS.

20. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,127
    Bonuspoeng:
    183
    Her bør SAS forøvrig skjerpe seg. Det vil vel aldri holde i et klageorgan å si at de ikke klarer å verdsette noe så enkelt som Eurobonuspoeng, all den tid de selv er det kontrollerende organet av dette som valuta. Det er et syltynt argument som hadde blitt gjennomskuet umiddelbart, og jeg vil gjette at i en klagesak ville verdien av Eurobonus-poeng også blitt satt betydelig lavere enn overførignsraten fra Trumf, og heller i tråd med SAS sin internkost på det.

For en gjeng...

snik liker dette

Del denne siden