Poengene er ganske lett å bruke, om du booker litt tid i forveien. 30k for 1600 kr rom er ikke fantastisk value, og man kan få halvannen gang det. Men igjen, det er kanskje ikke så mye mer at det betyr noe med mindre man bor så mye på hotell at man bare kan bytte ut poeng opphold mot et betalt opphold og bruke poengene neste mnd istedet. Scandic er et typisk earn-and-burn program.
Det er litt avhengig av subjektive ting slik som hotell standard, type rom, behov og selvsagt location. location. location. Det pleide å være slik at man kunne få booket bonusnetter opp til superior plus (noen ganger suiter), men hovedstats-hotellene har nylig endret til at poeng bare holder til standard (ev. family) rom. Jeg har booket suite/superiour plus på de fleste Scandic Oslo hotellene oppigjennom, men ser ikke at jeg har det valget lenger, ei heller i Stockholm og Køben. Holberg er litt spesielt, det var tidligere økonomi hotell nummer 1 den gang da med 10000 poeng per natt. Akkurat nå er det 15000 poeng. Begge to har vært god valuta, men jeg nå ser jeg at etter februar går prisen opp til 30000 poeng. Så regner med det er i forbindelse verdi justering etter oppusning. Men det er definitivt bedre hoteller å bruke poeng på hvis du får dyrere rom til samme pris. Du får feks. junior suite med boblis på Scandic Visby, grande rom på Hotel Norge, superior på Bystranda, superior plus Hafjell, superiour plus Nidelven, alle til samme poengpris som et standard rom. Jeg hadde derfor spart poengene til det var mer verdi for rommet, men det er jo subjektivt som sagt. Samtidig er det jo bedre å få brukt poengene enn ikke...
Jeg fikk velge min "fantastiske årlige gave" i dag. Det var litt å velge mellom i form av gavekort fra ca 1000kr til 1500kr fra Scandic og forskjellige partnere først og fremst. Bedre enn jeg hadde fryktet.
SAS skriver bare 2025 på sine sider: FRIENDS WITH BENEFITS – ET VELDIG BELLØNNENDE PARTNERSKAP KOMMER I 2025 Fra 2025 vil du kunne matche ditt EuroBonus-medlemsnivå i Scandics lojalitetsprogram, Scandic Friends, og bytte inn EuroBonus-poengene dine mot Scandic Friends-poeng og omvendt. Vi har allerede gjort det mye billigere å bestille Scandic-hotell med EuroBonus-poeng, og det blir enda billigere neste år. Flere fordeler for å skape en smidiage, bedre og mer givende reiseopplevelse vil følge utover året, så sørg for å følge med her!
Noen som vet hvor/om man kan finne dato for medlemsperiode (eller medlemsår som Scandic omtaler det som)? Har lett i øst og vest på hjemmesiden uten å finne dette. Har det sammenheng med utløpsdato for poeng slik at man kan ta utgangspunkt i det, eller forfaller disse X antall år etter opptjening måned for måned?
Jeg har som regel bodd på Strawberry og Thon igjennom jobb og privat. Men med tanke på det nye samarbeidet SAS og Scandic skal begynne med, så tenkte jeg at hvorfor kan jeg ikke da prøve å statusmatche meg inn og booke overnattinger med Scandic før samarbeidet starter. Sendte en epost med hva jeg hadde av statuser og spurte. Fikk da en del spørsmål tilbake med reisemønster etc. Svarte på de og fikk da Level 4. Hadde jo håpt på Level 5. Men er ihvertfall en start. Ut fra mitt reisemønster burde jeg fått høyere... Så skrev hun at samarbeidet mellom SAS og Scandic starter opp i løpet av april måned. Får håpe man kan linke sammen kontoene hos SAS og Scandic før neste hotellovernatting og håpe på at man får høyere status den veien. Time will show!
Jeg fikk også først kun nivå fire. De sa om arbeidsgiver hadde avtale med Scandic kunne de gi meg nivå fem. Så da ble det å hoste opp avtalenummeret.
Jeg fikk en ufrivillig natt på på CPH i helgen etter en forsinkelse med SAS. Jeg ønsket å bo på Clarion, men det var "fullt" til tross for ledige standardrom. Jeg ble sendt til Scandic CPH Strandpark. Prisen var noe høyere på Clarion, men med fratrekk for 2 taxikuponger som jeg fikk til Scandic, ble prisen omtrent den samme. Var det tilfeldigheter som gjorde at jeg ble sendt Scandic, eller er det det nye samarbeidet som påvirker? Jeg forstår at "ledig" som privatperson er noe annet enn ledig for SAS ground handling og at de selvfølgelig fremforhandler egne priser og avtaler. Som en kuriositet var det badebasseng på hotellet og inngang koster 295 DKK (450 NOK) for 2 timer. Ingen status i Scandic Friends gir fri tilgang, så vidt jeg kan se.